Gå til innhold

Han engasjerer seg ikke i juleforberedelser

Anbefalte innlegg

Gjest ikke jul i år?

og nå sitter jeg her deppa og lei meg og orker ingenting til jul jeg heller. Rundt meg pynter alle til jul, og her har vi ikke kjøpt en eneste julegave, og slettes ikke bakt julekaker.

Vi er et voksent par med mine og dine barn, som er halvvoksne og flyttet hjemmefra. Vi skal ikke feire julaften hjemme i år, men barna kommer hjem i mellomjula med samboere og barn.

Min samboer og jeg har vært sammen i 5 år. Vi har feiret jul sammen med barna våre hver jul, og det har vært meg som stort sett har planlagt og gjennomført juleforberedelsene. Etter julen har jeg stort sett vært totalt utslitt og sagt at til neste må vi gjøre ting annerledes.

Men ingenting er annerledes. Han sier bare ja og ha, og ikke noe mer. Jeg har mest lyst til å droppe hele greia og avlyse jula. Julaften skal vi jo bort likevel.

Må legge til at han ellers er en kjernekar, både med husarbeid og andre ting. Vi er glad i hverandre og fungerer greit sammen. Men jula takler vi ikke.

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg er heller ikke blant dem som er veldig opphengt i pynting til jul, så jeg har vanskeligheter med å se at dette kan være så stort problem.

Må du/dere gjøre så veldig mye ut av jula, da? Senk listen og gjør det du synes er viktig for kosens skyld. Du kan ikke forlange eller forvente at han skal dele din store interesse i eller forventning om juleforberedelser.

Vi er EI UKE ut i desember, og du er neppe den eneste som ikke har kjøpt en eneste julegave, bakt julekaker eller har pynta til jul.

Herregud.

Legg lista lavere da vel, dersom du synes alt er et ork. Han kommer neppe til å bidra i noe særlig større grad enn han allerede har gjort. Hvis du ønsker masse fuzz rundt jula, så må du organisere det sjøl. Kanskje han ikke liker jula engang.

Tror nok det er mange damer som har hovedansvar for jule- påskedekorasjoner rundt i de tusen hjem ja!

Hos oss har vi heller ikke kommet igang med julebakst eller julepynting. Vi (jeg) har hengt opp adventstjerner og ordnet adventskalendre til ungene, mens han har måkt snø, preppet ski, funnet fram skiklær og -støvler. -så han har jo gjort sin del, bare at det ikke er direkte "julete" -Det har kanskje din mann også?

Husker den første jula vi var sammen sto jeg og grein på lille julaften mens jeg prøvde å stryke en ekkel linduk. Fikk beskjed om å senke skuldrene og ta det med ro, og skjønte at det ikke var meningen alt skulle være så fantastisk perfekt.

Jeg regner med at det blir jeg som finner fram det meste andre av julepynt og stæsj også, men bare så mye jeg synes er koselig, ikke fordi man MÅ gjøre det eller det til jul.

Snakk med ham og bli enig om hva som MÅ gjøres og hva dere kan la være...

Hvis det er en trøst har ikke vi gjort noe særlig juleforberedelser heller. Det er da vitterlig bare 8. desember i dag! Vi har satt frem adventslys og skaffet adventskalender til barna, det er alt.

Her pyntes det ikke til jul før lille julaften, da gjør vi det sammen hele familien. Skulle jeg fått et stort behov for å pynte allerede nå, måtte jeg nok gjort det alene.

Jeg kjenner at jeg hadde følt meg litt stressa over dette juleforberedelsespresset om jeg var samboeren din.

Jeg har kjøpt noen julegaver (alene) og hengt opp stjerne i vinduet og satt lys på treet ute. Det er alt, og bortsett fra å ordne noen flere julegaver har jeg ikke tenkt å gjøre mer før juletre og julepynt skal på plass 23. desember.

Hva er det som må ordnes så tidlig da, og som du ikke kan ordne selv?

Annonse

Her har vi adventslys og adventskalender. Pepperkakedeigen (ferdigkjøpt) ligger i kjøleskapet ennå, og julepynten blir tradisjonen tro ikke hentet fram før dagen før julaften. Jeg ordner alle presangene, mannen er helt umulig, han kunne ha kjøpt presang til meg på julaften hvis han måtte... men oftest klarer han å få det unna på lille julaften da.

Jeg syns det er koselig med jul, men vi har ikke noe stress på det. Det skal jo være hyggelig, ikke et ork. Vi vet ikke engang om vi skal være hjemme eller hos familien på julaften i år... ;-)

Tror nok det er mange damer som har hovedansvar for jule- påskedekorasjoner rundt i de tusen hjem ja!

Hos oss har vi heller ikke kommet igang med julebakst eller julepynting. Vi (jeg) har hengt opp adventstjerner og ordnet adventskalendre til ungene, mens han har måkt snø, preppet ski, funnet fram skiklær og -støvler. -så han har jo gjort sin del, bare at det ikke er direkte "julete" -Det har kanskje din mann også?

Husker den første jula vi var sammen sto jeg og grein på lille julaften mens jeg prøvde å stryke en ekkel linduk. Fikk beskjed om å senke skuldrene og ta det med ro, og skjønte at det ikke var meningen alt skulle være så fantastisk perfekt.

Jeg regner med at det blir jeg som finner fram det meste andre av julepynt og stæsj også, men bare så mye jeg synes er koselig, ikke fordi man MÅ gjøre det eller det til jul.

