Gå til innhold

Adoptere en norsk nyfødt baby

Gjest Stusser bare litt.

Anbefalte innlegg

Gjest Stusser bare litt.

Noen i min omgangskrets kan ikke få barn, og har bestemt seg for å adoptere, har nylig hatt første besøk og snakket med de som har med dette å gjøre. Jeg synes det er flott, og vet de vil bli gode foreldre!

De sier de har bestemt seg for å adoptere en norsk nyfødt baby.

Jeg stusset litt på det, og lurer på ..er ikke det fryktelig vanskelig? Det virker jo som de fleste adopterer fra andre land..og får ikke alltid en nyfødt baby..

Eller er det mulig?

Håper det blir som de håper. Men jeg lurer bare på om det er realistisk? De jeg kjenner har jo adoptert fra andre land, og selv om ønsket om en nyfødt baby har vært der, har ikke det blitt sånn da heller.

Tenkte det kunne være greit å spørre her inne, da dere har litt peiling på sånt. De får finne ut av ting selv..jeg kjenner de ikke så godt at jeg føler det blir naturlig å snakke med de om det utover det de forteller..

Men jeg har tenkt på adopsjon selv for noen år siden, da jeg trodde jeg ikke kunne få barn selv.. Og jeg mener det ikke er bare bare å få adoptere en nyfødt og norsk baby..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke adoptant, bare for å ha nevnt det.

Norske nyfødte adopteres sjelden bort. De velges bort på et langt tidligere tidspunkt.

De fleste som adopterer norske småbarn (nå ser jeg bort fra stebarnsadopsjon), har dem først som fosterbarn ganske lenge. Det tar gjerne flere år før det er klarlagt at ingen i biologisk familie skal ha barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender i sjeldne tilfeller at mennesker som har sagt seg villig til å være fosterforeldre samt interessert i adopsjon, er så heldige at de får være foreldre til et spedbarn fra starten av. Adopsjonen gjennomføres som regel ikke før det er gått minst to år, den første perioden er foreldrene fosterforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fostermor in spe

Det er uhyre sjelden at man vil få muligheten til å adoptere en nyfødt, norsk baby. Hvis man får det, er det veldig, veldig stor sannsynlighet for at mor er tung rusmisbruker, og da får man en nyfødt baby med store abstinenser.

Jeg vil tro at de fra barnevernet som skal vurdere dette paret forteller dem dette med rene ord, slik at de vet hva de eventuelt går til. Det å få en nyfødt med abstinenser og sannsynlige senproblematikk pga mors rusmisbruk er slett ingen dans på roser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktige detaljer

http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/samtykke/

Kjenner faktisk familier som har adoptert norskfødte, og det er ikke såå sjeldent som folk tror. Barn som blir adoptert bort like etter fødsel/ når de er spebarn er ikke i det samme systemet som fosterbarn, og er nødvendigvis ikke barn av rusmisbrukere eller psykisk syke!

Barnet kan IKKE adopteres før det er to måneder og biologisk mor kan faktisk også ombestemme seg intill adopsjonsbevilling er gitt!!

Viktig å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/samtykke/

Kjenner faktisk familier som har adoptert norskfødte, og det er ikke såå sjeldent som folk tror. Barn som blir adoptert bort like etter fødsel/ når de er spebarn er ikke i det samme systemet som fosterbarn, og er nødvendigvis ikke barn av rusmisbrukere eller psykisk syke!

Jo, det er veldig sjelden. Det står jo sågar i den linken du viser til:

''Noen FÅ barn i Norge blir hvert år adoptert bort etter ønske fra de biologiske foreldrene.''

Og hvis man sjekker tallene fra Statistisk sentralbyrå, ser man at det ble gjennomført 10 samtykkeadopsjoner av norske barn i fjor (og hhv 9 og 7 stykker de to årene før dette).

