Gjest Kløe over hele kroppen Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Hei! Har slitt med kløe over hele kroppen i snart 8 måneder nå, og holder det rett og slett ikke ut lenger! Har vært hos lege, uten noen resultater, da man kun får høre at de tror det er noen form for alergi, og det er det. Det tror jeg ikke på, og jeg har en sterk mistanke om at det er skabb som er grunnen til kløen. Grunnen til det, er at jeg synes det ligner mest på de syptomene når jeg har lest om ulike grunner for kløe på nettet. Uansett, her skal jeg prøve å forklare syptomene: 1. Klør over hele kroppen. Klør hele tiden, hvis jeg selv klør, spiller ingen rolle hvor på kroppen, med untak av hals/hode, der klør det ikke. Værst om kvelden/natten når man legger seg i sengen. 2. Små "byller", som har blank væske i seg, når man klemmer på de. Etterhvert etter at den blanke væsken er klemt ut, kommer det ofte blod ut isteden. Før det dannes om til et sår. Dette forkommer oftest på hendene, men kanskje fordi det er her de er enklest å se. Har ellers oppdaget det på foten, og på pungen/penis. Disse byllene klør noen ganger, men andre ganger ikke. Kløen over hele kroppen er uavhengig av byllene 3. Glod varmt vann gir en "merkelig god" følelse, som det ikke gjorde før. Klarer ikke å beskrive det på noen annen måte. 4. Huden mellom fingrene er også ofte veldig tørr. I det heletatt, virker huden over hele kroppen veldig "irretert", og reagerer med kløe, bare man kommer borti den. Har blitt værre igjen nå i høst, etter sommeren, hvor det var et mindre problem, til tider ikke merkbart i det heletatt. Så var veldig ille sent på våren, roet seg på sommeren, og ble ille igjen på høsten. Siden jeg bor i utlandet, har jeg ikke fått gått til hudlege ennå, men har forespurt om å få time i januar, uten at jeg har fått dette bekreftet. Fikk bare beskjed om at det kunne være vanskelig å få time, i det tidsrommet som jeg befant meg i Norge. Uansett har jeg lest at behandlingen for skabb er å smøre inn hele huden med en krem som heter Lyclear Dermal Cream Permethrin 5%, 30g. Og har nå bestilt 2 tuber. Mitt spørsmål til deg da, er om det er okey å prøve ut det, og se om det hjelper, selvom jeg ikke har fått noen klar diagnose fra hudlege. Eventuelt om du syns at syptomene også høres ut som skabb, eller om det kan være noe annet. Vil jo gjerne behandle dette så fort som overhode mulig, og har ikke spesielt lyst til å vente særlig lenger! Kan jeg ta denne kremen på egen hånd, er det eventuelt noen bivirkninger/ noe jeg bør være klar over hvis jeg tar den. Og hvordan vet jeg at skabben er borte? Hvor fort forsvinner skabben/dør den etter at kremen er påført? Håper på svar som kan være til hjelp. For dette går inn på både den fysiske og psykiske helsen, og er noe jeg ikke holder ut særlig lenger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356183-kl%C3%B8e-over-hele-kroppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Slik du beskriver de, kan dette være en skabbinfeksjon. Typisk er gradvis tiltakende kløe, utslett på hender og innsiden av håndledd samt kulaktig utslett genitalt. De nevnte stedene kan i så fall en trenet hudlege som regel påvise levende skabbmidd . Jeg liker best å stille sikker diagnose før jeg behandler, altså med påvisning av midd først. Etter at man har tatt behandling, vil som regel ikke midd kunne påvises, og da vil det letter oppstå usikkerhet dersom behandlingen en sjelden gang ikke skulle virke. Hvis det bare gjelder seg, synes jeg nok det er greit at du behandler med Permitrin som smøres på alt uten hode og hals, spesielt grundig på hender, under armene, i lysker og genitalt, så avvasking og rent tøy/sengetøy etter 12 timer. Kløen vil avta gradvis i løpet av 2-4 uker. Huden kan også bli tørr og klø av behandlingen, som derfor ikke skal gjentas hele tiden. Lykke til ! Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356183-kl%C3%B8e-over-hele-kroppen/#findComment-3085775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.