Gå til innhold

Jeg synes det er urettferdig...

Anbefalte innlegg

Jøje meg, her må jeg si du selv har lagt opp til at det skal bli et helvete å bli ferdig om morgenen. Dampede grønnsaker i matpakka?!? Hvis man må være den flinkeste mammaen i klassen må man altså ofre noe, det er det jeg alltid har mistenkt;)

Mitt råd er å slappe litt av og gjøre ting så enkelt som mulig når man har småbarn. Bruk heller tid på å lage god middag til dem når de kommer hjem. Da er ting forhåpentligvis roligere, slik at du også kan sette deg ned og kose deg sammen med de andre.

Det tar jo ikke spesielt lang tid, da ;)

''Dampede grønnsaker i matpakka?!? Hvis man må være den flinkeste mammaen i klassen må man altså ofre noe, det er det jeg alltid har mistenkt;)''

Haha. Jeg tror de andre mødrene hadde ledd av deg om de hørte deg påstå det var meg ;)

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

47

• laban

9

• frosken

8

• mariaflyfly

8

Mest aktive i denne tråden

De er flotte, for mestparten av tiden går da med til å fiske rosiner ut med pinsettgrepet. Så lenge ungen ikke skjønner at man kan snu eska opp-ned og riste ;)

''De er flotte, for mestparten av tiden går da med til å fiske rosiner ut med pinsettgrepet. ''

My point exactly :) Datra likte ikke rosiner. Men hun satt mye mer stille en broren. Han ble stor nok til å heise seg opp ganske tidlig, og badet lekene sine i do i stedet for å konse om den derre rosinesken. :(

Skjønner at du der og da kan bli provosert av den kaffekoppen, men jeg vil tro at han som var oppe i gryotta for å gi babyen flaske synes koppen er fortjent. Det er fryktelig å måtte opp så tidlig når alle andre kan ligge og dra seg. DET føles urettferdig det:)

Ja, og den ER jo fortjent. Han skal jo på jobb og han følger jo til skolen. Han har til og med tilpasset arbeidstiden slik at jeg skal slippe turen bort til skolen på morgenen. Så han er jo fin, da :) Jeg er nok bare morgengretten, tror jeg. Har bihulebetennelse og greier.

Ser mye mer i det lange innlegget ditt som var misforstått og det er synd du brukte så mye tid på å svare, men jeg skal lese igjennom og sjekke hva som eventuelt var korrekt og kan hjelpe med morgenen min :)

Nå er jeg jo uansett generelt fornøyd med dagene mine, det er den kaffekoppen som irriterer meg grenseløst ;)

Forøvrig skjønner jeg ikke at alle henger seg opp i dampede grønnsaker. Jeg slenger grønnsakene i dampkokeren og putter de så opp i matboksen. Det er jo ikke den delen som tar tid :)

''orøvrig skjønner jeg ikke at alle henger seg opp i dampede grønnsaker. Jeg slenger grønnsakene i dampkokeren og putter de så opp i matboksen. Det er jo ikke den delen som tar tid :)

''

Du er nå i ferd med å bli disiplinert av de fornuftitge dol-mødrene. Brokkoli i lunsjboksen er for lite A4 til at det går igjennom sensuren.

Jeg synes forøvrig du skal starte dagen med en utsøkt kopp kaffe. Gi blaffen i alt, inntil du har fått spist og kost deg med kaffen. Da tror jeg det går greiere å se på samboers kaffedrikking også :-)

''orøvrig skjønner jeg ikke at alle henger seg opp i dampede grønnsaker. Jeg slenger grønnsakene i dampkokeren og putter de så opp i matboksen. Det er jo ikke den delen som tar tid :)

''

Du er nå i ferd med å bli disiplinert av de fornuftitge dol-mødrene. Brokkoli i lunsjboksen er for lite A4 til at det går igjennom sensuren.

