Gjest Inkatom1234 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei! Jeg er mann i 40 årene. Jeg har i løpet av det siste halve året fått økende smerter. Sterkest i hoftene, knærne og venstre skulder. Det er kronisk forløp, men svinger en del. Når det er som sterkest har jeg også illeluktende urin (metallisk lukt). Jeg opplever da også en lett kvalmefølelse. Smertene virker som de kommer fra både leddene, sener og muskler rundt leddene. De kjennes ut som en kombinasjon av stølhet etter et langt treningsløp og ubehag i forkant av en influensa. På knærne er det også stikkende smerter i huden. Jeg kjennner det best når jeg ligger, eller feks, går ut av en bil (da må jeg avlaste knærne ved hjelp av armene). Jeg blir også ganske trøtt når alt står på som værst. Fastlegens blodprøver viser ingenting unormalt (ingen reumatologiske utslag, intet unormalt ved telling av hvite og røde blodlegemer etc.) Jeg har forsøkt NSAID'S, uten særlig hjelp (kanskje en kortvarig symptomlindring). Jeg har en ung og uerfaren fastlege som spør meg om "psyken" osv. Han har nå bestillt en MR undersøkelse. Selv tenker jeg på Myalgisk Encefalopati (E.M), eventuelt skader etter at jeg i sommer utførte et 4 dagers prosjekt med hardt kroppsarbeid, med tunge løft som belastet extremitetene spesielt. Jeg tok svineinfluensa vaksinen i vinter, og ser at noen har utviklet liknende symptomer på grunn av den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354864-vondt-i-sener-og-ledd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Denne var ikke lett, høres forferdelig slitsomt ut for deg! Jeg ville vurdert å be om henvisning til en spsialsit i fysikalsk medisin eller reumatoligi. Kanskje også nevrolog. Bytt fastlege om du kommuniserer dårlig med han du har nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354864-vondt-i-sener-og-ledd/#findComment-3046601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Det finnes mange typer leddplager, også innen de revmatiske sykdommer, som ikke trenger å slå ut på blodprøver. Det kan være lurt å sjekke om legen har tatt prøver som ANA (antinukleære antistoffer), HLA B27 vevstype, urinsyre, hvite blodlegemer, crp og senkning. De siste prøvene bør tas når plagene er ille. Det kan også være aktuelt å ta en prøve av leddvæsken hvis leddene hovner opp. En henvisning til revmatolog kan i så fall være fornuftig. Siden urinen endrer seg nå du har smerter kan det være aktuelt å sjekke denne inkludert surhetsgraden (pH) i urinen. Enkelte kan også reagere på matvarer så det er viktig å legge merke til om urinen endrer seg etter inntak av særskilte matvarer. Vi har ingen spesifikk prøve som påviser ME, men diagnosen stilles etter omfattende undersøkelser for å utelukke andre sykdommer og hvis symptomene stemmer med beskrivelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354864-vondt-i-sener-og-ledd/#findComment-3046608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.