Gå til innhold

Vevsbit fra livmor

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret kvinne, 21

Kvinne, 21 år, ingen barn. Menarche: 12 år. Medikamenter før første hendelse: Yasmin P-pille (grunnet en blødning som varte i tre måneder ved 14 årsalder). Har ingen tidligere underlivssykdommer. Uregelmessige blødninger. Hormonelle blodprøver er ikke blitt tatt. Vevsbit (ikke koagel), på størrelse med to-tre fingre, tykkelse, ca 3-4 millimeter, kommer ut av vagina gjennomsnittlig en gang årlig (fra 17 år – 21 år). Har til nå skjedd fem ganger. Starter som en vanlig menstruasjon, men er mer smertefullt. Skjer alltid i samme periode som egentlig forventet menstruasjon, selv om den ofte er uregelmessig. Vevet er lyst rosa, ikke blodig. Har sendt inn vevsbit til patolog fire ganger. Tre ganger er det blitt påvist endometrium, en gang ”antatt” spontan abort, men til tross for dette har HCG vært negativ . Femte vevsbit ble ikke sendt inn. Arter seg på samme måte hver gang. Blødninger med sterke, spasmiske smerter. Deretter vev som kommer ut. Spasmiske smerter slutter og murringen fortsetter en stund etter. Blødningene er borte i løpet av en dag. Undersøkelse ved innvendig ultralyd like etter viser normal tykkelse på slimhinner samt normal uterus. 1 gang, samme gang som antatt spontanabort, ble det også påvist vann i livmoren. Smerter i bekken ved vanlig menstruasjon, spasmiske, og ”murrende”. Begynner 2-3 dager før menstruasjon starter, og varer mer eller mindre til menstruasjonen er over. Har vært til flere ulike leger og spesialister men få ser ut til å ta meg på alvor. Det ender opp med at sendt hjem med samme beskjeden som hver gang, at det er endometrium som kommer ut, men de vet ikke hvorfor. Har vært hos en gynekolog som tok meg på alvor, men når jeg ble henvist til laparoskopi, var det skjedd en misforståelse rundt henvisningen. Laparoskopisk utredning har derfor aldri blitt foretatt. Når det har skjedd 5 ganger ser jeg ingen annen løsning enn å ta det på alvor selv. Har søkt rundt på nettet og har lest noe om Decidual cast og membranous dysmenorrhea, og lurer på om det kan være dette? Jeg er klart bekymret for om det er noe som kan være farlig for meg, eller som går ut over fruktbarheten min. Jeg vet jeg må gå til en videre utredning for dette, men lurer på om dere har en anelse om hva dette kan være og om det er fare for fruktbarheten min. Om det dannes arrvev der inni, blir det vel etter hvert umulig for et egg å feste seg? Vil de kunne se faren for infertilitet ved laparoskopisk undersøkelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356751-vevsbit-fra-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...