Jeg synes forøvrig du skal starte dagen med en utsøkt kopp kaffe. Gi blaffen i alt, inntil du har fått spist og kost deg med kaffen. Da tror jeg det går greiere å se på samboers kaffedrikking også :-)

Haha, skjønner. Her skal man ha to brødskiver med pålegg og en frukt *noterer*

Ja, jeg tror du har helt rett. Det er nok litt misunnelse jeg føler på :)

Ja, og den ER jo fortjent. Han skal jo på jobb og han følger jo til skolen. Han har til og med tilpasset arbeidstiden slik at jeg skal slippe turen bort til skolen på morgenen. Så han er jo fin, da :) Jeg er nok bare morgengretten, tror jeg. Har bihulebetennelse og greier.

Det er alltid en selv som har det verst;) Jeg synes innmari synd på meg selv som må opp grytidlig mens de andre sover, ordne med rent tøy til sønn, fikse skolesekk osv, og så kjøre i 45 minutter for å komme meg på jobb. Mørkt og kaldt og sukk og stønn og snø og glatt og faenskap. Da glemmer jeg alt peset han får som må sørge for å få opp ungene og få dem i det hersens tøyet, lage matpakker og alt det andre...

Men det ER mest synd på meg, for han kan dra hjem etterpå og drikke fem kopper kaffe og surfe på nettet og bare sløve ganske lenge før han trenger å gjøre noe fornuftig;)

Annonse

Nå er det snart helg, og den hadde jeg benyttet godt om jeg var deg ;-) Jeg ville gjort som følger:

1. Kjøp inn til et godt måltid og skap rammer for en fin samtale der bare inne-stemmer er målsetting ;-)

2. Fortell at du må snakke med han om fordeling av oppgaver og felles rutiner rundt unger og hjem. Ikke klag. Vent med å legg fram dine synspunkt (gjør du det vil han bar gå i forsvar)

3. Spør han hvordan han syns at oppgaver skal fordeles, hva det er nødvendig å gjøre, og når han tror det er best at de utføres (kveld vs morgen).

5. Lytt til det han sier.

6. Trekk ut de positive tingene han sier og "lås han på det" (han vil sikkert si at han syns det er rimelig at også han står opp noen morgener foreksempel - si da at "kjempeflott om du også tar din del altså, hva om vi fordeler ukedagene oss imellom på denne måten: ..." Ikke bebreid reaksjonen han - jobb for å få han samarbeidsvillig, og gjenta avtaler høyt.

7. Hold dere til ett tema av gangen. Dere må bl.a snakke om a) Generell fordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet B) Morgenrutiner c) Hva er standard for diverse oppgaver d) Når skal oppgaver utføres

8. NÅ kan du komme med dine synspunkt, og det kan være lurt å være på tilbudsiden og kompromisse. Velg ut det som virkelig er viktig i denne omgang (feks variert innhold i matboksen), og husk at han kommer til å stå igjen med flere oppgaver - noe du gjør lurt i å belønne ved å ikke kreve for mye mht standard... ;-)

Det er alltid en selv som har det verst;) Jeg synes innmari synd på meg selv som må opp grytidlig mens de andre sover, ordne med rent tøy til sønn, fikse skolesekk osv, og så kjøre i 45 minutter for å komme meg på jobb. Mørkt og kaldt og sukk og stønn og snø og glatt og faenskap. Da glemmer jeg alt peset han får som må sørge for å få opp ungene og få dem i det hersens tøyet, lage matpakker og alt det andre...

Men det ER mest synd på meg, for han kan dra hjem etterpå og drikke fem kopper kaffe og surfe på nettet og bare sløve ganske lenge før han trenger å gjøre noe fornuftig;)

''Men det ER mest synd på meg, for han kan dra hjem etterpå og drikke fem kopper kaffe og surfe på nettet og bare sløve ganske lenge før han trenger å gjøre noe fornuftig;)''

Hehe :) Det er mye som skal sies til fordel for å være hjemme og bestemme selv når man gjør noe fornuftig.

