Gjest kvinneliv Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei! Jeg er en kvinne på 34 år som i over et år har prøvd å bli gravid med barn nr. 2. Det første barnet er 3 år og ble til på første forsøk. Vi er under utredning nå, har tatt hormonprøver, røntgen av eggledere med kontrastvæske og sædprøver. Alt er funnet normalt. Siden mai i år har menstruasjonssyklusen min blitt kortere; var 28 dager før og er nå ca 24-25 dager. Selv om blodprøvene mine var fine er jeg likevel redd for at dette er et tegn på at overgangsalderen nærmer seg. Jeg har spurt gynekologen min om dette, men han mente dette hadde lite å bety. Jeg er likevel bekymret for dette og er redd for at toget har gått for oss. Både mor og mormor fikk barn så sent som 38 og 40 år og begge har kommet sent i overgangalderen. Selv fikk jeg første menstruasjon da jeg var 10 som jeg har hørt vanligvis gir sen overgangsalder. Hva tror du det kan skyldes at syklusen har forandret seg? Kan stress i forbindelse med prøving forårsake dette? Opplever mer og mer at det å vente på at menstruasjonen skal komme stresser meg veldig og kan bli deprimert ett par dager når den har kommet. Lurer også på om jeg burde kutte kaffe og alkohol helt? Er ingen stordrikker av noen av delene, men siden det drøyer sånn med å bli gravid så lurer jeg likevel på om det kan være lurt å kutte helt ut og om det kan hjelpe på fertiliteten. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355100-kortere-menstruasjonssyklus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Den kortere syklus kan være første tegn på at overgangsalderen er ved å banke på døren, men det behøver absolutt ikke å bety at det er for sent. Jeg synes at du skal be om henvising til spesialistsenter for barnløshet. Her kan de foreta ytterligere undersøkelser for å vurdere det man betegner som ’eggreserven’, hvor mange egg som er igjen i eggstokken, med andre hormonprøver og ultralyd av eggstokkene, men kvalitet av eggene kan ikke sjekkes. Man kan legge forholdene optimalt til rette for befruktning, evt. med inseminasjon eller prøverør. Effekten av å kutte ut kaffe er vel tvilsom, men alkoholforbruket er det best å holde lavt eller avstå helt fra. Husk folat. Vær også oppmerksom på at eggløsningen kommer tidligere hos deg, kanskje allerede på dag 10, og det er denne dagen og i fem dager før denne at det kan skje befruktning. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355100-kortere-menstruasjonssyklus/#findComment-3048678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinneliv Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Den kortere syklus kan være første tegn på at overgangsalderen er ved å banke på døren, men det behøver absolutt ikke å bety at det er for sent. Jeg synes at du skal be om henvising til spesialistsenter for barnløshet. Her kan de foreta ytterligere undersøkelser for å vurdere det man betegner som ’eggreserven’, hvor mange egg som er igjen i eggstokken, med andre hormonprøver og ultralyd av eggstokkene, men kvalitet av eggene kan ikke sjekkes. Man kan legge forholdene optimalt til rette for befruktning, evt. med inseminasjon eller prøverør. Effekten av å kutte ut kaffe er vel tvilsom, men alkoholforbruket er det best å holde lavt eller avstå helt fra. Husk folat. Vær også oppmerksom på at eggløsningen kommer tidligere hos deg, kanskje allerede på dag 10, og det er denne dagen og i fem dager før denne at det kan skje befruktning. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Tusen takk for så raskt og konkret svar! Føles som det er litt mer håp. Kommer til å spørre om henvisning til videre behandling. Kan det være andre grunner til at syklusen er forandret eller er alderen den mest vanlige grunner? Takk igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355100-kortere-menstruasjonssyklus/#findComment-3048782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Vet ikke om det hjelper men: min syklus var på 6 uker før jeg ble gravid første gang, ble 5 uker etter første fødsel og er nå 8 år etter andre fødsel på 4 uker. Luftet det for gynekologen min men han påsto at det ikke var uvanlig at syklusen endret lengde. Lykke til med babylagingen, håper dere finner ut av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355100-kortere-menstruasjonssyklus/#findComment-3048815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.