Gå til innhold

Jeg synes det er urettferdig...

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

"Nå er det ikke slik at samboeren min har meldt seg ut. Tvert om. Han er svært engasjert og tar mye ansvar for barna. Han gjør også husarbeid - etter sine prioriteringer.

Denne tråden blir tatt aaaalt for seriøst. Jeg er glad i samboeren min og synes han er en god partner. Men den kaffekoppen som JEG ikke rekker, men han rekker... Grrrr! ;)"

Men du vet jo rent intellektuelt sett at dette er irrasjonelt av deg, unn ham den kaffekoppen om morgenen som du ikke rekker, det er ikke hans feil. Og du har jo f.eks. tid til å dole nå, noe han ikke kan gjøre fordi han må jobbe.:-)

''Denne tråden blir tatt aaaalt for seriøst. Jeg er glad i samboeren min og synes han er en god partner. Men den kaffekoppen som JEG ikke rekker, men han rekker... Grrrr!''

Men det er vel tydelig at irritasjonen over denne kaffekoppen er et resultat av sinne som har bygget seg opp, antakelig grunnet hans manglende deltakelse overfor barna?

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

47

• laban

9

• frosken

8

• mariaflyfly

8

Mest aktive i denne tråden

Det er da svært enkelt å lage seg en brødskive og spise den samtidig som du smører matpakkene. Da får du opp blodsukkeret og du slipper å være så gretten og få mannen til å lage to kopper kaffe i samme slengen slik at du får du også.

Så enkelt kan det faktisk gjøres :-)

Nå kan jeg ikke bare spise en brødskive, jeg er avhengig av et spesielt kosthold. Jeg kan til nød spise knekkebrød, men det må da ha visse typer pålegg.

Men jeg skal ha litt nøtter og slik tilgjengelig fra nå av, så kan jeg kanskje ta meg en eplebit eller to med nøtter til :)

''Denne tråden blir tatt aaaalt for seriøst. Jeg er glad i samboeren min og synes han er en god partner. Men den kaffekoppen som JEG ikke rekker, men han rekker... Grrrr!''

Men det er vel tydelig at irritasjonen over denne kaffekoppen er et resultat av sinne som har bygget seg opp, antakelig grunnet hans manglende deltakelse overfor barna?

Haha. Uff som dere tolker, dere frigjorte kvinner ;)

Nei, det er nok i hovedsak fordi jeg er gretten og sulten om morgenen og lengter etter å sette meg ned med en kopp te og litt mat (uten en unge på fanget). Jeg er ikke fornøyd med morgenene slik de er nå, men det er ikke først og fremst hans feil.

Han har ikke manglende engasjement ovenfor barna forøvrig, det er en hoppende tolkning av morgenene våre ;)

Gjest ingen nick

Nå kan jeg ikke bare spise en brødskive, jeg er avhengig av et spesielt kosthold. Jeg kan til nød spise knekkebrød, men det må da ha visse typer pålegg.

Men jeg skal ha litt nøtter og slik tilgjengelig fra nå av, så kan jeg kanskje ta meg en eplebit eller to med nøtter til :)

''Jeg kan til nød spise knekkebrød, men det må da ha visse typer pålegg.''

Det er ikke komplisert å ta frem knekkebrødet og spesialpålegget samtidig med den andre maten.

''Jeg kan til nød spise knekkebrød, men det må da ha visse typer pålegg.''

Det er ikke komplisert å ta frem knekkebrødet og spesialpålegget samtidig med den andre maten.

Nå har ikke jeg behov for å forklare hva pålegget går ut på og at knekkebrød kun er til nødsbruk, så jeg tror vi lar det ligge med at et eplestykke og nøtter er mer gjennomførbart :)

''Det jeg tillater meg å tvile på, er at man alltid kan forutse de tilfellene mannen kommer til å betrakte jobben med ungene som (nesten bare) hennes.''

For all del, mange kvinner anser ungene og alt som fører med seg av arbeid med dem som sitt område, og som eneveldende på kompetanse i så henseende. Uten at jeg vet om det gjelder trådstarter, det er mer en generell kommentar. Om man "alltid" kan forutse vet jeg jo ikke, jeg bare observerer i min egen omgangskrets.

