Gå til innhold

Mobbing og hærverk kontra taushetsplikt.

Gjest Rett eller galt

Anbefalte innlegg

Gjest Rett eller galt

Over tid har noen elever på en skole bedrevet mobbing og hærverk ved å ødelegge medelevers ting, skrive lapper med et innhold som ikke bør gjengis, etc.

Det har blitt gjort på en slik måte at skylden skulle falle på noen andre. Elevene spekulerer heftig i hvem det er, og noen er særlig utsatt for misstanke.

Ondskapsfullt og utspekulert.

Synderne er nå avslørt. Bør skoleledelsen la medelevene vite hvem som sto bak, eller bør dette holdes hemmelig? Bør de elevene som vet hvem som står bak, fordi de var oftre for pøbleingen, pålegges å ikke røpe dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest må frem

De kan oppfordre elevene til å tilsttå og si i fra. De kan også ta det opp med foreldrene og spørre om tillatelse til å si det. Det beste er at barna og/eller foreldrene sier det selv med læreren til stede. Oppegående foreldre vil nok ikke nekte det.

Om de nekter det så bør barnevernet kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleledelsen kan ikke røpe noe hverken for medelever eller andre. Medelevene kan henstilles til å holde munn om hvem de skyldige er, men å pålegge dem det har ikke noe for seg. Det er uansett stor fare for at ryktene svirrer og går, og en kan ikke gå ut fra at elevene, som jeg går ut fra er barn/ungdommer, skal klare å holde munn om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleledelsen kan ikke røpe noe hverken for medelever eller andre. Medelevene kan henstilles til å holde munn om hvem de skyldige er, men å pålegge dem det har ikke noe for seg. Det er uansett stor fare for at ryktene svirrer og går, og en kan ikke gå ut fra at elevene, som jeg går ut fra er barn/ungdommer, skal klare å holde munn om det.

Jeg mente å si at ledelsen selvsagt kan si fra til de skyldige elevenes foreldre, men ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rett eller galt

De barna som har fått tingene sin ødelagt og / eller fått lapper med forferdelig krenkende og truende innhold har fått vite hvem det er. Det må vel skolens ledelse ha lov til?

For det meste har det gått ut over de samme elevene.

De som har det verst nå er de som blir misstenkeliggjort selv om de ikke har gjort noe og de barna som har blitt redde for å gå på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et alvorlig tilfelle av mobbing i u-skoleklassen til et av mine barn. Eleven som ble mobbet, byttet til slutt klasse. I samråd med både mobbernes og offerets foreldre, ble alle foreldre+medelever informert om det som hadde skjedd. Dette ble gjort i forbindelse med en vanlig samtale mellom lærer/elev/foresatt vi alle skulle ha uansett.

Dette syntes jeg var en veldig ryddig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prinsippilet ser jeg få grunner til at disse elevene skal beskyttes av taushetsplikt. Spesielt ikke om andre blir misstenkt av medelever i å stå bak.

Om saken ble politianmeldt, ville politiet vært underlagt taushetsplikt?

Hvilke regler skolen må forholde seg til, er jeg usikker på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barna som har fått tingene sin ødelagt og / eller fått lapper med forferdelig krenkende og truende innhold har fått vite hvem det er. Det må vel skolens ledelse ha lov til?

For det meste har det gått ut over de samme elevene.

De som har det verst nå er de som blir misstenkeliggjort selv om de ikke har gjort noe og de barna som har blitt redde for å gå på skolen.

''De barna som har fått tingene sin ødelagt og / eller fått lapper med forferdelig krenkende og truende innhold har fått vite hvem det er. Det må vel skolens ledelse ha lov til?''

Jeg er ikke så sikker på om de strengt tatt har lov til det. Men om det blir laget noen stor sak ut av at de har fortalt navnene, er jo ikke sikkert.

Eksempelvis har egentlig ikke barnehagepersonell lov til å si hvilken 2-åring som stadig slår, biter og klyper din 2-åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De barna som har fått tingene sin ødelagt og / eller fått lapper med forferdelig krenkende og truende innhold har fått vite hvem det er. Det må vel skolens ledelse ha lov til?''

