Gå til innhold

Har jeg glutallergi?

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg slitt med diaré og har sjelden normal avføring (Fiser også unaturlig mye, men er begynt med karve nå. Jeg håper det beste). Hvor jeg enn er, må jeg vite om det er toalett i nærheten. Jeg kan aldri spise store måltid uten at toalettet er helt nær. Om morgenen er det mest fornuftig å ikke gå ut før det er gått en stund. Det er FORFERDELIG stressende alltid å måtte være observant og ta forholdsregler om å ikke være i situasjoner der diaré vil lage katastrofe. (En gang skjedde det at jeg gikk i en gate med eneboliger en søndag morgen og plutselig kjente jeg at avføring var nødvendig og at det var diaré. Det var ikke noe sted å skjule seg, men heldigvis var det så tidlig på søndag at ingen var utenfor hus. Jeg ville ikke ta buksen av meg og måtte bare slippe ut diaréen i buksen. Det gikk helt ned til anklene. Etter 10 min var jeg kommet hjem, og jeg måtte ta av bukse og undertøy, dusje, vaske gulv og vaske klær. Det tok mange timer. Alt var en sjokkopplevelse som klistret seg i minnet mitt for alltid). Hvor finner jeg nok informasjon? Hva medfører det dersom jeg ikke tåler gluten? Kjedelig mat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355261-har-jeg-glutallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glutenfri mat er ikke noe kjedeligere enn annen mat. Brød kan være et problem, men når man kommer inn i det, går det greit an å bake selv, f.eks med bakemaskin. -Eller man kan tenke litt utenfor brødboksen og spise andre ting, feks omeletter o.l til frokost, ha middagsrester til lunsj...

Det aller viktigste er; Gå til legen og ta alle nødvendige tester før du kutter ut gluten fra kosten! Testene slår ikke ut, dersom du lever glutenfritt i forkant, og det kan være greit å ha en test å vise til for å kunne søke om støtte til fordyrende kosthold fra NAV. Har du spist glutenfritt og opplever å bli friskere, og vil teste deg for å søke støtte, så må du gå tilbake til gluten i kosten over lang tid(en måned eller to), og det vil du ikke hvis du vet at du blir dårlig igjen. Derfor; Doktor først, prøve ut omlegging av kostholdet etterpå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355261-har-jeg-glutallergi/#findComment-3050781
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...