''Mange menn tror og markedsfører at de kommer til å ta "sin del", fordi de tror den består i å leke litt med dem i helgene, evt. kjøre dem litt rundt i tillegg. De har ikke noe forhold til verken ukeplaner, matpakker eller ullstilongser.''

Nei, men det er jo heller ikke alle kvinner som skjønner hva det innebærer å få barn sånn helt i praksis. Det er bare det at jeg synes det er merkelig at ikke også menn forstår at når situasjonen er der, så må de trå til. Selv om det er kjedelig. For noen må jo gjøre det.

''Trådstarter har kanskje en mann som absolutt bidrar når det gjelder rengjøring og denslags. Hvorfor burde hun forusett at han ikke akter å bidra med morgenstell av tre barn?''

Jeg vet ikke så mye mer om mannen til trådstarter enn at han drikker kaffe om morgenen, så jeg vet ikke. Jeg synes bare det er merkelig at han ikke forstår hvilke arbeidsoppgaver som faller på trådstarter, og at han helt av seg selv forstår at han må trå til.

Jeg aner heller ikke hvorfor mange menn ikke forstår alt dette av seg selv, eller evt. hvorfor de foretrekker å late som de ikke forstår det.

Eneste grunnen til at jeg begynte å diskutere med deg, var at jeg fikk inntrykk av at du mente kvinnene burde forutsett dette på forhånd. Jeg tror man kan havne i den situasjonen uten å ha "valgt" å få barn med en som man burde ha visst ikke kom til å bidra noe særlig.

Annonse

ShitDiddelyDo

Nå skal ikke jeg blande meg inn i folks barneoppdragelse, men jeg synes kanskje du går litt langt når du står opp tidlig for å dampe grønnsaker til barnas skolemat.

Problemet ditt kan enkelt løses ved å lage 3 skiver brød med leverpostei og noen sylteagurker kvelden i forveien, og legge det i kjøleskapet. Det blir så bra så. Jeg gjør det selv, og kjøleskapet holder matpakka frisk og fin (i hvert fall hvis du bruker ordentlig brød).

Hvis unga er avhengig av mer grønt enn sylteagurk, får du sende med dem en gulrot ekstra - og den spises rå.

Og hvis ikke dette er bra nok for dem får du legge dem ut på Finn.no til adopsjon - selv om dette synes noe drastisk all den tid det er du som har skjemt dem bort.

Problem Solved!

''Men det er vel tydelig at irritasjonen over denne kaffekoppen er et resultat av sinne som har bygget seg opp, antakelig grunnet hans manglende deltakelse overfor barna?

''

Hvorfor er dette tydelig? Kan ikke irritasjonen like gjerne dreie seg om å se at en selv også burde kunne klare å ikke bli så stresset i morgenrushet - eller hva som helst av små og store ting som kan en til å ha kort lunte der og da?

Gjest ingen nick

Nå har ikke jeg behov for å forklare hva pålegget går ut på og at knekkebrød kun er til nødsbruk, så jeg tror vi lar det ligge med at et eplestykke og nøtter er mer gjennomførbart :)

Ja, ja bare det fungerer slik at du ikke blir gretten på grunn av lavt blodsukkernivå og sult, så er det jo en fin og enkel måte å løse problemet på.

Gjest Elextra

''Men det er vel tydelig at irritasjonen over denne kaffekoppen er et resultat av sinne som har bygget seg opp, antakelig grunnet hans manglende deltakelse overfor barna?

''

Hvorfor er dette tydelig? Kan ikke irritasjonen like gjerne dreie seg om å se at en selv også burde kunne klare å ikke bli så stresset i morgenrushet - eller hva som helst av små og store ting som kan en til å ha kort lunte der og da?

'' Kan ikke irritasjonen like gjerne dreie seg om å se at en selv også burde kunne klare å ikke bli så stresset i morgenrushet - eller hva som helst av små og store ting som kan en til å ha kort lunte der og da?

''

Joda, du har vel rett i det. Fikk bare følelsen av at irritasjonen var rettet mot mannen.

'' Kan ikke irritasjonen like gjerne dreie seg om å se at en selv også burde kunne klare å ikke bli så stresset i morgenrushet - eller hva som helst av små og store ting som kan en til å ha kort lunte der og da?

