Gjest Vestlendingen Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hei Stig Bruset, Jeg er en mann på 27 år som er klar for å endre livsstil. Jeg vil begynne å trene. Er 183 høy og veier ca 62-65 kg. Har alltid vært tynn og har aldri lagt på meg, selv om jeg til tider har spist usunn og feit mat, og drikker 6 halvlitere (noen ganger mer) hver helg. Er ikke aktiv i hverdagen, og har en stillesittende jobb. Årsaken til at jeg ikke legger på meg vil jeg nok uansett tro er at jeg ikke akkurat er noen storspiser. Nå har jeg et stort ønske om å legge på meg, og da på den riktige måten. Jeg vurderer å kjøpe meg timer hos personlig trener på treningsstudio, og er motivert for vektløft/styrketrening 3 ganger i uken. Dette vil jeg virkelig få til! Så tilbake til dette med spisingen, og grunnen til at jeg spør om råd her: Jeg har store problemer med å få i meg frokost. Kroppen nekter rett og slett å ta i mot mat de første 3-5 timene etter at jeg har våknet. Jeg er vel vant til det på en måte, så jeg klarer å fungere sånn noenlunde på morningen, men jeg vet det påvirker resten av dagen. Jeg har aldri hatt særlig overskudd (selv ikke i perioder der jeg har trent kondisjon) og er ofte veldig trøtt i fem-sekstiden på ettermiddagen, uavhengig av om jeg har sovet lite eller mye natten før. Når kvelden kommer, så våkner jeg av en eller annen grunn til igjen, og ofte sovner jeg ikke før 1-2 timer etter at jeg har lagt meg (står opp 06 og legger meg mellom 22 og 23). Jeg er utrolig lei av å ha det slik, og jeg tror problemene med frokosten har mye av skylden ettersom det påvirker resten av dagen. Samtidig vet jeg at for å øke muskelmassen så må en spise mye, og riktig, og da er det svært uheldig å ikke klare det første måltidet. Kan denne intoleransen for frokost være et resultat av at jeg har underskudd av vitaminer etc? Jeg vet at det ikke finnes noen vidunderkur for at jeg skal klare å spise frokost, og at jeg må gå inn for å snu dette selv, men er det noen typiske ting jeg kan sjekke meg for hos legen for å se om det er en medisinsk årsak til frokostproblemene? Har som sagt alltid hatt problemer med frokost. Ulike livssituasjoner jeg har vært i har ikke hatt noen påvirkning fra eller til. Om jeg har lange perioder med 4 timers søvn, eller lange perioder med 8 timers søvn, så merker jeg ingen forskjell. Prøver jeg å presse maten i meg, så kommer det i retur. Har prøvd med fruktsmoothies (som jeg er veldig glad i), men det er sjelden jeg klarer mer enn et par slurker. Jeg ønsker å oppsøke en lege nå snart, men er usikker på hvordan jeg kan legge fram dette problemet. Hvilke prøver bør jeg få tatt? Og har en vanlig fastlege automatisk god kunnskap rundt dette med ernæring? Har ikke fått meg fastlege enda etter at jeg flyttet til Bergen, og skulle gjerne visst hvilke leger som er ekstra dyktige på ernæring, men det er det vel litt vanskelig for deg å svare på(?). Vil bli veldig skuffet om jeg går fra legen uten å ha blitt noe klokere på hvordan jeg kan klare å snu dette, så jeg er redd for å møte på en lege som ikke er særlig engasjert i dette med ernæring. Håper på gode råd. Klarer jeg ikke å komme inn på sporet til en normal mathverdag, så klarer jeg ikke å motivere meg for å begynne å trene. Har erfart tidligere at matproblemet ikke ordner seg bare en begynner å trene først. Trente kondisjon 3 ganger i uken i 4 måneder uten at matlysten om morningene ble bedre av den grunn, så jeg tror jeg må starte i andre enden denne gangen. Spesielt nå som målet er å gå opp i vekt. PS: Jeg har ikke problemer med mat på ettermiddag og kveld. Det er ikke alltid matlysten er på topp, men har ihvertfall ikke problemer med å få den ned. Mvh Vestlendingen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355899-problemer-med-frokost/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Det kan være mange årsaker til manglende matlyst om morgenen, en av dem kan være dårlig søvnkvalitet. Det kan noen ganger hjelpe å bruke Melatonin (et naturlig hormon som forteller kroppen at det er natt) for å kunne sovne lettere om kvelden. Hvis du skal ta prøver hos lege bør du inkludere vitamin B12, jern, folat og sink som kan påvirke apetitten. Det kan også være lurt å sjekke stoffskiftet (tyroksin/TSH). For å gå opp i vekt er det beste å trene 12-15 repetisjoner x 3 og innta et protein- og næringsrikt måltid etter trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355899-problemer-med-frokost/#findComment-3059521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.