Gjest Forhåpentligvis kommende mor! Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Min evne til å bli gravid. Hei! Jeg er en jente på 25 år som ikke har gått på prevangsjon de siste 3 årene. Jeg har hatt fast partner de siste 4 årene. Vi startet den offisielle prøvingen mars 2010. Jeg har vært svært plaget med urinveisinfeksjoner siden jeg var i 12-13 års alderen til dags dato. 1 runde med kraftig nyrebekkenbetennelse i 2004, som endte med innleggelse på sykehus i en uke. Jeg og samboer har begge blodtype A minus, kan det spille noe rolle på vår sjangse til å bli gravide? Og har urinveisplagene mine med mye medisinering noe virkning på evnen til å bli gravid? Jeg sliter også med ustabile sykluser (alt mellom 33 og 39 dager) Syklusen min har vært stabil fra jeg var 13 til 24. Kun det siste året at den har forandret seg. Jeg hadde en klamydia infeksjon for 5 år siden, som jeg gikk med ubehandlet nesten et år....viste ikke om det Men har ikke hatt feber/smerte i forbindelse med det. Har vært plaget med tilbakefall på bakriell vaginose 5-6 ganger de 3 siste årene, og er blitt behandler med dalacin, flagyl.. Jeg ser jo fra mange blogger og "gravide" sider på nettet, at det er normalt å bruke litt tid på å bli gravid, men siden jeg ikke har gått på piller siden 2007 blir jeg litt bekymret... Er disse tingene noe som kan være skadelig for min evne til å bli gravid? Jeg er ellers frisk som en fisk, sluttet å røyke, normal vekt og generelt i god stand. Det samme gjelder samboeren min. (han er 12 år eldre enn meg med en datter på 10 år) Håper på svar. Takk på forhånd, og ha en fin dag:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356558-min-evne-til-%C3%A5-bli-gravid-med-tanke-p%C3%A5-sykdomshistorikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Beklager at du først nå får svar, men det har vært noe galt med teknikken så jeg ikke har fått ditt spørsmål før nå. Du skal derfor ikke betale for svar. Egentlig er det ikke noe som heter ’offisiell prøving’, bruker man ikke ingen form for prevensjon eller avbryting av samleie, så er det i sakens natur prøving, og da har dere forsøkt i tre år. Klamydiainfeksjonen har nok ikke betydning, og ikke bakteriell vaginose heller. Det er litt stor avstand mellom menstruasjonene, og det kan bety sjeldne eggløsninger. Det bør sjekkes. Be din lege om henvisning til gynekolog hvor det vil bli utført ultralyd av eggstokker og tatt hormonprøver. Det er forholdsvist enkelt å stimulere eggløsning med tabletter eller sprøyter. Husk å bruke folat, den fruktbare periode er i 6 dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før ventet menstruasjon. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/356558-min-evne-til-%C3%A5-bli-gravid-med-tanke-p%C3%A5-sykdomshistorikk/#findComment-3077745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.