Gjest dsgs Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Som tante synes jeg det er nesten litt skuffende å høre at tantebarna ønsker seg penger til jul. Jeg skjønner at det er kjekt å kunne spare til en dyrere ting, men jeg har nektet mine egne barn å ønske seg penger for da hadde jo hele juletradisjonen blitt amputert. Tenkt så morsom jul når alle sitter og åpner gaver med pengegaver; det blir nesten litt ukoselig synes jeg. Alle sitter og teller opp hva de fikk.... Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Tanteungen min sa at hun ønsker penger, for hun kom ikke på noe annet. Da foreslo jeg diverse ting, om hun kanskje trenger det. F eks sminkesaker, lommebok, bok om interessen hennes, bukse, genser, fotoalbum, lotion, parfyme, smykker, undertøy. Det var faktisk flere ting der hun sa "Ja, det kunne jeg trengt" til. Jeg spurte også om det er noen butikker det kunne vært kjekt å få gavekort fra. Jeg tror jeg skal kjøpe lommebok og legge i en lapp og to 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dsgs Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Tanteungen min sa at hun ønsker penger, for hun kom ikke på noe annet. Da foreslo jeg diverse ting, om hun kanskje trenger det. F eks sminkesaker, lommebok, bok om interessen hennes, bukse, genser, fotoalbum, lotion, parfyme, smykker, undertøy. Det var faktisk flere ting der hun sa "Ja, det kunne jeg trengt" til. Jeg spurte også om det er noen butikker det kunne vært kjekt å få gavekort fra. Jeg tror jeg skal kjøpe lommebok og legge i en lapp og to De ønsker seg playstation 3 og skal spare til dette..... Evt lignende dyre ting.... Og så er det foreldrene som har meddelt ønskene. Angrer på at jeg spurte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg er enig med deg. Jeg var aldri vant med pengegaver til jul da jeg var barn - bursdag, ja, men ikke jul. Jeg husker jeg syntes det var kjemperart da en kusine fortalte at hun også hadde fått noen penger til jul. Men det skal jo mye til at det _bare_ blir pengegaver til jul, da. Her har mormor ofte gitt både gave + penger de siste årene, fordi hun har vært mye syk og ikke orket all shoppinga. Og det er de eneste pengene junior har fått til jul. Men hadde alle gitt penger, hadde det blitt stusselig. Når det gjelder ønskelister, prøver jeg så godt jeg kan å se på det som en "tipsliste" og ikke en "kravsliste", i den forstand at det er "lov" å gi ting som ikke står på lista. Spesielt dersom lista bare hadde bestått av penger, ville jeg nok funnet på noe selv, eventuelt sammen med penger. Junior fikk forresten et gavekort fra en tante for noen juler siden. Det var noe skikkelig herk, for det var på et kjøpesenter vi sjelden drar til. For å få brukt opp pengene innen det året kortet var gyldig, ble det til at jeg dro dit og handlet til huset og ga sønnen cash...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Synes det er greit at unger ønsker seg penger, hvis de sparer til noe som er for kostbart til at de kan forvente å få det av en eller to personer. Et par av mine tanteunger har de siste årene ønsket seg pengebidrag til et spesielt leiropplegg i vinter- eller sommerferie som koster nærmere 4000,- , og har i den anledning ønsket seg penger fra noen av slektningene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 De ønsker seg playstation 3 og skal spare til dette..... Evt lignende dyre ting.... Og så er det foreldrene som har meddelt ønskene. Angrer på at jeg spurte... På en måte er det jo bedre å kjøpe én dyr, stor ting enn at de får masse billig småtteri som bare blir liggende og slenge. Sånn sett kan det være greit med pengegaver hvis det er en bestemt, dyr ting de sparer til. Ser jo her med mine unger at spesielt fra mer perifer familie som føler at de "må" gi noe blir det mange dustete plastleker som bare blir liggende og lage rot helt til jeg tar en razzia og rydder bort alt de ikke leker med. Men jeg skjønner jo at det er litt kjedelig med pengegaver. Til litt større barn og tenåringer pleier jeg ofte å gi gavekort på Platekompaniet eller lignende butikker så de kan kjøpe seg spill eller filmer de liker. Bare pass på at det er en kjede/butikk de har i nærheten av der de bor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Penger er stusselige