Gå til innhold

Umotiverte fall

Anbefalte innlegg

Hei! Min far er 87 år gammel. Han har flere ganger opplevd umotiverte fall, det vil si at han mister førligheten, men ikke bevisstheten og faller bakover. Noen ganger har han merket det i forkant og rukket å legge seg ned. Hva kan dette skyldes? Da jeg var hos fastlegen min sa han at det kunne være tre mulige årsaker, nevrologisk, noe med hjertet, og han nevnte også en tredje mulighet som jeg ikke husker. 1. Tror du at det er noe som kan gjøres med dette? Min fastlege mente dette. 2. Er det slik at hvis det faktisk trengs et operativt inngrep, kan det være at han med sine 87 år er for gammel til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355092-umotiverte-fall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

'' en tredje mulighet som jeg ikke husker..

''

Var det TIA-anfall? I så fall skyldes det en liten blodpropp i hjernen, som et lite øyeblikk stopper blodtilførselen slik at man kan miste førligheten i en arm, et ben, fingre e.l i en kort periode. Kjennetegnet ved et TIA-anfall er at dette vanligvis går fort over, og at man igjen har full førlighet fra ca halv time og opp til 24 timer. Min mor hadde flere små TIA-anfall sitt siste leveår hvor hun kunne bli lammet i en del av kroppen, også falle, men at hun var fhv fin igjen i løpet av kort tid. Hvis det var dette legen nevnte bør du ta kontakt med han igjen og be om en røntgenundersøkelse (tror jeg det er?) av halspulsåren hvor de ser etter avleiringer på innsiden av blodåren. Hvis det er fettavleiringer på innsiden kan disse løsrive seg fra åreveggen og seile rundt sammen med blodet i årene til det plutselig kommer til et sted hvor det er for trangt, noe som kan forårsake TIA-anfall. Et fettfattig kosthold med tanke på kolestrol er også viktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355092-umotiverte-fall/#findComment-3048489
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg synes din far skal bli nærmere undersøkt med kontroll av bl.a. blodtrykk og hjerterytme. Det er ikke unormalt at eldre kan falle, men noen ganger kan årsaken være langsom eller uregelmessig puls, lavt blodtrykk eller tilstander som kan behandles. Det kan være endring av medisiner eller innleggelse av pacemaker ved rytmeforstyrrelser. Han kan jo risikere å brekke noe og det ville vært synd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355092-umotiverte-fall/#findComment-3048681
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...