Gå til innhold

Hvordan venne seg til "falske venner"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Mandolaika

8

• Sør

5

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg tror ikke jeg sliter med det, men jeg tenker mer over hva jeg sier til mennesker jeg er klar over at kan misforstå det jeg sier.

Men sånt vet man jo gjerne på forhånd, og med svensker ville jeg ikke fryktet fadesen. Det skal godt gjøres å drite seg ut i forhold til en annen skandinaver.

I utlandet, og når jeg selv snakker engelsk (med et dårligere ordforråd enn på norsk), tenker jeg gjennom hva jeg sier og hvordan det kan oppfattes (misforstås).

Gjest Signe Marie1

En norsk forsker skulle holde tale på det berømte akademiet i Paris. Han ville gjerne friske den opp m ed litt om Norge, friluftsliv etc og hadde bestemt seg for å putte inn en liten historie om hvor glad han og vennene hans var i å gå på harejakt.

Men det ble meget stille rundt bordet, stillere og stillere etter som han utmalte det friske livet, med koking av haren etterpå. Først siden ble h an trukket til side av en nordmann som påpekte at han hadde brukt ordet lapon for hare, i stedet for lapin.

Ettersom lapon betyr same, kan man forstå stillheten rundt bordet. (Dette var i 1923 og bestefaren min var der).

hidi, the scorpion

En norsk forsker skulle holde tale på det berømte akademiet i Paris. Han ville gjerne friske den opp m ed litt om Norge, friluftsliv etc og hadde bestemt seg for å putte inn en liten historie om hvor glad han og vennene hans var i å gå på harejakt.

Men det ble meget stille rundt bordet, stillere og stillere etter som han utmalte det friske livet, med koking av haren etterpå. Først siden ble h an trukket til side av en nordmann som påpekte at han hadde brukt ordet lapon for hare, i stedet for lapin.

Ettersom lapon betyr same, kan man forstå stillheten rundt bordet. (Dette var i 1923 og bestefaren min var der).

Å nei, så trist! Ble det oppklart der og da eller?

En islandsk politiker sto opp til å takke for maten på norsk, og begynte med å si "nå er jeg mett, nå er jeg kåt og glad".

En danske bød en dame til dans på et hotell i Reykjavik. Om en stund sa han "nå må vi holde opp", nei sa hun. Etter noen danser til sa han "nå må vi sgu holde op" og da slo hun ham.

Gjest Signatura

Nei, jeg syns sånt stort sett er morsomt. Hvis din venninne blander norsk og svensk og du stadig ikke vet hva hun mener vil jeg si at det er hun som har et kjempeproblem og bør lære seg de ordene det gjelder og presisereved tvil.Du får bare spørre henne hver gang: mener du morsom eller stille? osv. Det er jo ikke din språkforståelse som er problemet, heller tvert i mot.

Annonse

En islandsk politiker sto opp til å takke for maten på norsk, og begynte med å si "nå er jeg mett, nå er jeg kåt og glad".

En danske bød en dame til dans på et hotell i Reykjavik. Om en stund sa han "nå må vi holde opp", nei sa hun. Etter noen danser til sa han "nå må vi sgu holde op" og da slo hun ham.

Forklar please. "Holde opp" - hva tolket hun det som da?

Gjest verinoca

Huff, men nå måtte jeg le :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...