Gå til innhold

Skatt på gaver/forskudd på arv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er 1/2 G. Altså godt over 30 000 - med forbehold om at jeg husker riktig.

Jeg ga dattera mi hytta, verdt 350 000 i gave, ingen skatt på det. Skatt etter godt over 400 000. Jeg ble kjempeoverrasket.

Det kunne ikke være forskudd på arv fordi da måtte jeg gi de to andre 350 000 også og det har jeg ikke, Det gjalt ikke at jeg satt med leilighet til 2-3 mill som de arver en eller annen gang.

Annonse

Voksne mennekser som "lever" på foreldrene er en uting. Jeg kunne ikke tenkt meg å ta imot penger fra mine foreldre, en viss stolthet har man da over å være uavhengig.

Nei men snille deg da, jeg lever da slett ikke på min far. Han hadde plutselig bestemt seg for å sette over 10.000 til min søster og meg. Det var da hyggelig gjort av ham :-)

Gjest ingen nick

Voksne mennekser som "lever" på foreldrene er en uting. Jeg kunne ikke tenkt meg å ta imot penger fra mine foreldre, en viss stolthet har man da over å være uavhengig.

Vil du frata foreldrene dine gleden over å kunne gi barna noen penger?

Foreldrene mine delte ut litt til alle barn og barnebarn her for et par år siden, jeg protesterte fordi jeg synes at vi barn har hatt bedre råd enn våre foreldre, men de insisterte på å gjøre dette og da var det bare å si tusen takk, jeg kunne ikke frata dem gleden ved å gi.

Vil du frata foreldrene dine gleden over å kunne gi barna noen penger?

Foreldrene mine delte ut litt til alle barn og barnebarn her for et par år siden, jeg protesterte fordi jeg synes at vi barn har hatt bedre råd enn våre foreldre, men de insisterte på å gjøre dette og da var det bare å si tusen takk, jeg kunne ikke frata dem gleden ved å gi.

Enig, det er en glede for foreldre å gi bort om dem har mulighet.

Mine foreldre ga bort 100.000 til hvert barn i fjor. Vi merket det gledet dem veldig og jeg for min del har sagt til dem flere ganger at jeg var så glad for pengene, da fikk jeg bl.a. pussa opp et par rom. Det er deres glede at jeg fikk pussa opp sa jeg og da ble dem så stolte så:-)

Enig, det er en glede for foreldre å gi bort om dem har mulighet.

Mine foreldre ga bort 100.000 til hvert barn i fjor. Vi merket det gledet dem veldig og jeg for min del har sagt til dem flere ganger at jeg var så glad for pengene, da fikk jeg bl.a. pussa opp et par rom. Det er deres glede at jeg fikk pussa opp sa jeg og da ble dem så stolte så:-)

Tror jeg uttrykte meg litt feil.

Jeg sa til dem at hadde det ikke vært for dem så hadde jeg ikke fått pussa opp:-)

Men du tar kanskje imot andre gaver, f.eks. til jul?

Om gamle foreldre enkelte heller vil gi barna etpar tusen _før_ jul, når det kanskje trengs mest og de selv kan velge hva de skal gå til, betyr ikke det at man "lever på foreldrene".

Det framgikk jo tydelig at prust ikke hadde regnet med noe tilskudd, men vil være sikker på at det er greit i forhold til loven og evt. søsken.

Gjest kjekt d :)

Jeg har flere ganger mottatt pengegaver/forskudd på arv fra mine foreldre,

husker ikke helt grensa, men tror den ble regulert opp til firehundreognoentusener?

Men alt over 10 tusen skal oppgis i ligningen?

Husker ikke helt hvordan vi gjorde det, men veldig kjekt med litt ekstra cash.

Gjest en morsk satan

''Voksne mennekser som "lever" på foreldrene er en uting.''

Sa trådstarter noe om å "leve" på foreldrene?

''Jeg kunne ikke tenkt meg å ta imot penger fra mine foreldre''

Du tar ikke imot julegaver/fødselsdagsgaver/andre gaver heller?

Annonse

Gjest ingen nick

Jeg har flere ganger mottatt pengegaver/forskudd på arv fra mine foreldre,

husker ikke helt grensa, men tror den ble regulert opp til firehundreognoentusener?

Men alt over 10 tusen skal oppgis i ligningen?

Husker ikke helt hvordan vi gjorde det, men veldig kjekt med litt ekstra cash.

''Jeg har flere ganger mottatt pengegaver/forskudd på arv fra mine foreldre, husker ikke helt grensa, men tror den ble regulert opp til firehundreognoentusener?''

Grensen er kr 470.000 fra hver av foreldrene før en skal betale arveavgift.

''Men alt over 10 tusen skal oppgis i ligningen? Husker ikke helt hvordan vi gjorde det, men veldig kjekt med litt ekstra cash.''

Denne grensen ble oppjustert i 2008 til 1/2 G, det er kr 37.820 pr 01.05.2010.

Hvordan skal jeg da bli kvitt pengene etterhvert om jeg ikke skal gi dem til barna?

Det ligger ikke for meg å bruke mer enn jeg trenger.

Nei, slik er min far også. Han sa faktisk "Det hoper seg jo bare opp med penger...."

Lever helt minimalistisk, reiser aldri på dyre turer, kjøper ikke mye tøy osv. Men har en formue som vokser og som er større enn gjennomsnittet.

At han da velger å gi noe til sine døtre må da være helt greit :-)

Riktig som det står under her at det er 470.000 i arv man slipper å betale arveavgift for.

Når det gjelder gaver fra foreldre kan hver av foreldrene gi bort 1/2G (37.500,-) pr. år uten at det skal oppgis/skattes av.

Dette er i hvertfall hva jeg har blitt fortalt.

Riktig som det står under her at det er 470.000 i arv man slipper å betale arveavgift for.

Når det gjelder gaver fra foreldre kan hver av foreldrene gi bort 1/2G (37.500,-) pr. år uten at det skal oppgis/skattes av.

Dette er i hvertfall hva jeg har blitt fortalt.

Takk for svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...