Jeg er ikke så sikker på om de strengt tatt har lov til det. Men om det blir laget noen stor sak ut av at de har fortalt navnene, er jo ikke sikkert.

Eksempelvis har egentlig ikke barnehagepersonell lov til å si hvilken 2-åring som stadig slår, biter og klyper din 2-åring...

Tenkt tilfelle:

Noen skjærer i stykker ytterjakken og støvlettene dine, samt legger igjen en trussel om å skjære opp ansiktet ditt, men skolen vil ikke la deg vite hvem det er. Da vil saken måtte politianmeldes for å finne det ut. Og det kan jo tenkes at de(n) det går ut over føler et visst behov for å vite hvem det er.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt tilfelle:

Noen skjærer i stykker ytterjakken og støvlettene dine, samt legger igjen en trussel om å skjære opp ansiktet ditt, men skolen vil ikke la deg vite hvem det er. Da vil saken måtte politianmeldes for å finne det ut. Og det kan jo tenkes at de(n) det går ut over føler et visst behov for å vite hvem det er.

mvh

Jeg er selvsagt enig i at i så ekstreme tilfeller bør fornærmede få vite hvem som er skyldig, men i utgangspunktet kan ikke skolen gi slik type informasjon. Men at det helt sikkert "syndes" fra skolers side i slike tilfeller, tror jeg nok.

Men i en så spesiell sak som den du beskriver, PieLill, ville nok skolen kontaktet polititet, og da hadde det ikke vært opp til skolen hva som skal sies lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt enig i at i så ekstreme tilfeller bør fornærmede få vite hvem som er skyldig, men i utgangspunktet kan ikke skolen gi slik type informasjon. Men at det helt sikkert "syndes" fra skolers side i slike tilfeller, tror jeg nok.

Men i en så spesiell sak som den du beskriver, PieLill, ville nok skolen kontaktet polititet, og da hadde det ikke vært opp til skolen hva som skal sies lengre.

Så elever har ikke i utgangspunktet krav på å få vite hvem som har stjålet fra dem, ødelagt tingene deres, truet dem eller gjort andre ting direkte mot dem.

Hvordan skal da en eventuell erstatning ordnes om man ikke anmelder smitt og smule? Med skoleledelsen som mellomledd?

Hvilket klassemiljø får man om elevene går å skuler på hverandre fordi ting ikke kommer fram i lyset?

Nedslående om det virkelig er slik. Vet du om en link til lov/forskrift/regler.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så elever har ikke i utgangspunktet krav på å få vite hvem som har stjålet fra dem, ødelagt tingene deres, truet dem eller gjort andre ting direkte mot dem.

Hvordan skal da en eventuell erstatning ordnes om man ikke anmelder smitt og smule? Med skoleledelsen som mellomledd?

Hvilket klassemiljø får man om elevene går å skuler på hverandre fordi ting ikke kommer fram i lyset?

Nedslående om det virkelig er slik. Vet du om en link til lov/forskrift/regler.

mvh

Har dessverre ikke det, og har ikke tid til å lete nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 13a. (begrensninger i taushetsplikten når det ikke er behov for beskyttelse).

Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for:

1. at opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning de som har krav på taushet samtykker,

2. at opplysningene brukes når behovet for beskyttelse må anses varetatt ved at de gis i statistisk form eller ved at individualiserende kjennetegn utelates på annen måte, og

3. at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, f.eks. når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40.

§ 13b. (begrensninger av taushetsplikten ut fra private eller offentlige interesser).

Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for:

1. at opplysningene i en sak gjøres kjent for sakens parter eller deres representanter,

2. at opplysningene brukes for å oppnå det formål de er gitt eller innhentet for, bl.a. kan brukes i forbindelse med saksforberedelse, avgjørelse, gjennomføring av avgjørelsen, oppfølging og kontroll,

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...