Dog akkurat nå er jeg bitter, for jeg hadde gitt meg selv en "fri-formiddag" (som fremdeles betyr babystyr og mathandling og julegaveshopping), for så å finne ut at den guttungen skulle besøke etter skoletid er syk i dag *enda gretten*

''De er flotte, for mestparten av tiden går da med til å fiske rosiner ut med pinsettgrepet. ''

My point exactly :) Datra likte ikke rosiner. Men hun satt mye mer stille en broren. Han ble stor nok til å heise seg opp ganske tidlig, og badet lekene sine i do i stedet for å konse om den derre rosinesken. :(

Jeg har en venninne som fylte en liten skål med poffet-ris til jenta og fikk mye ledig tid av det... Etter første runde med fingrene i munnen var kidden fullt opptatt med å plukke ris av fingrene, en etter en, leeenge... ;-)

Jeg har en venninne som fylte en liten skål med poffet-ris til jenta og fikk mye ledig tid av det... Etter første runde med fingrene i munnen var kidden fullt opptatt med å plukke ris av fingrene, en etter en, leeenge... ;-)

Haha, god ide, men litt redd for at hun skal inhalere risen og sette den i halsen. Ikke at den vil blokkere luftveiene, men da har hun det med å spy. Det er ganske ekkelt.

Gjest Elextra

''og badet lekene sine i do i stedet for å konse om den derre rosinesken.''

LOL

Du må stille krav, kjære deg!! Så lenge du ikke sier noenting så tror mannen din at dette er ok, og han syns sikkert at morgenrutinene går som en drøm!

Dette med klær og masing... Åh, jeg kjenner meg igjen.... Jeg aner ikke hvor gamle ungene dine er, men uansett må de ha klart for seg hva de skal gjøre og hva som er deres ansvar. Greier de ikke å gjøre det du har krevd av de, ja da får de heller komme forsent til skolen. Vi har gjort det EN gang med minstebarnet vårt... Han er ALDRI treig/sur om morgenen lenger!

Denne mannen din må du bare oppdra..... Dere må sette dere ned å finne en løsning som begge er delaktig i.

RYDD KJØKKENET OM KVELDEN!!!!

Matpakkene lager du kvelden før og legger i kjøleskapet.

Klærne finner skolebarna selv frem kvelden før og legger på et egnet sted, så slipper man diskusjoner om antrekket om morgenen også.

Er babyen så stor at det er på tide å slutte med flaske om natten?

Si til partneren at dere må bytte på, annenhver uke gir han babyen melk og du tar morgenstellene og neste uke er det omvendt.

En voksen mann klarer utmerket godt å rydde ut på kjøkkenet det han har brukt og sette det i oppvaskmaskina. Ærlig talt. Skolebarn klarer også det.

Du må sette foten ned, forlange at de hjelper til mer og kreve av gubben at han gjør mer hjemme om morgenen.

Annonse

Jeg bruker både rå grønnsaker og rå frukt (med skallet på, men oppskjært slik at den blir spist og passer inn i matboksen). Og selvfølgelig middagsrester, det bruker jeg mye av. Men om jeg sender med litt brokkoli, for eksempel, så smaker den unektelig bedre dampet enn rå.

Vi bruker ikke poser osv til frukt og grønnsaker, da vi prøver å spare miljøet for unødvendig embalasje.

Men jeg skjønner jo ut i fra din reaksjon (med banning og hele greia ;) ), at jeg kanskje har blitt litt for opptatt av denne lunsjen.

''Men om jeg sender med litt brokkoli, for eksempel, så smaker den unektelig bedre dampet enn rå.''

Spiser ungene dine virkelig kald, dampet brokkoli? *imponert*

''Det er klart han ikke gidder når du likevel gjør det neste morgen.''

