Gå til innhold

Motivasjon slår tilbake


Anbefalte innlegg

Gjest Pessimistens hverdag...

Gutt i 4.klasse, sliter med motivasjon for lekser. Læreren har spurt om det feks er noe spesielt han ønsker seg eller har lyst til som kan være en motivasjonsfaktor (sånn for å komme igang, på kort sikt).

Vel, problemet er at hvis jeg foreslår feks at hvis han er rask og konsentrert med leksene ut uka så kan vi gå på kino på fredag, eller hvis han jobber bra fram til fredagstesten så kan vi feks dra på bowling, så funker det mot sin hensikt.

Han hører ikke det jeg sier: "hvis du jobber bra kan vi gå på kino". Han hører bare "hvis du ikke jobber bra blir det ikke noen kino", og så blir han lei seg for at det kanskje ikke blir noen kino.... Snakk om å ta sorgene på forskudd.

Noen tips? Er det kanskje bare at noen er sånn av natur og er litt pessimistiske av seg? Eller er det noe vi kan gjøre for å snu denne tankegangen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356587-motivasjon-sl%C3%A5r-tilbake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Har slitt med det samme i alle år. Han har blitt motivert ved å få se f eks Hellstrøm om leksene er gjort innen en viss tid. De dagene det ikke er noe spennende på tv får han en halv time ekstra våkentid når leksene er gjort innen avtalt tid.

Belønningene må kanskje komme hyppigere og litt underveis?

I tillegg er det jo typisk at det er eleven som er problemet, og ikke skole,læreren eller leksene. Går det an å tenke litt mer kreativt rundt dette? Kan oppgavene gjøres mer overkommelige, mer spennende og samtidig slik at han lærer det han skal?

Klapp på skuldra, ros, positive utrop, tv-program, en tyggis eller 30 min med tv-spill kan kanskje fungere?

Hva med å la ham være med å lage et belønningssystem selv? La ham både være med å definere kriteriene som skal til for belønning, samt hva premien skal være.

Han høres forresten ut som en gutt som har et større innslag av prestasjonsangst enn tiltrekning til mestringsopplevelser. Da kan det være viktig å legge lista ganske lavt i begynnelsen slik at han kan være ganske sikker på å lykkes. Ved å gi ham en følelse av kontroll og opplevelse av at han kan påvirke utfallet, så kan han etterhvert bli litt lettere å motivere.

Temaet "mestringsmotivasjon" er uhyre spennende og sammensatt.

Gjest mamma og spesialpedagog

Gutten må ha en opplevelse selv av at målet er realistisk. Om ikke han har det vil angsten og den dårlige selvfølelsen ta over. I utdannelsen min lærte vi om de som er mestringsmotiverte og de som er angstdominerte. Gutten din faller i den siste kategorien kan det virke som.

Mitt forslag er at dere setter dere ned sammen og lager en plan for dagen eller uka.For min sønn, som reagerte likedan som din, ble det slik at jeg valgte en periode å jobbe på tid. Jobbet han godt i så og så lang tid, så kuttet vi leksene etter det. Senere begynte vi å se på leksene og lage en plan over hva han skulle gjøre som han opplevde som overkommelig. Det er ikke nok at du som mor vet det er overkommelig. Han må selv tro det.

Vi har en datter som sliter veldig med bla konsentrasjon og litt annet. Vi er i BUP systemet fordi vi lurte på om det kanskje var noe ADHD relatert da hun også er veldig urolig - det skal skje noe hele tiden. Hun er dog ikke et uromoment i klassen. Vi fant ut (på egen hånd) at det som funka for oss var å gi henne noe - som ville bli tatt fra henne dersom hun ikke fulgte avtalen vi hadde blitt enige om. Har fungert overraskende bra faktisk. BUP dama var helt i mot dette og svartmalte situasjonen over tid og mente at dersom vi drev med slike teknikker ville vi få et barn som fjernet seg fra familien og sannsynligvis ville begynne å røyke hasj som 13 åring (jepp -det sa hun faktisk!). Hun mislikte jo også at vi ikke ville fortsette med Ritalin som hadde null niks effekt på vårt barn, og som ble gitt henne overraskende fort og enkelt. Må innrømme at min respekt for BUP er på lavmål nå selvom jeg regner med at jeg dessverre bare har vært uheldig med min kontaktperson....

Annonse

Gjest pessimistens hverdag...

Har slitt med det samme i alle år. Han har blitt motivert ved å få se f eks Hellstrøm om leksene er gjort innen en viss tid. De dagene det ikke er noe spennende på tv får han en halv time ekstra våkentid når leksene er gjort innen avtalt tid.

Har prøvd det også, men har kanskje satt litt for lang tid... Vi tenkte at han skulle ha en liten sjanse for å bli ferdig med leksene, og sa en time makstid, men det er kanskje for mye. Skal prøve litt mindre, kanskje helt ned til en halv time og prøve å gjøre det mer konsentrert.

Gjest pessimistens hverdag...

Belønningene må kanskje komme hyppigere og litt underveis?

I tillegg er det jo typisk at det er eleven som er problemet, og ikke skole,læreren eller leksene. Går det an å tenke litt mer kreativt rundt dette? Kan oppgavene gjøres mer overkommelige, mer spennende og samtidig slik at han lærer det han skal?

Klapp på skuldra, ros, positive utrop, tv-program, en tyggis eller 30 min med tv-spill kan kanskje fungere?

