Gjest NLM Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Hei jordmor! Min venninde som var gravid og hadde termin 1 mnd før meg fødte fredag en dødfødt gutt. Hun hadde kjent liv helt fram til onsdag og var da ca 1 uke på overtid. Torsdag var det ikke lenger noe liv, og fredag ble fødselen satt igang og hun fikk en nydelig men dødfødt gutt. Han veide kun 2500 g, selv om det ved ultralyd 30. august ble sagt at hun ville få en stor unge på rundt 4 kg. Ingen så noe galt ved den ultralyden som jordmor sendte henne til da hun mistenkte for mye fostervann. Da jeg fikk beskjeden i dag ble jeg fryktelig engstelig. Er prøverørsgravid etter 9 års ufrivillig barnløshet og har 3 uker igjen til terminen. Nå har jeg blitt fryktelig redd, og vet ikke helt hvordan jeg skal holde ut til terminen. Finnes det noen mulighet for å få satt igang fødselen før, evt. at de kan love meg at jeg ikke skal gå over tiden??? I de siste to mnd. er det født 4 dødfødte babyer ved det sykehuset som jeg hører til og alle disse var overtidige. Hvis det nå skulle gå galt for oss tror jeg ikke at jeg kan leve med det. Legen som har fulgt meg opp er nå borte i de neste to ukene og jeg skal ha oppfølging hos en jordmor. Har termin den 12 oktober. Har du noen gode forslag?? Hva bør jeg gjøre? Det er IKKE lett å bare sette seg ned og si at dette går nok sikkert bra. Har strevd så lenge for å komme så langt - hvorfor skulle det gå bra denne gangen tenker jeg!!! Takknemlig for gode råd. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35646-min-venninde-fikk-en-d%C3%B8df%C3%B8dt-gutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Jag har full förståelse för din stora oro och sorg idag. Det är något hemskt och oförsvarbart som har drabbat din väninna. Tyvärr så händer detta någon mycket sällan gång på varje sjukhus, men det verkar ha drabbat just ditt sjukhus många gånger på sista tiden. Detta skapar naturligtvis bara mera oro och frustration. Många av dessa dödfödslar skjer också långt innan termin. Det finns tyvärr lite som man kan påverka att detta skjer av och till. Ibland finner man en förklaring på varför det har skjett, medans andra gånger finner man ingen orsak. Med din bakgrund av långvarig barnlöshet, så är du givetvis extra rädd att något skall drabba dig. Det hjälper inte dig säger du, att det säker går bra för dig. Oron finns där ändå och detta är naturligt. Det är viktigt att du diskuterar detta med din jordmor och doktor. Det är inte vanligt att sätta igång en förlossning pga denna rädslan, med det erbjuds ofta en tätare uppföljning och samtal. Att sätta igång en förlossning innebär också vissa risker som man får ta med i betraktning. Chansen är stor att du kommer att föda runt termin, och alltså inte går över termin. Givetvis gjöres alltid en individuell bedömning av förlossningsdoktorn, om en förlossning kan sättas igång, efter termin. Efter en sådan här upplevelse som du nu har fått, så är det viktigt att du pratar med alla om det och vågar att ventilera dina tankar och funderingar.Jag önskar dig lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35646-min-venninde-fikk-en-d%C3%B8df%C3%B8dt-gutt/#findComment-136902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.