Jeg vet ikke helt om det er slik det fungerer. Jeg synes ikke jeg kan kommandere en voksen mann til å gjøre hverken det ene eller det andre, akkurat slik han ikke får lov til å kommandere meg. Men jeg skal sette meg ned ved forhandlingsbordet i kveld og se om vi kan få til en bedre morgen for meg :)

Takk for støtte :)

''Jeg synes ikke jeg kan kommandere en voksen mann til å gjøre hverken det ene eller det andre, akkurat slik han ikke får lov til å kommandere meg.''

Men han har lov til å gå gå ut fra som en selvfølge at du skal rydde etter ham?

Haha. Når han lager matpakken så gjør han det slik han vil. Det blir gulrøtter og eple, en muffins og et smørbrød stort sett. Jeg klager aldri på hvordan han gjør det, altså! :)

Hvis du er så opptatt av ernæring skjønner jeg ikke hvorfor muffinsen ender i matpakka?

Jeg synes som alltid det er rart at noen velger en partner som ikke helt av seg selv skjønner at h*n må delta på det som skjer...

1. Skolebarn kan selv smøre/lage sine matpakker på kvelden, også med frukt og grønnsaker. Mine barns matpakker inneholder også god mat, og den er slett ikke dårlig dagen etter.

2. Skolebarn kan selv finne fram neste dags klær, og de kan definitivt kle seg selv.

3. Skolebarn kan fint få vekkeklokker i julegave, slik at de selv tar ansvaret for å våkne og kle seg.

4. Far i huset og du bør begynne å bytte på å stå opp med babyen når den våkner og skal ha flaske. Den som står opp med babyen rydder også kjøkkenet (selv om det jo er mye smartere å gjøre det kvelden før).

5. Den som ikke er oppe med babyen, står opp samtidig med skoleungene.

Nye rutiner må til, der har du et flott nyttårsforsett! :-)

Jeg synes som alltid det er rart at noen velger en partner som ikke helt av seg selv skjønner at h*n må delta på det som skjer...

1. Skolebarn kan selv smøre/lage sine matpakker på kvelden, også med frukt og grønnsaker. Mine barns matpakker inneholder også god mat, og den er slett ikke dårlig dagen etter.

2. Skolebarn kan selv finne fram neste dags klær, og de kan definitivt kle seg selv.

3. Skolebarn kan fint få vekkeklokker i julegave, slik at de selv tar ansvaret for å våkne og kle seg.

4. Far i huset og du bør begynne å bytte på å stå opp med babyen når den våkner og skal ha flaske. Den som står opp med babyen rydder også kjøkkenet (selv om det jo er mye smartere å gjøre det kvelden før).

5. Den som ikke er oppe med babyen, står opp samtidig med skoleungene.

Nye rutiner må til, der har du et flott nyttårsforsett! :-)

''Jeg synes som alltid det er rart at noen velger en partner som ikke helt av seg selv skjønner at h*n må delta på det som skjer''

Det finnes faktisk mennesker som kan være aktive, engasjerte og sympatiske så lenge man er to voksne, men som likevel kan synes det er såpass slitsomt og kjedelig å subbe rundt i husarbeid og 2-3 barn, at de melder seg ut. Man "velger" ikke nødvendigvis en partner man VET kommer til å skygge banen så godt det lar seg gjøre.

Jeg sier ikke at de har god grunn eller all mulig rett til å gjøre det, jeg vil bare påpeke at man ikke vet alt sånt på forhånd. Det hadde vel ikke vært så mange samlivsbrudd blant småbarnsfamilier hvis mennene hadde erklært på forhånd at de kom til å neglisjere familien så godt de kunne, og kvinnene at de kom til å forvandle seg til klagende hurper. (Jeg påstår ikke at trådstarter eller mannen hennes har gjort eller burde ha gjort noe av dette.)

