Gå til innhold

hårvekst

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, jeg er en 25 år gammel jente som er plaget med mye hårvekst. Jeg må daglig fjerne hår i ansikt, fra overleppe og øyenbryn, samt kinn og hake. Hårveksten er også kraftig andre steder på kroppen, som på magen("veiviser"), bena og rundt underlivet. Hårene er kraftige og svarte, og både synes og kjennes godt. Dette plager meg veldig i hverdagen!! Jeg har vært hos lege og sjekket hormonnivåer - de var normale. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har tenkt på å fjerne hår med laser, men å fjerne hår fra omtrent hele kroppen vil bli forferdelig dyrt. Finnes det noe annet jeg kan gjøre?? Mvh. frustrert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356463-h%C3%A5rvekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 5 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du beskriver et problem som du ikke er alene om, Som du sier, er det ikke noe "galt", hormonene er normale. Det er mange som opplever som deg at de har noe veldig plagsomt, men får vite at det er "normalt", det er ingen sykdom, bare en "tilstand". Dette går også utover mulighetene til å få noen form for behandling "dekket" selv om du har et oroblem som for deg gir betydelig redusert livskvalitet. For mye hårvekst selv ved hormonavvik er ikke prioritert innen helsevesenet og derfor finnes knapt noen muligheter i Norge til å få behandlet sjenerende hårvekst med eller uten medisinsk diagnose med effektiv dokumentert laser innen det offentlige helsevesen 13 år etter at effektiv hårfjewrning med laser ble publisert første gang. For deg vil sannsynligvis hårlaser med diode, alexandrite eller yag kunne være effektivt, men det vil kreve mange behandlinger og bli dyrt. Selv om det skulle virke, vil det kreve oppfølgings/ vedlikeholds behandling. Du må også gå på et sted der de har kunnskaper og riktig utstyr og slike steder finnes det ikke mange av. Du kunne jo kanskje forsøke en kombinasjon med laser på steder der dette er effektivt og viktig f eks f eks hakepartiet , magen og utvifdet bikinilinje kombinert med voksing eller barbering , men ikke på de samme stedene. En hudlege vil kunne hjelpe deg med å få godkjent laserbehandlingen som merdisinsk slik at du kunne få skattefradrag, men slike prosesser er ikke alltid så enkle. Du kan ikke regne med å få dekket noe på NAV eller at legene på sykehuset skaffer deg behandling på "trygdens" regning. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356463-h%C3%A5rvekst/#findComment-3085460
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...