''

Joda, du har vel rett i det. Fikk bare følelsen av at irritasjonen var rettet mot mannen.

Jeg oppfattet hovedinnlegget som fylt av selvironi over hvordan man i en stresset situasjon kan henge seg opp i at samboeren får tid til kaffedrikking mens en selv sjonglerer som den reneste sirkusartist :-)

Selv Freud sa visstnok at "Noen ganger er en sigar bare en sigar".

Nå skal ikke jeg blande meg inn i folks barneoppdragelse, men jeg synes kanskje du går litt langt når du står opp tidlig for å dampe grønnsaker til barnas skolemat.

Problemet ditt kan enkelt løses ved å lage 3 skiver brød med leverpostei og noen sylteagurker kvelden i forveien, og legge det i kjøleskapet. Det blir så bra så. Jeg gjør det selv, og kjøleskapet holder matpakka frisk og fin (i hvert fall hvis du bruker ordentlig brød).

Hvis unga er avhengig av mer grønt enn sylteagurk, får du sende med dem en gulrot ekstra - og den spises rå.

Og hvis ikke dette er bra nok for dem får du legge dem ut på Finn.no til adopsjon - selv om dette synes noe drastisk all den tid det er du som har skjemt dem bort.

Problem Solved!

Hehe, takk for råd og betraktninger.

Finn.no annonsen:

"Barn selges eller gies bort om nødvendig. Treig om morgenen, så du må beregne god tid. Spiser ikke rå brokkoli eller bønner, brekker seg av linser. Ellers i god stand."

ShitDiddelyDo

Finn.no annonsen:

"Barn selges eller gies bort om nødvendig. Treig om morgenen, så du må beregne god tid. Spiser ikke rå brokkoli eller bønner, brekker seg av linser. Ellers i god stand."

Det ville ikke vært noe snodigere enn mye annet man finner på Finn.no. ;)

Men problemet deres er nok verken barn eller mann, men familiens mor. Du gjør alt for mye du egentlig ikke trenger å gjøre om morgenen, og må lære deg til å disponere tiden mer fornuftig - f.eks. ved å ta skolematen kvelden i forveien, eventuelt ved å lage normal skolemat.

Nå skal det sies at jeg ikke vet stort om hva som er vanlig mat for skolebarn i dag, men jeg tror du har forlest deg på disse "slik lager du spennende matpakker"-tipsene vi ofte får i avisa, for denne typen avansert skolemat kan vel umulig være vanlig.

Sørg heller for at de får seg en solid frokost (f.eks. en frokostblanding de klarer å lage selv), noen enkle brødskiver på skolen, og en god middag når de kommer hjem - og til middagen kan du dyrke din dampefetish så mye du vil. ;)

Annonse

Finn.no annonsen:

Min svigerinne forsøkte visstnok å selge min mann og lillebroren deres i sin tid. Hun var storesøster, henholdsvis fem og seks år eldre enn de to gutta, så de var nok ganske plagsomme.

Det var i hvert fall ingen som ville kjøpe dem, så hun endte med å prøve å gi dem bort - uten at det hjalp. Dette var i en tid da barn delte rom og de store måtte passe de små, så ingen av venninnene hadde noen lillebror på ønskelista...

.

Min svigerinne forsøkte visstnok å selge min mann og lillebroren deres i sin tid. Hun var storesøster, henholdsvis fem og seks år eldre enn de to gutta, så de var nok ganske plagsomme.

Det var i hvert fall ingen som ville kjøpe dem, så hun endte med å prøve å gi dem bort - uten at det hjalp. Dette var i en tid da barn delte rom og de store måtte passe de små, så ingen av venninnene hadde noen lillebror på ønskelista...

.

''Min svigerinne forsøkte visstnok å selge min mann og lillebroren deres i sin tid. Hun var storesøster, henholdsvis fem og seks år eldre enn de to gutta, så de var nok ganske plagsomme.

Det var i hvert fall ingen som ville kjøpe dem, så hun endte med å prøve å gi dem bort - uten at det hjalp.''

Jeg hadde et mye enklere forslag til løsning da broren min var liten. Foreslo for moren min at vi kunne kaste ham i do; syntes vi hadde hatt ham lenge nok da det var gått noen uker...