Takk for svar :-) Vi har hatt møte med lærer og rektor og til og med en jente fra PPT (pyskolog?) uten at det gjorde så veldig mye forskjell. Lærerne har tilpasset arbeidsplanen for uka, og lovet å hjelpe til med å få sånn passe med leksebøker hjem feks, men her om dagen hadde han bare penskriftboka....

Vi må nok prøve å ordne opp hjemme ser det ut til. Han er heldigvis flink ellers, men det kan fort bli hull, tenker jeg.

Gjest pessimistens hverdag...

Hva med å la ham være med å lage et belønningssystem selv? La ham både være med å definere kriteriene som skal til for belønning, samt hva premien skal være.

Han høres forresten ut som en gutt som har et større innslag av prestasjonsangst enn tiltrekning til mestringsopplevelser. Da kan det være viktig å legge lista ganske lavt i begynnelsen slik at han kan være ganske sikker på å lykkes. Ved å gi ham en følelse av kontroll og opplevelse av at han kan påvirke utfallet, så kan han etterhvert bli litt lettere å motivere.

Temaet "mestringsmotivasjon" er uhyre spennende og sammensatt.

''Han høres forresten ut som en gutt som har et større innslag av prestasjonsangst enn tiltrekning til mestringsopplevelser. ''

Der har du kanskje satt fingeren på noe. Syns kanskje pyskologen vi hadde møte med kunne ha tatt opp litt sånt også. Lurer på om jeg skal få tak i den boka om mestringsteori. Eller det kan kanskje være vanskelig å lese sånt på egenhånd... ;-)

Gjest Pessimistens hverdag...

Gutten må ha en opplevelse selv av at målet er realistisk. Om ikke han har det vil angsten og den dårlige selvfølelsen ta over. I utdannelsen min lærte vi om de som er mestringsmotiverte og de som er angstdominerte. Gutten din faller i den siste kategorien kan det virke som.

Mitt forslag er at dere setter dere ned sammen og lager en plan for dagen eller uka.For min sønn, som reagerte likedan som din, ble det slik at jeg valgte en periode å jobbe på tid. Jobbet han godt i så og så lang tid, så kuttet vi leksene etter det. Senere begynte vi å se på leksene og lage en plan over hva han skulle gjøre som han opplevde som overkommelig. Det er ikke nok at du som mor vet det er overkommelig. Han må selv tro det.

''de som er mestringsmotiverte og de som er angstdominerte. Gutten din faller i den siste kategorien kan det virke som.''

Spennende! Har aldri tenkt på det sånn. Det kan jo virke sånn, i og med at det å se fremover til gleden ved å eventuelt få noe - noe som skulle være motiverende for å gjøre en innsats for nettopp å oppnå dette - overskygges av frykten for skuffelsen som blir resultatet dersom man ikke oppnår det.... Målene vi setter burde være fullstendig realistiske ut fra hans forutsetninger faglig, men nei...

Tror jammen jeg har litt av det der selv også jeg; er kanskje derfor jeg er så dårlig i brettspill... Gidder ikkeanstrenge meg for å vinne, for jeg liker ikke å tape ;-)

Vi har prøvd å gjøre lekser maks en time, noe vi sa til læreren i våres da vi ble sittende i timesvis, men en time er antagelig også for mye. Skal prøve ennå kortere intervaller, og være litt mer kreativ i forsterkningen ;-)

Gjest pessimistens hverdag...

Vi har en datter som sliter veldig med bla konsentrasjon og litt annet. Vi er i BUP systemet fordi vi lurte på om det kanskje var noe ADHD relatert da hun også er veldig urolig - det skal skje noe hele tiden. Hun er dog ikke et uromoment i klassen. Vi fant ut (på egen hånd) at det som funka for oss var å gi henne noe - som ville bli tatt fra henne dersom hun ikke fulgte avtalen vi hadde blitt enige om. Har fungert overraskende bra faktisk. BUP dama var helt i mot dette og svartmalte situasjonen over tid og mente at dersom vi drev med slike teknikker ville vi få et barn som fjernet seg fra familien og sannsynligvis ville begynne å røyke hasj som 13 åring (jepp -det sa hun faktisk!). Hun mislikte jo også at vi ikke ville fortsette med Ritalin som hadde null niks effekt på vårt barn, og som ble gitt henne overraskende fort og enkelt. Må innrømme at min respekt for BUP er på lavmål nå selvom jeg regner med at jeg dessverre bare har vært uheldig med min kontaktperson....

Jeg syns det høres bra ut at dere har funnet en måte som fungerer. Da er det ikke så farlig om "ekspertisen" ikke er enig... de er ikke eksperter på deres datter og deres familie ;-)

Takk for svar, jeg fikk litt å tenke på av disse svarene her :o)

Annonse

Hva med å lage et eller annet litt festlig skjema.

For hver dag han jobber bra får han en stjerne, et smilefjes eller et eller annet. Ved slutten av en rad står det kino, bowling etc. Eller bilder som symboliserer dette. Noe som han synes er trivelig.

Det vil tydeliggjøre at han jobber/sparer mot noe. Det vil også elliminere problemet med at en dårlig dag eller to ødelegger alt. Det betyr bare at det tar lengre tid å nå målet. En variant av husk det gode, glem det leie.

Kanskje greit at en rad ikke har like mange felter som det er leksedager i uken. Da vil ikke en ikke-full rad i sluten av uken påminne så mye om en dårlig dag.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...