Gjest RedKiv Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg har de 2 siste årene vært plaget av hvite ringer/flekker rundt øynene. Flekkene er like store rundt begge øynene, og har ca "pilotbrille" størrelse og form. For 2 år siden ca var jeg på fjellet og ble solbrent i ansiktet. Jeg hadde på meg skibriller, noe som gav meg et stort skille rundt både øynene og litt av toppen på kinnene. Jeg er ikke sikker på om det var dette som var årsaken til ringene rundt øynene mine, men det var etter denne hendelsen ringene kom frem. Jeg har hatt, som de fleste ungdommer, problemer med kviser og uren hud. Noe som ikke er et så stort problem lenger. Men toppen av kinnene mine kan bli litt røde til tider, noe som gjør at ringene viser ekstra godt. Ringene rundt øynene er også er helt glatte. De har heller ingen irritasjon eller kviser som resten av ansiktet mitt kan ha. Jeg lurer bare på hva det kan være, å hva jeg kan gjøre med det? Jeg bruker heller ikke å sole meg, og tar gjerne solbriller på når det er sol ute. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355210-jeg-har-hvite-ringerflekker-rundt-%C3%B8ynene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei ! Etter din beskrivelse kan det foreligge et isolert pigmenttap rundt øynene. Vi vet ikke hva det kommer av eller hva som utløser det, men ganske vanlig at det er symmetrisk og rundt øynene er ikke en uvanlig lokalisasjon. Det kan forekomme bare der , men også andre steder som rundt håndledd, på hender, i lyskeregioner mm. Det ansees å være en slags immunreaksjon , dvs at kroppens immunsystem angriper pigmentet slik at det forsvinner. Det er som regel en helt isolert tilstand uten ledsagende sykdom av noe slag. Typisk også at huden er glatt , ikke flasser som v f eks eksem eller sopp infeksjon. Vi har ingen garantert effektiv behandling. Det har vært forsøkt mye forskjellig med kombinasjon av vitaminer og lysbehandling , dessuten forskjellige ting å smøre på bl a cortison og tacrolimus ( Protopic) . Forandringene kan vedvare lenge stabilt , blir noen ganger mer utbredt og av og til går det tilbake. Kanskje best at du oppsøker lege/ hudlege for sikker diagnose og evt resept for å forsøke en form for lokalbehandling. Mange velger å dekke det med kosmetiske cover produkter, finnes make up artister / kosmetologer som hjelper til med dette. Ellers bør du fortsette med solbriller da denne huden er dårligere beskyttet mot UV stråler. Mvh Hudlrgrn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355210-jeg-har-hvite-ringerflekker-rundt-%C3%B8ynene/#findComment-3053444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.