gaver, uansett anledning, synes jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg syns det er greit å ønske seg penger til, hvis bare ikke ønskelista består kun av penger. Jeg gir selv som regel gaver, ikke penger. Men det er veldig kjekt å putte et par-tre hundrelapper i en konvolutt dersom fantasien svikter. Ikke alle barn er like lett å finne på spennende gaver til, ref. unger som har "alt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg gir ikke penger i julegave. Jeg snakka med tanteungene om det, og de var enige - det ER koseligere å åpne en pakke med en ting i, enn å motta et beløp. De skriver ønskelister, og det gjør innkjøpene lettere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg er enig med deg. Jeg var aldri vant med pengegaver til jul da jeg var barn - bursdag, ja, men ikke jul. Jeg husker jeg syntes det var kjemperart da en kusine fortalte at hun også hadde fått noen penger til jul. Men det skal jo mye til at det _bare_ blir pengegaver til jul, da. Her har mormor ofte gitt både gave + penger de siste årene, fordi hun har vært mye syk og ikke orket all shoppinga. Og det er de eneste pengene junior har fått til jul. Men hadde alle gitt penger, hadde det blitt stusselig. Når det gjelder ønskelister, prøver jeg så godt jeg kan å se på det som en "tipsliste" og ikke en "kravsliste", i den forstand at det er "lov" å gi ting som ikke står på lista. Spesielt dersom lista bare hadde bestått av penger, ville jeg nok funnet på noe selv, eventuelt sammen med penger. Junior fikk forresten et gavekort fra en tante for noen juler siden. Det var noe skikkelig herk, for det var på et kjøpesenter vi sjelden drar til. For å få brukt opp pengene innen det året kortet var gyldig, ble det til at jeg dro dit og handlet til huset og ga sønnen cash...;-) ''Jeg var aldri vant med pengegaver til jul da jeg var barn - bursdag, ja, men ikke jul. Jeg husker jeg syntes det var kjemperart da en kusine fortalte at hun også hadde fått noen penger til jul. '' Jeg fikk en ganske stor pengegave fra min bestemor til både jul og bursdag fra jeg var ca. 10 år. Jeg har aldri tenkt over at det er mer naturlig til bursdag enn jul, eller omvendt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg er litt enig i at det er kjedelig og nesten litt grådig å ønske seg kun penger. På en måte er det greit dersom en ønsker seg penger til noe spesielt, f.eks. at man sparer til språkreise til sommeren og ønsker seg penger til dette. Selv om jeg ikke liker å høre at noen kun ønsker seg penger, synes jeg penger er en grei unntaksgave, om du vet vedkommende likevel får mange gaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 pleier ikke å gi penger i julegave, men har gitt gavekort. Tanteunger har fått gavekort til en CD f.eks. Da mine barn flyttet ut fikk de første julen et ga vekort på Glassmagasinet slik at de kunne kjøpe inn litt, servise og annet nyttig kjøkkenting. Og da har jeg jo på en måte gitt gaven, men de får velge ut mønster og design selv. Rene kontanter har jeg aldri gitt, bortsett fra at jeg skal gjøre det i år. En av egne barn sparer til en fhv dyr tur med skolen, og ønsker seg penger til denne reisen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det går jo an å gi en liten ting + resten i penger da. Jeg har i flere år nå hatt tenåringer som stort sett ikke har ønsket seg ting (eller, dvs. ikke småting). De har fått store gaver av oss (for det har vært ting vi visste at de ønsket seg) men sånn 200-kroners gaver har de ganske enkelt ikke hatt ønsker til. Når det gjelder klær skal det veldig mye til at det passer i enten størrelse eller smak når vi treige voksne skal handle det, de laster ned den musikken de vil ha og ønsker seg ikke CD'er, de leser ikke stort med bøker... Synes det er litt tåpelig at det for at giveren skal være fornøyd skal kjøpes inn ting som bare skal byttes eller ikke blir brukt. Mine har i alle år fått bøker av en gren av familien - selv om de aldri har ønsket seg bøker.... Og må klistre på seg et falskt smil (og på en måte lyve) når de skal takke for gaven... Så, om folk ønsker seg penger, så prøver jeg å finne en liten ting som ikke er unyttig og legger ved penger. Det aller viktigste for meg når jeg skal gi gaver er at mottakeren blir fornøyd. Om