ønsker Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Kjære jordmor, Jeg er ei jente på 27 år som så inderlig ønsker å bli gravid. Jeg har årlig gått til gynekolog, og alt er i sin skjønneste orden. Jeg har også regelmessig mens. Samboeren min og jeg har nå hatt ubeskyttet sex siden julen 2000, både titt og ofte, men ingenting skjer. Hver måned kommer mensen, noe jeg nå synes er ganske fortvilende. Kan det være noe galt med meg?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35538-hvorfor-blir-jeg-ikke-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Jag förstår din frustration över att du inte har blivit gravid ännu. Detta är tyvärr ett vanligt problem, att det kan ta en längre tid innan en graviditet skjer. För att en graviditet skall äga rum, så är det många faktorer som skall klaffa på en gång. Det viktigaste är att man vet, att det bara är i ägglossninsgperioden som man kan bli gravid. Denna period är oftast 12-14 dagar efter mensens första dag, men kan variera. Du kan märka detta gjenom att din utflod blir riklig, seg och gjenomskinlig. Ägget lever bara i 12-14 timmar efter en ägglossning och då måste det finnas "friska och pigga" spermier på plats.Sperman kan leva upp till 72 timmar inne i livmodern,under goda betingelser. Det går alltså att ha samlag någon dag innan ägglossningen men ändå bli gravid. Hård psykisk belastning sägs kunna påverka att man inte blir gravid. Av och till så händer det att det finns något fel hos kvinnan eller mannen som gjör att det är svårt att bli gravid. Detta får man ta reda på vid en undersökning som man rekomenderar att gjöra efter 1 års barnlöshet. Jag tycker alltså att ni kan vänta tills det har gått 1 år, innan ni tar kontakt med någon gynekolog. Jag önskar er lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35538-hvorfor-blir-jeg-ikke-gravid/#findComment-136583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.