Gjest Reaksjonabort Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 28 år. Ett barn fra før, unnfanget 2 pp, nå 11 mnd. Ble gravid i august i år mens jeg fortsatt fullammet sønn. Mistet i uke 6. Hcg fortsatte og stige (lege tok blodprøve) og ny blødning en uke etter. Da ble det utført lapraskopi (for sikkerhets skyld, bor i utlandet så andre prosedyrer enn hjemme), og en utskrapning hvor man fant graviditetsrester, så diagnosen ble Ma uten andre komplikasjoner. Legen sa at alt så friskt ut under lapraskopien. Men hun synes abortblødningen var veldig stor, komenterte dette mange ganger. Jeg fikk mensen igjen 4 uker og 3 dager etter utskrapning. Nå ny mens 26 dager etter dette. Problemet mitt er vel mer av psykisk karakter. Har blitt veldig redd for at jeg ikke kan få flere barn etter aborten. Gråter mye og for det minste og bruker endel tid på å lese om temaer knyttet til dette på nettet. Begynte å prøve igjen med en gang etter aborten og enda uten hell. Jeg vet at dette ikke er lang prøvetid, men er så redd for at noe er galt med kroppen min. Tenker også på at hvis jeg stresser blir jeg ihvertfall ikke gravid og det gjør det egentlig verre for jeg klarer ikke å slappe av med det enda. Kan du si noe om mine sjanser for å bli gravid på ny gitt min historie? Kan jeg evt. få behandling for å kunne bli gravid hvis ikke og hva er aktuelt? Hvor lenge skal jeg prøve nå før jeg oppsøker hjelp?Siste syklus tok også eggløsningtest som ble positiv dag 15 i syklusen, så kom mensen dag 26. Tyder dette på forkortet lutealfase? Ammer fortsatt sønnen min 4-5 ganger i døgnet. Må jeg regne med å slutte med dette for å kunne bli gravid på ny? Takk på forhånd for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356109-reaksjoner-etter-ma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg tenker først og fremst at du kanskje overreagerer på det som har skjedd? Å miste i uke 6 er slett ikke uvanlig og du vet jo også godt at du kan få barn siden du allerede har en som fortsatt er baby.. Det virker som du stresser veldig med å bli gravid igjen på tross av at du har en som ikke engang er fylt året? Amming gjør det vanskeligere å bli gravid enn ellers. Jeg tror du bør slappe litt av og kun konsentrere deg om det barnet du har en tid framover. Nå vet ikke jeg så mye om MA, men jeg vil tro dine muligheter til å bli gravid igjen ikke er annerledes enn før... Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356109-reaksjoner-etter-ma/#findComment-3061581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Beklager at du først nå får svar, men det har vært noe galt med teknikken så jeg ikke har fått ditt spørsmål før nå. Du skal derfor ikke betale for svar. Jeg forstår at du har mange spørsmål og føler deg usikker i et fremmed land med andre rutiner. Du har fått to normale menstruasjoner etter aborten, og det tyder på at alt er i orden. Stress kan ikke hindre graviditet, men i noen sjeldne tilfeller kan det stoppe menstruasjonene, men ikke hos deg. Det er bestandig 15% risiko for abort, også i neste svangerskap, men 85% sjanse for at det går bra. Din sjanse for å bli gravid er som før aborten, lutealfasen er grei. Amming skulle ikke bety noe når du fortsatt har normale blødninger (som tegn på normal eggløsning). Husk å bruke folat og husk at den fruktbare periode er 6 dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før ventet menstruasjon. Hvis du ikke har oppnådd graviditet i løpet av et år, kan du søke lege, men det at du har vært gravid og at alt så fint ut ved laparoskopien gjør at jeg tror du snar blir gravid igjen. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356109-reaksjoner-etter-ma/#findComment-3077738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.