Gå til innhold

Benskjørhet og overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest overgang til benskjørhet??

Er kvinne snart 45, har antagelig kommer i overgangsalderen (ikke hatt mensen på lenge, siden i sommer (er ikke gravid), uregelmessig en god stund før det, hatt nattesvette og hetetokter en stund før det (men tenkte ikke på at det skulle være overgangsalderen da), osv. Moren min kom også i overgangsalderen i 40-årene.

Har egentlig ikke noen problemer med dette, det er naturens gang og ikke noe jeg ønsker å behandle som sådan. Men moren min er benskjør også, og har knukket både håndledd to ganger, skulder, lårhals og har nå skiftet lårhode. Leste et sted at hvis mor er benskjør bør man få behandling for dette tidlig ved overgangsalderen. Er dette riktig? Bør jeg ta kontakt med legen min for undersøkelse og eventuelt behandling for noe?

Legen min er veldig "vent-og-se" og det er i og for seg jeg også, så derfor hadde det vært greit å vite om det er noe vits i å ta tak i dette allerede nå... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357215-benskj%C3%B8rhet-og-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest overgang til benskjørhet??

Trener sånn passe mye, røyker ikke og er ikke skrapa mager, så jeg holder de fleste store risikofatorene i sjakk, men jeg lurer på hva som er "best practice" nå, om man bør snakke med legen om forebygging, eller om man skal gjøre så godt man kan selv :-)

Annonse

Gjest ingen nick

Trening skal visstnok hjelpe veldig for benskjørhet.

I tillegg kan du be om Calcigran Forte, som blir nevnt under under her. Det vil ikke bygge ben, men det vil gjøre at tap av ben blir langsommere.

Med vennlig hilsen

''Trening skal visstnok hjelpe veldig for benskjørhet.''

Trening forebygger benskjørhet, det hjelper ikke med å bygge opp benmassen, hvis en først er blitt benskjør.

''Trening skal visstnok hjelpe veldig for benskjørhet.''

Trening forebygger benskjørhet, det hjelper ikke med å bygge opp benmassen, hvis en først er blitt benskjør.

Nei, jeg tror ikke noe som helst (mulig unntak av nye og "permanente" medisiner) bygger opp benmasse etter man er 30 år. Det er kun snakk om å redusere svinnet.

Med vennlig hilsen

Jeg fikk bare tatt røntgenbilde av ryggen og fikk beskjed om at jeg ikke er benskjør, det tok vel bare et par uker.

Jeg har tatt måling av hele kroppen og fikk beskjed om at gjennomsnittet var -2,1 dvs osteopeni, -2,5 er osteoporose. Så jeg spiser Calcigram Forte, 1 om dagen og så spiser jeg hormoner. Men jeg hadde et lavere gjennomsnitt forrige gang så det har hjulpet meg å spise kalsium. Dessuten så var jeg i underskudd på D-vit så jeg spiste D-vit en gang i uka i tre mnd. Så nå blir jeg kalt inn til undersøkelse etter et år.

Men jeg er altså fornøyd med resultatet, trodde nok at jeg skulle ha dårligere måling.

candyqueen_83

Jeg har tatt måling av hele kroppen og fikk beskjed om at gjennomsnittet var -2,1 dvs osteopeni, -2,5 er osteoporose. Så jeg spiser Calcigram Forte, 1 om dagen og så spiser jeg hormoner. Men jeg hadde et lavere gjennomsnitt forrige gang så det har hjulpet meg å spise kalsium. Dessuten så var jeg i underskudd på D-vit så jeg spiste D-vit en gang i uka i tre mnd. Så nå blir jeg kalt inn til undersøkelse etter et år.

Men jeg er altså fornøyd med resultatet, trodde nok at jeg skulle ha dårligere måling.

Kan jeg få spørre deg hvor stor dose D.vitamin du tar?

Jeg hadde visst for lite D-vitamin nå, hadde 52, og det burde være mellom 75 og 150 visstnok.

Jeg fikk beskjed av kontorsøstra at jeg kunne ta 1 tablett pr dag av de man får på apoteket. Det er 10 mikrogram. Men på nett leser jeg andre tar mye større doser. Og man får kjøpt sterkere enn 10 mikrogram på nett.

