Gå til innhold

Den gangen babyen døde

Anbefalte innlegg

Gjest Angelicka

For en tid tilbake ble mannen min og jeg etter lengre tid prøving endelige gravide for første gang. Det startet vanlig, med at mensen uteble. Ingen særskilte symptomer, men mensen uteble, noe som aldri hadde hendt før. Vi brukte sikkert en formue på clear blue tester. Vi testet hver tredje dag hele tiden, men fikk BARE negative svar. Først fire uker etter uteblitt menstruasjon lyste endelig to, sterke, blå streker mot oss. Vi var overlykkelige. Uken etterpå, dvs i svangerskapsuke 10, begynte jeg å blø kraftig. Vi innså vi hadde mistet.

Var hos lege, og lå inne på sykehus. Var dager i strekk for å foreta både innvendig og utvendig ultralyd. Jeg følte dem gjorde hva dem kunne for å la meg få et svar. Men jeg husker enda legens uttalelse: "Nei, kan ikke se noe i livmoren, nei. mulig det hadde vært et svangerskap utflod livmor? Vi får gå ut ifra det. Går hjem, og fortsett prøvinga isteden."

¨Siden fødte vi en sønn, som i dag er nesten to år. Denne graviditeten forløp helt normalt, med sterke symptomer, og to blå fra uken etter ventet mens.

Nå er menstruasjonen min uteblitt med hele tre uker. Som den første gangen. Jeg kjenner flere symptomer, men har hittil enda ikke fått to blå. Det minner sterkt om den første gang, og jeg er spent om også strekene nå vil komme kanskje fire uker etter ventet mens. Jeg går utifra en graviditet, for jeg har aldri vært forsinket med menstruasjonen før. Aldri.

Først nå er tankene om vårt første svangerskap meldt seg tydelig. Hadde det en sammenheng den gang, med at babyen døde, og at de to blå ikke kom før etter fire uker? Kunne det virkelig være tilfelle at det gjaldt et svangerskap utflod livmor, at det var derfor legen ikke kunne se rester i livmoren?

Hva med denne gang da? Jeg har som sagt ikke fått to blå, men tre uker forinket, er noe som ALDRI har skjedd meg, foruten graviditet, og jeg går utifra at jeg vil få to blå, bare like sent som første gang.

Men har det en sammenheng da? Det med at testen sent ble blå, og at vi i uke 10 mistet? At det kanskje var et svangerskap utfor livmor?

Siden jeg enda ikke har fått to blå, men tror jeg er gravid, pga uteblitt mens nå, vil det bety at jeg også denne gang kommer til å miste, eller at det foreligger graviditet utfor livmor nå igjen?

Håper på svar.

Hilsen Angelicka, 32.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35480-den-gangen-babyen-d%C3%B8de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke se at det var sammenhang mellom de to forhold.

Mange svangerskap utenfor livmoren ender nok som abort og bare forsvinner av seg selv, men det vet vi ikke så meget om.

Hvis du ikke har fått mensen og ikke har positiv test betyr det manglende eller forsinket eggløsning. Hvis du ikke får mensen innen tre måneder, bør du søke lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...