Gjest Fortvila bilkjører Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei. Var hos legen i dag. Og hun ville informere omkring bilkjøring og bruken av beroligende medikament og antidepressiva. Har brukt beroligenede medisiner i ca 20 år. Som beroligende bruker jeg sobril 15 mg to ganger daglig. I tillegg bruker jeg remeron antidepressiva 30 mg om kvelden. Dette er faktisk på å regulere livet mitt til noenlunde god tilstedeværelse. Hun sa at det pr. 01.07.10 har kommet nye og strengere regler når det gjelder bilkjøring. Og dosen jeg måtte ned på i sobril var 5 mg daglig ( men undersøkte etterpå og fant ut at 5 mg tbl. finnes ikke),og hun var ikke sikker på remeron ( esken har ikke rød trekant). For meg er det såpass alvorlig at om jeg ikke klarer dette i løpet av 6 mnd. Ja da må jeg selge både bil og hytte( fjellet), og er samtidig avhengig av bil til og fra jobb etc. Alternativet er at legen må uføretrygde meg da jeg er avhengig av disse dosene for å klare jobben. Har lest litt på nett om de nye reglene og funnet ut at Sobril (Oksazepam) skal dosen være under 15mg pr. døgn og det kan gis dispansasjon av Fylkesmannen opptil 25 mg pr døgn. Har jeg jeg misforstått eller har legen bommet i og med at det ble sagt at jeg måtte ned i en dose på 5mg.?.Hva med Remeron?. Kan jeg ta det?. Det ble henvist til at fylkeslegen hadde gitt instrukser. Som jeg sa ser dette ut til å kanskje bli et tragisk utfall for meg. Ikke bare bil- men hytte og muligens jobb vil gå med sammen med meg. Jeg sa forøvrig at det neppe er forsvarlig å trappe ned så raskt. Min gamle lege sa jeg måtte bruke to år- da jeg en gang prøvde å slutte. Jeg kan opplyse jeg bruker Vallergan 10 mg ganger to da jeg legger meg. Men de har jeg allerede blitt enig med min fastlege å kutte ut ganske øyeblikkelig. Det får jeg til for de er ikke vanedannende og har egentlig mistet sin virkning etter det første årets bruk- men vil nok få problemer med nattesøvna. Syns de nye reglene virker utrolig strenge . For uten medikamenter vil jo en pasient med behov for medisinering være en trussel i trafikken for seg. Om en bruker all energi på å holde hverdagen i gang og sliter og det går utover søvnen. Ja da vil jeg påstå at en slik person er farligere i trafikken en den medisinerte. Men jeg har gått på sobril i 20 år- Remeron i 3 og likedan med Vallergan. Skal til legen igjen om to uker. Vi ble enige om å slutte med Vallergan. Og om to uker skal nedtrapping av sobril begynne. Jeg syns faktisk det hele er tragisk- er et menneske med følelser. Kan du gi meg noen tips og råd?. Er takknemlig for det:))))) Mvh T.E 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/357251-medisinbruk-og-bilkj%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Remeron er uproblematisk. Sobril går greit tom 15 mg døgndose. Tom 25 mg vil du helt sikkert få dispensasjon med attest fra legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/357251-medisinbruk-og-bilkj%C3%B8ring/#findComment-3076512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.