''Jeg synes som alltid det er rart at noen velger en partner som ikke helt av seg selv skjønner at h*n må delta på det som skjer''

Det finnes faktisk mennesker som kan være aktive, engasjerte og sympatiske så lenge man er to voksne, men som likevel kan synes det er såpass slitsomt og kjedelig å subbe rundt i husarbeid og 2-3 barn, at de melder seg ut. Man "velger" ikke nødvendigvis en partner man VET kommer til å skygge banen så godt det lar seg gjøre.

Jeg sier ikke at de har god grunn eller all mulig rett til å gjøre det, jeg vil bare påpeke at man ikke vet alt sånt på forhånd. Det hadde vel ikke vært så mange samlivsbrudd blant småbarnsfamilier hvis mennene hadde erklært på forhånd at de kom til å neglisjere familien så godt de kunne, og kvinnene at de kom til å forvandle seg til klagende hurper. (Jeg påstår ikke at trådstarter eller mannen hennes har gjort eller burde ha gjort noe av dette.)

''...men som likevel kan synes det er såpass slitsomt og kjedelig å subbe rundt i husarbeid og 2-3 barn, at de melder seg ut.''

Et voksent menneske skal jo vite at om h*n melder seg ut av den h*n synes er kjedelig, så må noen andre gjøre det kjedelige. Da tar man et aktivt valg om å være jævlig med partneren.

De som ikke forstår helt av seg selv at de skal delta i familielivets kjipe sider også, de har sannsynligvis vist noen rimelig egoistiske tendenser før også. (Før som i før barn.)

''Man "velger" ikke nødvendigvis en partner man VET kommer til å skygge banen så godt det lar seg gjøre.''

Tja, jeg vet ikke helt, jeg, det er ikke mange som skifter fullstendig personlighet når de blir foreldre.

''Det hadde vel ikke vært så mange samlivsbrudd blant småbarnsfamilier hvis mennene hadde erklært på forhånd at de kom til å neglisjere familien så godt de kunne, og kvinnene at de kom til å forvandle seg til klagende hurper.''

He-he, det er her det skorter, altså. :-)

Seriøst: Jeg tror de fleste kvinner som blir sittende igjen med all den kjipe jobben i etterpåklokskapens lys kan si at de i grunnen skjønte det før det kom barn. Troen på underverker er stor.

''...men som likevel kan synes det er såpass slitsomt og kjedelig å subbe rundt i husarbeid og 2-3 barn, at de melder seg ut.''

Et voksent menneske skal jo vite at om h*n melder seg ut av den h*n synes er kjedelig, så må noen andre gjøre det kjedelige. Da tar man et aktivt valg om å være jævlig med partneren.

De som ikke forstår helt av seg selv at de skal delta i familielivets kjipe sider også, de har sannsynligvis vist noen rimelig egoistiske tendenser før også. (Før som i før barn.)

''Man "velger" ikke nødvendigvis en partner man VET kommer til å skygge banen så godt det lar seg gjøre.''

Tja, jeg vet ikke helt, jeg, det er ikke mange som skifter fullstendig personlighet når de blir foreldre.

''Det hadde vel ikke vært så mange samlivsbrudd blant småbarnsfamilier hvis mennene hadde erklært på forhånd at de kom til å neglisjere familien så godt de kunne, og kvinnene at de kom til å forvandle seg til klagende hurper.''

He-he, det er her det skorter, altså. :-)

Seriøst: Jeg tror de fleste kvinner som blir sittende igjen med all den kjipe jobben i etterpåklokskapens lys kan si at de i grunnen skjønte det før det kom barn. Troen på underverker er stor.

''Et voksent menneske skal jo vite at om h*n melder seg ut av den h*n synes er kjedelig, så må noen andre gjøre det kjedelige. ''

Det er jeg helt enig med deg i. Det jeg ikke er så sikker på, er om man alltid kan vite det på forhånd, og dermed kan bebreides for at man har "valgt" feil partner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...