Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har pleid å bruke Paracet når jeg har trengt smertestillende, og kan ikke si jeg har merket noen bivirkninger. I det siste har jeg brukt Ibux istendenfor, da disse sies å være mer effektive. At de er mer effektive kan jeg være enig i siden jeg syns effekten var god og langvarig, iforhold til Paracet som må tas på nytt etter ca. 4 timer. Men, jeg hadde voldsom halsbrann igår etter å ha brukt Ibux endel i det siste. Har ikke brukt mer enn en om dagen. Jeg sjekket pakningsvedlegget, og der sto det at man kunne få fordøyelsesbesvær! Hm! Da er kanskje ikke Ibux å foretrekke framfor Paracet allikevel, når medikamentet gir så ubehagelige bivirkninger, tenker jeg. Har aldri fått slike problemer når jeg har tatt Paracet!

Er det andre som har lignende erfaringer her? =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355399-ibux/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ibux og andre medikamenter i samme gruppe (betennelseshemmende, gjerne forkortet NSAIDS for Non Steroid Anti Inflamatory Drug(S)). Noen av disse er reseptfrie. Ibux (ibuprofenpreparater), Naproxen, og Voltarol (diclofenak). Alle medikamenter innen denne gruppen har dessverre den bivirkning at de kan forårsake overproduksjon av magesyre og ubehaget det medfører. To ting kan avhjelpe det: Ta medikamentet sammen med noe mat, eller å bruke et syrenøytraliserende middel som f.eks. Gaviscon. De syrenøytraliserende midlene må tas TIDLIGST en halvtime etter inntak av Ibux el.l. fordi de syrenøytraliserende medisinene ellers vil hemme opptaket av en hvilken som helst annen medisin. Det samme gjelder før inntak av andre medisiner. Syrenøytraliserende bør tas ca to timer før andre medikamenter (i følge pakningsvedlegget til Gaviscon).

Samtidig er det selvsagt som alt nevnt ikke bra å overforbruke smertestillende. Tar man det f.eks. hyppig mot hodepine, vil det utløse hodepine etter hvert. Ved enhver smerte som vedvarer, bør man ta det opp med legen sin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355399-ibux/#findComment-3054554
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...