Gå til innhold

Henge sammen med tidligere psykolog?

Anbefalte innlegg

Gjest knallpetra

Vi har samme interesse. Treffer av og til på henne tilfeldigvis, og da har vi gått turer og på kafe. Det er tre år siden jeg sluttet å gå til henne da hun skiftet arbeidssted. Nå går jeg til en annen behandler, men det jeg lurer på er om det finnes konkrete regler for privat kontakt med tidligere behandlere?

Jeg spør fordi jeg synes hun var underholdenes å være sammen med. Oppttt av samme tingene o.s.v.. Har vært noe kontakt etter at jeg sluttet likevel...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355648-henge-sammen-med-tidligere-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uprofesjonelt av henne

''Uprofesjonelt av henne''

Hvorfor det? Det er tre år siden 'knallpetra' slutta hos henne, og de har er tydeligvis en gjensidig vennskapelig kontakt.

Psykolog er en yrkestittel, og de må da få ha et privatliv utenom arbeidstida. Og det at 'knallpetra' fortsatt gåt i terapi betyr ikke at ho ikke kan være ei god venninne / turkamerat e.l.

Annonse

Synes det høres helt ok ut. :-) Jeg har selv privat kontakt med en tidligere psykepleier. Vi treffes en gang i måneden og tar en kaffe på en kafè i byen og skravler om alt mulig, ikke spesielt om "problemer". Helt uproblematisk. :-)

Nemlig! Vi er alle privatpersoner på fritida. Så lenge man ikke diskuterer egen helse med vedkommende, er det heilt uproblematisk. Det fins heldigvis et utall meir interessante temaer enn personlig helsetilstand :-)

Gjest mener jeg

''Uprofesjonelt av henne''

Hvorfor det? Det er tre år siden 'knallpetra' slutta hos henne, og de har er tydeligvis en gjensidig vennskapelig kontakt.

Psykolog er en yrkestittel, og de må da få ha et privatliv utenom arbeidstida. Og det at 'knallpetra' fortsatt gåt i terapi betyr ikke at ho ikke kan være ei god venninne / turkamerat e.l.

Uenig. En terapeut skal i beste fall fortsette å være en indre terapeut etter endt behandling, som en kan bruke på ulike vis. Sammenblander en rollene blir dette ikke mulig.

Uenig. En terapeut skal i beste fall fortsette å være en indre terapeut etter endt behandling, som en kan bruke på ulike vis. Sammenblander en rollene blir dette ikke mulig.

''Uenig. En terapeut skal i beste fall fortsette å være en indre terapeut etter endt behandling, som en kan bruke på ulike vis. Sammenblander en rollene blir dette ikke mulig.''

En terapeut kan ikke forventes å være terapeut på fritida - alle yrkesgrupper må få lov til å delta i samfunnet som privatpersoner.

Man snakker ikke om den dårlige avocadoen med den ansatte i kolonialen på foreldremøtet, de stive musklene når man møter fysioterapeuten på konsert, sjukdom når man møter fastlegen på en fritidsaktivitet, osv, osv.

Det er opp til fagpersonene og "brukerne" å skille roller, og det går begge veier.

Gjest mener jeg

''Uenig. En terapeut skal i beste fall fortsette å være en indre terapeut etter endt behandling, som en kan bruke på ulike vis. Sammenblander en rollene blir dette ikke mulig.''

En terapeut kan ikke forventes å være terapeut på fritida - alle yrkesgrupper må få lov til å delta i samfunnet som privatpersoner.

Man snakker ikke om den dårlige avocadoen med den ansatte i kolonialen på foreldremøtet, de stive musklene når man møter fysioterapeuten på konsert, sjukdom når man møter fastlegen på en fritidsaktivitet, osv, osv.

Det er opp til fagpersonene og "brukerne" å skille roller, og det går begge veier.

''En terapeut kan ikke forventes å være terapeut på fritida - alle yrkesgrupper må få lov til å delta i samfunnet som privatpersoner.

''

Men jeg snekker da ikke om det, tvert i mot. Jeg skriver om den indre terapien som fortsetter etter endt behandling. Jeg har gått i terapi i årevis, og terapeutene jeg har gått hos har en representasjon inne i meg, og er med meg på skuldra. Jeg hører stemmen deres når jeg velger det selv. Jeg snakker med dem og forholder meg til den terapeutiske stemmen deres. Derfor kan jeg ikke bli venn med min terapeut på fritiden og etter endt behandling, for dette er viktig. Og det burde en terapeut forstå, om ikke andre forstår det.

Og heldigvis forstår de fleste terapeuter detet og blander ikke rollene og utvanner sin betydning som terapeut for de som har gått i behandling hos dem.

''En terapeut kan ikke forventes å være terapeut på fritida - alle yrkesgrupper må få lov til å delta i samfunnet som privatpersoner.

''

Men jeg snekker da ikke om det, tvert i mot. Jeg skriver om den indre terapien som fortsetter etter endt behandling. Jeg har gått i terapi i årevis, og terapeutene jeg har gått hos har en representasjon inne i meg, og er med meg på skuldra. Jeg hører stemmen deres når jeg velger det selv. Jeg snakker med dem og forholder meg til den terapeutiske stemmen deres. Derfor kan jeg ikke bli venn med min terapeut på fritiden og etter endt behandling, for dette er viktig. Og det burde en terapeut forstå, om ikke andre forstår det.

Og heldigvis forstår de fleste terapeuter detet og blander ikke rollene og utvanner sin betydning som terapeut for de som har gått i behandling hos dem.

OK, da skjønner jeg at jeg har uttalt meg på feil grunnlag. Men for noen kan det likevel være ukomplisert.

Ser absolutt poenget ditt, og da er det bra at vi kan tilpasse oss den individuelle situasjonen!

Gjest mener jeg

OK, da skjønner jeg at jeg har uttalt meg på feil grunnlag. Men for noen kan det likevel være ukomplisert.

Ser absolutt poenget ditt, og da er det bra at vi kan tilpasse oss den individuelle situasjonen!

Ja, det spørs også hvilken type terapi en har bedrevet. Men for de fletse bør en ikke blande rollene etter mitt syn.

Annonse

Gjest knallpetra

Jeg har ikke noen stemmer inni meg. Tror det jeg har erfart i terapi, har lagt seg i underbevistheten. Jeg kan snakke om hva som irriterer meg der og da, og det samme gjør hun enten det handler om familien hennes, frustrasjon på jobben eller sure naboer. Jeg prater med henne akkurat som en vanlig venn, og hun er også blitt mye mer "privat" etter at jeg sluttet med henne. Men vi snakker også om hyggelige ting, bøker, hunder, kunst, morsomme historier. Hun er ganske spesiell og det er vel derfor jeg synes hun er artig å være sammen med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...