Tullemor Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Jeg lurer på om jeg som har svangerskap preget av blødninger, kynnere, for tidlige veer osv trygt kan fly i uke 13? Det er kun snakk om en tur til oslo, 30 min i lufta. Jeg føler meg ganske sikker på at det skal gå greit, men vil gjerne spørre for sikkerthets skyld. Svangerskapet har til nå artet seg ganske fredelig, sammenlignet med før. Også lurer jeg på noe ang. vektøkning tidlig i svangerskap. Begge gangene jeg har vært gravid før, så har jeg ligget 10 kilo i pluss etter 12 fullgåtte uker. Total vektøkning har vært hhv 20 og 30 kilo. Dette er selvsagt slitsom ekstravekt, da jeg er 160 cm høy, og veide hele 85 kilo på det tyngste i andre svangerskap. De to første gangene har jeg hatt et veldig sug etter søtt, og har forklart vektøkningen med det. Men denne gangen spiser jeg igrunnen sunn, fettfattig kost, brød og grønnsaker o.l., likevel ligger jeg nå 6 kilo i pluss i uke 10!! hvordan kan dette ha seg? Jeg spiser nok mer enn jeg pleier, men til vanlig blir aldri vekten min påvirket uansett om jeg spiser lite eller mye. Vekta står bom stille uansett. Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe denne enorme vektøkningen, jeg har ikke lyst til å ende på 30 kilo pluss igjen!! Kan f.eks. overfølsomhet for hormoner være grunnen til at jeg legger veldig på meg (10-15 kg) av p-piller o.l. også? På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35672-kan-jeg-flyvektoppgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Jeg er ganske sikker på at det ikke utgjør noen fare for ditt svangerskap om du tar en liten flytur. Spørsmålet blir heller hvorvidt du vil bebreide deg selv hvis det mot formodning skulle ende galt. Selv om du hadde en del problemer med ditt forrige svangerskap, er det ikke gitt at det skal bli like vanskelig denne gangen. Det er litt rart dette med vektøkning i svangerskapet. Det er så individuelt hvor mye man legger på seg. Du forteller at du går opp temmelig mye selv om du spiser sunn mat, dog litt mer enn vanlig. Kanskje er det meningen at du skal legge på deg en del. Har du hatt store problemer med å gå ned igjen? Jeg vet om en del kvinner som legger på seg mye i svangerskapet, uten at de faktisk har problemer med å gå ned alt og mer enn det etter fødsel. Noen legger på seg lite når de går gravide, med klarer likevel ikke gå ned det lille ekstra selv om de ammer i vilden sky. Man må legge noe på genetisk disposisjon, samtidig som hormonene har noe å si. Det er ikke tvil om at kvinner gjerne arver en del etter sin mor og sine søstre når det gjelder vekt under og etter svangerskap. Vet man med sikkerhet at man spiser mer enn vanlig under svangerskapet, skulle det bare mangle at man legger på seg mer enn bare vekten av barnet, morkaken og fostervann i tillegg til ekstra væske i kroppen. Man trenger ekstra fettdepoter, og det dannes faktisk flere fettceller, spes. på mage, rompe og lår. Ammingen tærer på overskuddet og de fleste må også tåle at match-vekten stiger ett par kilo for hver barnefødsel. At du legger på deg en del når du går på p-piller er helt vanlig, og har så vidt jeg vet ingen sammenheng med at du legger på deg en del i svangerskapet. Hvis du har lyst til å begrense vektøkningen din, er det lurt å holde på den sunne linjen. Er du veldig søt-hungrig, er det bedre å spise hvetebakst, is eller vafler (aller helst frukt) enn sjokolade o.l. Drikk gjerne skummetmelk, og dropp smør på brødskiven. Du trenge kalk, så du må ikke droppe alt av melkeprodukter, gå heller ned i fettinnhold. Har du det med å forsyne deg litt mer av middagsmaten enn du strengt tatt trenger, er det lurt å kutte ned på porsjonene. Man trenger hyppig mat, så spis heller mindre mengder, litt oftere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35672-kan-jeg-flyvektoppgang/#findComment-136963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.