Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skrevet før, men da fikk dere ikke tid å svare meg. Kanskje får dere tid nå? Jeg og min mann var gravide for en stund siden. Da menstruasjonen min uteble, viste likevel ingen graviditetstest positiv, hverken hos lege, eller hjemme. Den ble faktisk ikke positiv før mensen hadde uteblitt nesten en hel måned! Men da fikk vi endelig positivt svar. Men en uke senere mistet vi. Legen mistenkte svangerskap utenfor livmor, uten å kunne bekrefte noe. Nå er min menstruasjon igjen uteblitt. Til vanlig er den veldig regelmessig. Legen har tatt urinprøve av meg, men den er negativ, enda mensen er to uker forsinket. Jeg går ut ifra at jeg også denne gang er gravid, og at jeg også denne gang vil få positivt svar så sent som sist.

Men hvorfor får jeg positiv graviditetstest så sent? Og er det en sammenheng mellom det å abortere, og å sent få to blå? Sist gang fikk jeg to blå etter en måned uteblitt menstruasjon, og mistet, dersom jeg denne gang også får to blå sent, betyr det at jeg denne gang også kommer til å abortere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35673-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Gravitestene viser positivt når hCG-nivået i urinen er over 50, noe det normalt er ca to uker etter befruktning. Det er trolig at du ble befruktet to uker før du testet positivt, selv om mensen uteble en hel måned. Det er ikke holdepunkter for å anta noe annet. Det mest sansynlige er at du aborterte p.g.a. en deffekt hos fosteret. Det er det vanligste. HCG blir produsert av forstadiet til morkaken, og nivået stiger innledningsvis og vil etterhvert synke hvis fosteret slutter å utvikle seg (gå til grunne).

Du sier ingenting om din menstruasjon vanligvis er regelmessig med ca 28 dagers intervaller. Har du en uregelmessig syklus, er det ikke så rart det du opplever. Er du derimot svært regelmessig, skjønner jeg at du blir litt frustrert av alt dette. Skulle det nå vise seg at du ikke er gravid, synes jeg du skal ta opp med din lege om hva det kan komme av at du er så uregelmessig.

Jeg vil inntil videre ikke tro at du er gravid i.o.m. at du har testet negativt. Du har uansett ikke noe annet å gjøre enn å vente på hva som vil skje.

Jeg tror ikke at det er noen sammenheng i det at du tester sent positivt og at du aborterte forrige gang. Jeg tror, som jeg allerede har sagt, at du ble besvangret senere enn du trodde og at du aborterte ved en tilfeldighet. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35673-usikker/#findComment-136966
Del på andre sider

Gravitestene viser positivt når hCG-nivået i urinen er over 50, noe det normalt er ca to uker etter befruktning. Det er trolig at du ble befruktet to uker før du testet positivt, selv om mensen uteble en hel måned. Det er ikke holdepunkter for å anta noe annet. Det mest sansynlige er at du aborterte p.g.a. en deffekt hos fosteret. Det er det vanligste. HCG blir produsert av forstadiet til morkaken, og nivået stiger innledningsvis og vil etterhvert synke hvis fosteret slutter å utvikle seg (gå til grunne).

Du sier ingenting om din menstruasjon vanligvis er regelmessig med ca 28 dagers intervaller. Har du en uregelmessig syklus, er det ikke så rart det du opplever. Er du derimot svært regelmessig, skjønner jeg at du blir litt frustrert av alt dette. Skulle det nå vise seg at du ikke er gravid, synes jeg du skal ta opp med din lege om hva det kan komme av at du er så uregelmessig.

Jeg vil inntil videre ikke tro at du er gravid i.o.m. at du har testet negativt. Du har uansett ikke noe annet å gjøre enn å vente på hva som vil skje.

Jeg tror ikke at det er noen sammenheng i det at du tester sent positivt og at du aborterte forrige gang. Jeg tror, som jeg allerede har sagt, at du ble besvangret senere enn du trodde og at du aborterte ved en tilfeldighet. Lykke til videre.

Du skriver at jeg ikke sa noe om menstruasjonen min til vanlig var regelmessig eller ikke. Men det skrev jeg jo:

"Nå er min menstruasjon igjen uteblitt. Til vanlig er den veldig regelmessig. " skrev jeg.

Hilsen lena

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35673-usikker/#findComment-136972
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...