Gjest Hormonforstyrret Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hei Jeg er en kvinne på 37 år som har brukt Cerazette i fem år.Har vært fornøyd med dette. Er lege selv, men innen annet fagfelt og har tydligvis glemt fagfeltet gyn. Derfor "ordnet litt selv", med lite hell. Har hatt lite menstruasjon i løpet av denne perioden (dvs at det kan gå 1,5 år mellom hver gang). Det siste halve året har jeg hatt to menstruasjoner, dvs i begynnelsen av juni og slutten av august/september. Jeg hadde et ønske om å fremprovosere en blødning nå for å hindre at jeg igjen fikk mens i slutten av november/begynnelsen av desember. Jeg har derfor gjort følgende: Tok Provera 10 mg fra 1/11 og i totalt 7 dager. Seponerte Cerazette i denne tiden for å starte igjen ved første blødningsdag. Det har altså gått 6 dager siden seponering. Enda ikke menstruasjon. Er det fortsatt håp om en blødning ? Skal jeg begynne Cerazette igjen for å ha prevensjon ? Er det andre måter jeg nå som kan benytte for å forhindre at det kommer en blødning i slutten av denne mnd ? Mye spørsmål, men takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356058-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Beklager at du ikke har fått svar. Det har skjedd noe feil på nettet så jeg først nå ser ditt spørsmål. Du skal derfor ikke betale for mitt svar. Prevensjon med en kombinasjon av østrogen og gestagen gir regelmessige blødninger, men for prevensjon kan man nøyes med gestagen (som i Cerazette). Prisen man betaler for å slippe østrogenet (og risiko for blodpropp) er uregelmessige blødninger. De kan ikke reguleres, i all fall ikke med å tilføre ekstra gestagen som i provera, det blir smør på flesk (eller i ditt tilfelle smør i stedet for flesk!). Hvis du vil ha kontroll over blødningene i en periode, vil jeg anbefale deg å bruke p-pille i aktuelle tidsrom. Så vet du det til neste gangen det kan bli aktuelt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356058-menstruasjon/#findComment-3077719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.