Kan jeg få spørre deg hvor stor dose D.vitamin du tar?

Jeg hadde visst for lite D-vitamin nå, hadde 52, og det burde være mellom 75 og 150 visstnok.

Jeg fikk beskjed av kontorsøstra at jeg kunne ta 1 tablett pr dag av de man får på apoteket. Det er 10 mikrogram. Men på nett leser jeg andre tar mye større doser. Og man får kjøpt sterkere enn 10 mikrogram på nett.

Jeg vet ikke hvor mange mikrogram det er, det står 800 IE. Da jeg fikk resept på pillene jeg skulle ta en gang i uka var det kapsler med 30 000 IE og de tok jeg i 3 mnd.

Jeg hadde i hvert fall 5 før jeg begynte med de kapslene og hadde 155 etter tre mnd.

Jeg har forsøkt å google IE, det står for internasjonal enhet, men det står ikke hvor mye det er

candyqueen_83

Jeg vet ikke hvor mange mikrogram det er, det står 800 IE. Da jeg fikk resept på pillene jeg skulle ta en gang i uka var det kapsler med 30 000 IE og de tok jeg i 3 mnd.

Jeg hadde i hvert fall 5 før jeg begynte med de kapslene og hadde 155 etter tre mnd.

Jeg har forsøkt å google IE, det står for internasjonal enhet, men det står ikke hvor mye det er

800 IE blir 20 mikrogram pr dag.

Jeg har tatt 10 mikrogram D-vitamin, og 2 kapsler med Omega 3 i tillegg. Så da blir det 20 mikrogram det også tror jeg.

Annonse

800 IE blir 20 mikrogram pr dag.

Jeg har tatt 10 mikrogram D-vitamin, og 2 kapsler med Omega 3 i tillegg. Så da blir det 20 mikrogram det også tror jeg.

Jeg hadde spist 20 mg om dagen sammen med 1000 mg calsium over lang tid på forhånd, det så ikke ut som jeg økte av det så det var den høye dosen som økte det. Jeg tror jeg ville spist mer hvis jeg var deg, men siden man kan bli forgiftet av for store doser tror jeg at jeg ville diskutert det med legen.

candyqueen_83

Jeg hadde spist 20 mg om dagen sammen med 1000 mg calsium over lang tid på forhånd, det så ikke ut som jeg økte av det så det var den høye dosen som økte det. Jeg tror jeg ville spist mer hvis jeg var deg, men siden man kan bli forgiftet av for store doser tror jeg at jeg ville diskutert det med legen.

Jeg har jo ikke like lavt som det du hadde, så jeg får prøve 20 mikrogram frem til blodprøve om 2 mnd. Det er jo mer enn jeg fikk beskjed om å ta.

Jeg har jo ikke like lavt som det du hadde, så jeg får prøve 20 mikrogram frem til blodprøve om 2 mnd. Det er jo mer enn jeg fikk beskjed om å ta.

Men hvis du skal ta ny prøve om to mnd er det jo greit. Jeg tror mange nordmenn har for lite D-vit. Vi får nok for lite sol og det er kanskje ikke nok å spise feit fisk to ganger i uka :o)

candyqueen_83

Men hvis du skal ta ny prøve om to mnd er det jo greit. Jeg tror mange nordmenn har for lite D-vit. Vi får nok for lite sol og det er kanskje ikke nok å spise feit fisk to ganger i uka :o)

Det er nok mange som har for lite ja. Sommeren blir jo kortere og kortere også så det blir vel bare mer og mer av manglene. Må si jeg er altfor dårlig til å spise fisk :o(

Det er nok mange som har for lite ja. Sommeren blir jo kortere og kortere også så det blir vel bare mer og mer av manglene. Må si jeg er altfor dårlig til å spise fisk :o(

Jeg spiser sånne laksestykker som jeg lager med grønnsaker inne i steikovnen og så synes jeg det kan være greit med en boks makrell i tomat til kvelds eller til formiddagsmat.

candyqueen_83

Jeg spiser sånne laksestykker som jeg lager med grønnsaker inne i steikovnen og så synes jeg det kan være greit med en boks makrell i tomat til kvelds eller til formiddagsmat.

Makrell i tomat kan jeg spise litt mer av fremover :o) Takk for tips. Laks er jeg lei av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...