jeg liker det jeg gir bort har ingenting å si. Jeg kan bruke uhorvelig lang tid på å prøve å finne de perfekte gaver ;-) Som regel er det mer enn nok pakker, så om tenåringer (som det vel stort sett dreier seg om) får noen penger også, ødelegger det ikke julestemningen. Pleier å være nok av dem som bare kjøper et-eller-annet. Og mine unger har frydet seg over å få penger som de med god samvittighet kan bruke til noe de har ønsket seg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Store barn som jeg synes det er vanskelig å kjøpe noe "riktig" til, kan få kontanter til bursdagen og gavekort til jul. Men det er også hyggelig når de klarer å ønske seg noe så konkret at jeg kan kjøpe en "ordentlig" gave. Julegaver fra besteforeldrene hjelper vi foreldrene til med hvis de ønsker, slik at de slipper å forholde seg til f.eks. spillversjoner og klesmerker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er én vesentlig grunn til at jeg ivrer for at det skal bli slutt på tante/onkel, venninners barn, fadderbarn etc gaver når barna når konfirmasjonsalder: De ønsker seg ingenting, eller bare dyre ting, eller det er umulig for mottaker å treffe blink - dermed ønsker de seg kun penger. Jeg synes det er helt pyton å gi penger, og ser det ikke som min oppgave å fylle opp lommeboka til tenåringene. Da nevøen min ble konfirmert var bordet dekket av konvolutter - kun to gaver lå på bordet, syntes det var stusselige greier - hva sitter man igjen med i ettertid da? Jeg kan være med på en ting + noe penger, men misliker å bli målt etter den summen jeg gir. Og jeg er ikke kjent for å være gnien, ganske midt på treet tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er én vesentlig grunn til at jeg ivrer for at det skal bli slutt på tante/onkel, venninners barn, fadderbarn etc gaver når barna når konfirmasjonsalder: De ønsker seg ingenting, eller bare dyre ting, eller det er umulig for mottaker å treffe blink - dermed ønsker de seg kun penger. Jeg synes det er helt pyton å gi penger, og ser det ikke som min oppgave å fylle opp lommeboka til tenåringene. Da nevøen min ble konfirmert var bordet dekket av konvolutter - kun to gaver lå på bordet, syntes det var stusselige greier - hva sitter man igjen med i ettertid da? Jeg kan være med på en ting + noe penger, men misliker å bli målt etter den summen jeg gir. Og jeg er ikke kjent for å være gnien, ganske midt på treet tror jeg. ''Da nevøen min ble konfirmert var bordet dekket av konvolutter - kun to gaver lå på bordet, syntes det var stusselige greier - hva sitter man igjen med i ettertid da?'' En god del av konfirmasjonsgaver blir uansett utdatert etter en stund. Smykker kan være tidstypiske og ikke være moderne når ungene blir voksne, stereoanlegget, kameraet eller iPod'en eller andre tekniske ting er istykker/for gamle etter veldig få år... Min konfirmant fikk noe smykke-saker/slipsnål etc. Han har vel ikke tatt det ut av esken etter 2 år ;-) De fleste pengene han fikk, har han derimot ennå - og kommer nok til å bruke det til noe skikkelig etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det kunne ikke falle meg inn å bli skuffet over hva andre ønsker seg. Det kunne heller ikke falle meg inn å nekte noen å ønske seg noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det kunne ikke falle meg inn å bli skuffet over hva andre ønsker seg. Det kunne heller ikke falle meg inn å nekte noen å ønske seg noe. ''Det kunne ikke falle meg inn å bli skuffet over hva andre ønsker seg. Det kunne heller ikke falle meg inn å nekte noen å ønske seg noe.'' Så enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg liker ikke å gi penger. Når jeg ser at ingenting jeg kjøper faller i smak, og det kun er penger som duger, pleier jeg å stryke vedkommende fra gavelista og heller sende et kort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jeg liker ikke å gi penger. Når jeg ser at ingenting jeg kjøper faller i smak, og det kun er penger som duger, pleier jeg å stryke vedkommende fra gavelista og heller sende et kort. ''Når jeg ser at ingenting jeg kjøper faller i smak, og det kun er penger som duger, pleier jeg å stryke vedkommende fra gavelista og heller sende et kort.'' Tanten fra helvete ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.