Gjest vanligperson21år Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei. Jeg er en 21 år gammel gutt som har hudsopp på store deler av rygg, og på brystet. Fastlegen slo fast at det var pityrosporum ovale og utslettet er pityriasis versicolor. Jeg har sett på bilder av dette, og det ligner veldig på det som jeg har. Det er en nokså stor hvit flekk midt på ryggen, og mange små. De verken klør, svir eller plager meg på noen måte. Problemet oppstod i varme strøk. Nå er jeg ferdig med 20 tabletter (1 per dag) Fungoral, og jeg har ikke fått noe synlig resultat. Jeg har lest ditt svar til "Housewife", en person som forteller om mannen sin med samme problem som meg. Det jeg lurer på, er hvordan kan jeg være sikker på at behandlingen er ferdig? Kommer den normale fargen tilbake dersom jeg tar solarium? Er solarium skadelig for huden som har vært angrepet av soppen? Som du skriver til "Housewife"; "soppen finnes hos alle i talgkjertlene". Betyr dette at utslettet ikke kan smitte over på andre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354848-hudsopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei ! Ptyriasis versicolor skyldes at pityrosporum ovale som finnes i talgkjertlene kommer "ut" på huden og "koloniserer" altså blir mange eller mye i konsentrerte områder. Vi regner med at mye svetting , varmt klima osv kan være medvirkende årsaker. På huden virker soppen som et solfilter slik at det blir lysere flekker og samtidig er det litt tørt med antydning til flassing. Når man behandler dette, ofte med Fungoral tbl og shampo i kombinasjon, slutter det å flasse. Men som du antyder, kommer ikke den normale pigmenteringen tilbake før man får UV lys på kroppen som setter igang pigmentering. Selv om vi som hudleger ikke er tilhengere av solarium til kosmetisk bruk, råder jeg ofte dem med pit versicolor til å ta litt sol for å se at hudfargen normaliserer og så de kan føle seg " i orden". Ellers betraktes ikke dette som smittsomt og heller som en tilstand enn en egentlig hudsykdom. Mange oppfatter skjoldene som veldig plagsomme, så behandler det gjerne med både tbl , shampo og solarium. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354848-hudsopp/#findComment-3049267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.