Gå til innhold

Flukonazol rundt eggløsning

Anbefalte innlegg

Gjest Stinemor 75

Jeg er en kvinne på 35 år som er tidlig i et svangerskap. Jeg tok 150 mg flukonazol (Diflucan-tablett) en dag og 150 mg neste dag (altså totalt 300 mg) i tiden rundt eggløsning. Selv om alt jeg har lest tyder på at en slik lav dose ikke vil være skadelig for fosteret, er jeg likevel litt bekymret. Er det noen grunn til å være det? Takknemlig for utfyllende svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357325-flukonazol-rundt-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Produsenten opplyser at det ikke er sett skader ved kortvarig bruk hos gravide. Ved store doser gjennom store deler av svangerskapet er det sett fosterskade. Jeg synes derfor du kan føle deg meget trygg, men hvis det kan berolige deg kan du be om tidlig ultralyd, dvs når du er ca 12 uker på vei. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

• 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Produsenten opplyser at det ikke er sett skader ved kortvarig bruk hos gravide. Ved store doser gjennom store deler av svangerskapet er det sett fosterskade. Jeg synes derfor du kan føle deg meget trygg, men hvis det kan berolige deg kan du be om tidlig ultralyd, dvs når du er ca 12 uker på vei. Lykke til med graviditeten.

Har du fått tilleggsinformasjon via mail?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...