Gå til innhold

Barne eksem

Anbefalte innlegg

Hei Jon Jeg har en sønn på 4 mnd, som har fått barne eksem, han er tørre,får rødt utslett og flekker som innimellom kan væske. Jeg har fått hydrokortison på resept som jeg smører han med, det hjelpen litt men det går ikke helt bort. (smører et tynt lag morgen og kveld) Han blir fort rød igjen. Har du noen anbefaling om hva jeg kan smøre han med utenom den hydrokortisonen? Den er den mildeste jeg har fått på resept, Burden legen min henvist meg til en hudlege på sykehuset, kanskje han er allergisk mot noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356871-barne-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt få henvisning til hudlege, h*n kan gi gode råd om kremer osv, og også allergiteste. Aderma er en veldig god vanlig krem, smør med den morgen og kveld når du ikke bruker kortison, kan også brukes i tillegg til kortisonkremen når den har trukket inn. Bruk mye nøytral, mild olje i badevannet og bad sjelden. Ikke bruk ull, selv ikke mykt, kløfritt babyulltøy, det trekker ut fuktighet fra huden og gjør den tørrere og eksemet verre. Ellers skal du være forsiktig med/ikke bruke såpe, vaskepulver med parfymer osv (det er ikke det som er årsaken til eksemet, men kan gjøre det verre).

Vi måtte mase oss til henvisning, verken helsestasjonen eller fastlegen mente det var nødvendig, men hudlegen vi kom til var helt klar på at dette var en sak for ham og fulkgte oss opp hver tredje uke i et halvt år til eksemet var under kontroll og allergier var kartlagt. Min var allergisk mot egg (heller ikke årsaken til eksemet, men forverret det).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356871-barne-eksem/#findComment-3072318
Del på andre sider

Gjest Gå til en hudlege

Du bør absolutt få henvisning til hudlege, h*n kan gi gode råd om kremer osv, og også allergiteste. Aderma er en veldig god vanlig krem, smør med den morgen og kveld når du ikke bruker kortison, kan også brukes i tillegg til kortisonkremen når den har trukket inn. Bruk mye nøytral, mild olje i badevannet og bad sjelden. Ikke bruk ull, selv ikke mykt, kløfritt babyulltøy, det trekker ut fuktighet fra huden og gjør den tørrere og eksemet verre. Ellers skal du være forsiktig med/ikke bruke såpe, vaskepulver med parfymer osv (det er ikke det som er årsaken til eksemet, men kan gjøre det verre).

Vi måtte mase oss til henvisning, verken helsestasjonen eller fastlegen mente det var nødvendig, men hudlegen vi kom til var helt klar på at dette var en sak for ham og fulkgte oss opp hver tredje uke i et halvt år til eksemet var under kontroll og allergier var kartlagt. Min var allergisk mot egg (heller ikke årsaken til eksemet, men forverret det).

Ser det ble litt feil å underskrive med "hudlege", jeg er ikke det, har bare et barn med eksem. Mente bare du bør gå til en ekspert :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356871-barne-eksem/#findComment-3072322
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...