Det er veldig få - og med andre ord ikke det sikreste kortet å satse på, dersom man ønsker seg barn.

http://ssb.no/adopsjon/tab-2010-06-09-01.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par som adopterte tre norske barn. De er riktignok voksne nå... Den ene av dem ble adoptert bort på grunn av at hun hadde store missdannelser i hjertet. (Brutal verden). Hun ble spådd maks to år, men ble over 20....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhyre sjelden at man vil få muligheten til å adoptere en nyfødt, norsk baby. Hvis man får det, er det veldig, veldig stor sannsynlighet for at mor er tung rusmisbruker, og da får man en nyfødt baby med store abstinenser.

Jeg vil tro at de fra barnevernet som skal vurdere dette paret forteller dem dette med rene ord, slik at de vet hva de eventuelt går til. Det å få en nyfødt med abstinenser og sannsynlige senproblematikk pga mors rusmisbruk er slett ingen dans på roser.

''Hvis man får det, er det veldig, veldig stor sannsynlighet for at mor er tung rusmisbruker, og da får man en nyfødt baby med store abstinenser.

''

Dersom barnet har abstinenser, vil det vanligvis bli overlatt til mennesker med erfaring i dette den første tiden, og først komme i ordinært fosterhjem på et noe senere tidspunkt.

Det er forøvrig ikke gitt at barn som fødes med abstinenser, vil få langvarige vansker. Og det finnes også andre forhold enn alvorlig rusmisbruk som kan medføre at barn flytter rett i fosterhjem med påfølgende adopsjon, men det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fostermor in spe

''Hvis man får det, er det veldig, veldig stor sannsynlighet for at mor er tung rusmisbruker, og da får man en nyfødt baby med store abstinenser.

''

Dersom barnet har abstinenser, vil det vanligvis bli overlatt til mennesker med erfaring i dette den første tiden, og først komme i ordinært fosterhjem på et noe senere tidspunkt.

Det er forøvrig ikke gitt at barn som fødes med abstinenser, vil få langvarige vansker. Og det finnes også andre forhold enn alvorlig rusmisbruk som kan medføre at barn flytter rett i fosterhjem med påfølgende adopsjon, men det er sjelden.

''Dersom barnet har abstinenser, vil det vanligvis bli overlatt til mennesker med erfaring i dette den første tiden, og først komme i ordinært fosterhjem på et noe senere tidspunkt.''

Ja, og da er det ikke nyfødt når det adopteres bort.

''Det er forøvrig ikke gitt at barn som fødes med abstinenser, vil få langvarige vansker.''

Jeg tror ikke jeg skrev alle heller? Det er veldig mange som får det, men ikke alle. Slik er det aldri.

''Og det finnes også andre forhold enn alvorlig rusmisbruk som kan medføre at barn flytter rett i fosterhjem med påfølgende adopsjon, men det er sjelden.''

Selvfølgelig, men her var det snakk om at noen mente de kunne få adoptere en nyfødt, norsk baby, og hovedsaken når noen blir fratatt spedbarn er nettopp rusproblemer hos mor. Det er selvfølgelig også andre grunner til at noen mister barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom barnet har abstinenser, vil det vanligvis bli overlatt til mennesker med erfaring i dette den første tiden, og først komme i ordinært fosterhjem på et noe senere tidspunkt.''

Ja, og da er det ikke nyfødt når det adopteres bort.

''Det er forøvrig ikke gitt at barn som fødes med abstinenser, vil få langvarige vansker.''

Jeg tror ikke jeg skrev alle heller? Det er veldig mange som får det, men ikke alle. Slik er det aldri.

''Og det finnes også andre forhold enn alvorlig rusmisbruk som kan medføre at barn flytter rett i fosterhjem med påfølgende adopsjon, men det er sjelden.''

Selvfølgelig, men her var det snakk om at noen mente de kunne få adoptere en nyfødt, norsk baby, og hovedsaken når noen blir fratatt spedbarn er nettopp rusproblemer hos mor. Det er selvfølgelig også andre grunner til at noen mister barna sine.