''Min svigerinne forsøkte visstnok å selge min mann og lillebroren deres i sin tid. Hun var storesøster, henholdsvis fem og seks år eldre enn de to gutta, så de var nok ganske plagsomme.

Det var i hvert fall ingen som ville kjøpe dem, så hun endte med å prøve å gi dem bort - uten at det hjalp.''

Jeg hadde et mye enklere forslag til løsning da broren min var liten. Foreslo for moren min at vi kunne kaste ham i do; syntes vi hadde hatt ham lenge nok da det var gått noen uker...

Jeg var veldig oppsatt på at det var søster jeg ville ha, og skal ha kommet med et tilsvarende forslag (søppelsjakten!) ang. hva vi skulle gjøre hvis det kom en bror i stedet. Men lillesøster kom heldigvis som bestilt.

"Vegard" kan godt gå inn i magen din igjen, fikk venninnen min høre av datteren da hun var blitt storesøster...

.

Det var i hvert fall ingen som ville kjøpe dem, så hun endte med å prøve å gi dem bort - uten at det hjalp. Dette var i en tid da barn delte rom og de store måtte passe de små, så ingen av venninnene hadde noen lillebror på ønskelista...''

Min storesøster kastet meg i søpla. Dette var før kildesorteringshelvetet, så alt gikk i samme bøtte. I dag er det kanskje en egen bøtte for irriterende småbrødre?

Jeg aner heller ikke hvorfor mange menn ikke forstår alt dette av seg selv, eller evt. hvorfor de foretrekker å late som de ikke forstår det.

Eneste grunnen til at jeg begynte å diskutere med deg, var at jeg fikk inntrykk av at du mente kvinnene burde forutsett dette på forhånd. Jeg tror man kan havne i den situasjonen uten å ha "valgt" å få barn med en som man burde ha visst ikke kom til å bidra noe særlig.

''Eneste grunnen til at jeg begynte å diskutere med deg, var at jeg fikk inntrykk av at du mente kvinnene burde forutsett dette på forhånd.''

I min omgangskrets kan jeg si at dette burde kvinnene ha skjønt, men jeg kan ikke snakke for alle kvinner/par.

Det var i hvert fall ingen som ville kjøpe dem, så hun endte med å prøve å gi dem bort - uten at det hjalp. Dette var i en tid da barn delte rom og de store måtte passe de små, så ingen av venninnene hadde noen lillebror på ønskelista...''

Min storesøster kastet meg i søpla. Dette var før kildesorteringshelvetet, så alt gikk i samme bøtte. I dag er det kanskje en egen bøtte for irriterende småbrødre?

Det er i hvert fall helt sikkert et marked for det!

Ser for meg en egen pose med diskrete luftehull, for alt fra kattunger til småsøsken...

''Det jeg ikke er så sikker på, er om man alltid kan vite det på forhånd,''

Mulig, men jeg har enda ikke møtt noen som har vært likestilt på hjemmebane før barn, og fått skjeivfordeling etterpå. De som har total skjeivfordeling av kjedelige oppgaver i heimen, hadde før det kom unger også - men da var det jo selvfølgelig mye mindre å gjøre, og kvinnenes unnskyldning (for det er stort sett kvinner som gjør husarbeid om ikke begge gjør det) er alltid "Jeg trodde det ville bli annerledes når vi fikk barn". Bombe - det ble det ikke.

''kvinnenes unnskyldning (for det er stort sett kvinner som gjør husarbeid om ikke begge gjør det) er alltid "Jeg trodde det ville bli annerledes når vi fikk barn"'' Den har jeg aldri hørt faktisk, og tror kanskje du og jeg lever i veldig ulike miljøer ut fra det du skriver.

Nå har jeg en mann som tar sin del av jobben, men det hadde jeg ingen mulighet til å vite noe om på forhånd. Og like interessant: Det samme hadde ikke han om meg heller.

Hvorfor? Jo rett og slett fordi vi ikke hadde levd som kaill & kjærring før vi fikk unger, men derimot som selvsentrerte, egoistiske studenter med et hav av tid til det vi selv ville gjøre. Dette tror jeg vi har til felles med mange andre par uten barn. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...