Gå til innhold

Min sønn trenger briller

Anbefalte innlegg

Mallan1365381102

Nå har vi vært hos øyelege og der kom hun frem til at ikke bare ser han dårlig og trenger briller, men han må ha på brillene hele tiden.

Han har +1.75 på det ene øye og +1.25 på det andre.

Verken jeg eller min mann bruker briller eller har noen erfaring med barn og briller.

Han trenger vel noe tilvenning til brillene sine? I så fall hvor lenge skal han gå med brillene før han tar en pause og hvor lenge skal pausen vare før han tar de på igjen?

Er det noen uskrevene regler?

Min sønn ble sett på en med lese og skrive vansker på skolen, jeg syntes han leser bra her hjemme og han har ord forståelse osv, men det går noe sakte. Kommer dette mest sannsyligvis til å bedre seg?

Hvor dårlig syn er egentlig hans syn?

Hilsen mamma

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355082-min-s%C3%B8nn-trenger-briller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest så fint at dere fant det ut!

Hei, når han trenger briller er det supert at dere har funnet ut dette - slik at han kan se bedre og unngå mange små og store problemer.

Hvor gammel er han?

Dere bør søke litt på nett og lese om barn, briller og langsynthet (hypermetropi), det måtte jeg da datteren min fikk behov for briller, jeg visste ingen ting om emnet.

Nei, han trenger i prinsippet ingen tilvenningstid til brillebruken. Kanskje blir han litt sliten av brillebruken de aller første dagene, men hvis dere feks får til å hente brillene feks en fredag slik at han har noen dager hjemme først, så bør han ha på brillene fra han står opp til han legger seg fra første dag. Han må ikke venne seg til å ta dem av i løpet av dagen.

Vi opplevede at finmotorikken ble veldig mye bedre (hun likte plutselig å tegne, perle, pusle og bygge små-lego mye bedre) når det som var nært ble mye tydeligere. Hun begynte med briller før hun begynte på skolen, så vi opplevde ikke overgangen mht lesing, men jeg antar at dere vil kunne oppleve en god bedring der etterhvert, når han får hentet inn det han har "tapt" i preioden hvor han har sett dårlig på nært hold.

Han har ikke veldig sterke briller til barn å være.

Min datter har fått svakere briller for hvert år, så hun har hatt stor effekt av å bruke brillene hele dagen hele tiden, antagelivis vil hun ikke trenge brilller innen hun begynner på ungdomsskolen!

Lær ham å alltid bruke brillene, å legge dem pent fra seg ved sengen eller dusjen osv, med glasset opp, og ellers ikke ta noen hansyn mht hva han ikke kan gjøre når han har på brillene. Han

skal løpe, klatre og sporte som alle andre.

Prøv å gjøre noen slike søk, og les dere opp:

http://verden.abcsok.no/index.html?lr=lang_no&q=langsynt+barn+briller&x=51&y=14

Jeg har erfaring med at mange barn som plundrer med lesing og skriving, har et samsynsproblem. Dessverre er det ikke så mange optikere som er gode på å oppdage det. Jeg har opplevd at mange har doblet lesehastigheten sin etter at de har fått korrigert samsynet med briller.

Noen ganger kan svake briller være nok til å rette på problematikken.

Spørsmålene dine er vel best å stille til optikeren, men her er min erfaring:

Har en sønn som begynte med briller allerede i barnehagen, dog med langt høyere styrke enn din sønn. I begynnelsen kunne han føle seg litt svimmel, og tok da av brillene. Det har ikke vært noe "pes" annet enn å passe på at han la de pent i brillehuset for å unngå riper...

Han har alltid vært en lesehest, så tror ikke dette har hemma han på noen måte - verken i skolesammenheng eller ellers.

Nå er han så stor at han bruker linser, forfengelige gutten :-)

Annonse

Med den styrken der vil jeg tro tilvenningen går på at han ikke skal få gnagsår bak ørene og over nesa. :o)

Jeg hadde vel rundt -3,5 - -4 da jeg begynte med briller på vgs og de satt på nesa fra det sekundet jeg fikk dem hos optikeren, opplevde aldri noen problemer med det.

Gjest Shira :o)

Her trente ikke guttungen tilvenning, han satte dem på og der satt brillene. Nå ser han mye dårligere da og var kun 4 år.

Mange har opplevd at problemer som lese, skrive, motorikken osv bedrer seg når brillene er kommet på. Det vil jo uansett være lettere for han når han ser optimalt.

Lillesøsteren min fikk briller med omtrent samme styrke som din gutt, hun var eldre og der var det mer jobb å få vanen inn. Hun ble ikke dårlig av bruken, gikk mer på dette å venne seg til at brillene skulle på.

Dersom han opplever at det gnager osv, så gå gjerne innom optikeren igjen, brillene kan noen ganger tilpasses litt over nese, bak ører, slik at de sitter bedre.

Akkurat hvor dårlig han ser vet jeg ikke, guttungen er svaksynt, så her er det snakk om lite syn. Mange i hans kull har briller med svakere styrke enn han, men generelt så har både tilvenning og bruk gått greitt, men de var yngre enn skolealder da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...