Det er som du sier, uhyre sjelden at noen får overta et friskt spedbarn ved fødselen og som de etter noen tid får adoptere. Og det er så avgjort ikke noe man kan forvente hvis man sier seg villig til å være fosterforeldre. Jeg kjenner til et tilfelle med en familie som allikevel har fått oppleve nettopp dette, men er klar over at de vel nærmest har "vunnet i lotto" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fostermor in spe

Det er som du sier, uhyre sjelden at noen får overta et friskt spedbarn ved fødselen og som de etter noen tid får adoptere. Og det er så avgjort ikke noe man kan forvente hvis man sier seg villig til å være fosterforeldre. Jeg kjenner til et tilfelle med en familie som allikevel har fått oppleve nettopp dette, men er klar over at de vel nærmest har "vunnet i lotto" :-)

Ingen regel uten unntak, selvfølgelig, men som du sier så er det omtrent som å vinne i lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Hei stusser bare litt.

Hvis hun i familien din ønsker sterkt å adoptere en nyfødt norsk baby så kan dere jo adoptere en baby som blir fra tatt moren sin for at moren har drukket alkohol eller ruset seg i svangerskapet.

Slike barn trenger sterkt å få et godt hjem for de har diagnosen fas/fae og noen kan ha forskjellige tileggsproblemer som foreksempel adhd, add, autisme eller asperger.

Du kan selvfølgelig når du adopterer en baby i fra utlandet være uheldig å få et barn med fas/fae for det er jo ikke alle som får hvite når de adopterer en baby om moren har brukt alkohol eller ruset seg i svangerskapet så får slike barn først stilt diagnosen adhd med autisme, så er det også lurt å få sjekket om barnet kan ha fas/fae.

Jeg er adoptert i fra norge og jeg er voksen nå og jeg har diagnosen fas og litt adhd så hvis dere skulle få en unge som dere lurer på det er noe gale med, da kan dere spøre meg som er apelsin på forumet bokstavbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Innenlandsadopsjon forekommer, men som det allerede er sagt er det ikke så vanlig. Tror også reglene er slik at en bare kan stå i køen i ett år, så kanskje prøver de dette først, før de starter på en lengre ventetid i utenlandskøen? Når det gjelder utseende, bakgrunn og andre ting er det ellers ikke nødvendigvis så stor forskjell på innenlands- og utenlandsadopterte, men ventetiden er altså kortere, for dem som er de heldige. Gratulasjoner med beslutningen er uansett på sin plass når familieforøkelse er planlagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Adoptivmamma til utenlandskfødt barn

Hvordan går det med vennene dine? Er det avklart om de kan adoptere et norsk barn?

Jeg kjenner to par som har adoptert norske barn. Det ene paret har nå to tenåringsbarn, det andre har to barn som går på barneskolen.

Det ene paret fikk sin første datter som helt nyfødt. De hentet barnet på fødeavdelingen. De fikk vite at barnets biologiske mor var veldig ung og under utdannelse, og ønsket å adoptere bort barnet. Barn nr. to fikk de ca to år etter det første. Barnet var da 5 måneder gammelt og hadde bodd hos fosterforeldre siden fødselen. Begge barna er friske og har ikke hatt spesielle problemer.

Det andre paret adopterte to narkomane barn med noen års mellomrom. De visste om barna fra før fødselen, og de fikk opplæring. De fikk også hjelp og veiledning i starten inntil barna var avvent. Ingen av barna har ADHD, ADD, FAS eller andre diagnoser, og bortsett fra den første tiden har de ikke hatt noen problemer utover det vanlige.

Begge disse parene har kontakt med andre familier med norskadopterte barn. Så helt umulig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest adoptivmoren

Det du sier her er direkte feil. Les inne på bufetat sine sider om adopsjon/norsk adopsjon. Der står det tydelig at de færreste som adopteres bort i Norge er barn av rusmisbrukende foreldre. Barn av foreldre som misbruker, er oftere plasser i fosterhjem fordi foreldrene ikke frivillig gir fra seg omsorgen, men blir fratatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...