Snakk med ham og bli enig om hva som MÅ gjøres og hva dere kan la være...

''Husker den første jula vi var sammen sto jeg og grein på lille julaften mens jeg prøvde å stryke en ekkel linduk.''

Wow - nesten en kopi av vår første jul sammen :-)

Gjest Hulderen

Pynter alle til jul nå? Jeg har sett at noen av tyvstartet, men det er vel fortsatt sånn at de fleste tar julepyntingen på lillejulaften. Ikke nevn jul før det, så kanskje han vil føle lyst til å pynte når den dagen kommer. Ordn med julegaver til "dine" og overlat til ham å ordne for "sine".

Pynter alle til jul nå? Jeg har sett at noen av tyvstartet, men det er vel fortsatt sånn at de fleste tar julepyntingen på lillejulaften. Ikke nevn jul før det, så kanskje han vil føle lyst til å pynte når den dagen kommer. Ordn med julegaver til "dine" og overlat til ham å ordne for "sine".

Jeg må ta det over langen, jeg orker ikke å gjøre alt på lille julaften. Da steker jeg ribba og koker pinnekjøtt og rydder klart til dagen etter.

Gjest ikke jul i år?

Vi er EI UKE ut i desember, og du er neppe den eneste som ikke har kjøpt en eneste julegave, bakt julekaker eller har pynta til jul.

Herregud.

Legg lista lavere da vel, dersom du synes alt er et ork. Han kommer neppe til å bidra i noe særlig større grad enn han allerede har gjort. Hvis du ønsker masse fuzz rundt jula, så må du organisere det sjøl. Kanskje han ikke liker jula engang.

''Herregud.

''

Her ligger lista lavt allerede, og jeg er ikke den som ønsker masse stæsj rundt omkring i jula. Men jeg ønsker at min samboer skal svare og vise litt interesse når jeg spør hva vi skal forberede av mat til jul, felles julegaver til de nærmeste og slike praktiske ting. Det at han overhode ikke viser noe engasjement gjør at jeg mister den gode stemningen som man ellers kunne hatt nå i adventstiden.

Gjest ikke jul i år?

Jeg er heller ikke blant dem som er veldig opphengt i pynting til jul, så jeg har vanskeligheter med å se at dette kan være så stort problem.

Må du/dere gjøre så veldig mye ut av jula, da? Senk listen og gjør det du synes er viktig for kosens skyld. Du kan ikke forlange eller forvente at han skal dele din store interesse i eller forventning om juleforberedelser.

''Du kan ikke forlange eller forvente at han skal dele din store interesse i eller forventning om juleforberedelser.

''

Jeg forventer ikke allverden, men et minimum av interesse for hva vi skal kjøpe inn av julemiddager og hvordan vi ellers skal organisere julen. Vi har stor familie og for at vi skal ha noen trivelige dager sammen er vi nødt til å planlegge litt.

Det praktiske rundt vasking og baking tar jeg meg av.

Annonse

ShitDiddelyDo

Det er mer enn to uker til jul. Hvor lang tid kan det ta å skifte noen duker, henge opp en stjerne og skrive "ribbe" på handlelista?

Du må nok bare innse at du synes julestæsj er litt mer stas enn det mannen din gjør. Vil du ha familien Griswold-jul må du nok gjøre det sjøl.

''Herregud.

''

Her ligger lista lavt allerede, og jeg er ikke den som ønsker masse stæsj rundt omkring i jula. Men jeg ønsker at min samboer skal svare og vise litt interesse når jeg spør hva vi skal forberede av mat til jul, felles julegaver til de nærmeste og slike praktiske ting. Det at han overhode ikke viser noe engasjement gjør at jeg mister den gode stemningen som man ellers kunne hatt nå i adventstiden.

Skjønner deg godt. Du vil jo gjerne at dere i alle fall står sammen bak gavene, og tar noen avgjørelser i fellesskap.

Men, tror nok ikke du kan forvente deg noe, hvis han ikke har vist noen interesser så langt.

Kanskje bedre å innse at du er alene om dette, så slipper du å bruke energi på forventninger og krangling...

Hvilke store juleforberedelser er det egentlig som må gjøres da?

Min erfaring er at mannfolk trenger en liste med gjøremål de vet de har ansvar for (gjerne med en siste-frist-dag ;-)). Han kan f.eks. få ansvar for å kjøpe inn det dere trenger av julemat (lag gjerne handleliste sammen), innkjøp/hogst av juletre og evt vasking hvis det trengs?

Du kan kjøpe inn julegavene og bake to sorter julekaker (resten kan dere kjøpe).

Er vel ikke mer enn dette man MÅ gjøre?

Gjest Høststorm i desember

Kjære deg.

Jeg har ikke bakt jeg heller. Har planer om å gjøre det, men vi tar det som det kommer :)

Jeg er alene med barn. Har i kveld gitt beskjed til min (eks)kjæreste, at jeg ikke orker denne enveiskjøringen mer.. Han er en egotripp av en susekopp.

Jeg ble skilt for noen år tilbake. -Vel, gresset er ikke mye grønnere på andre siden.

Jula har jeg alltid stått for selv.. Det samme med husarbeid, forslag til gjøremål osv..

Gledene i hverdagen er ikke flere enn de som er i jula.. like tomt og ensomt uansett..

Nei, kos deg med juleforberedelsene alene.. -Og kos deg med at kjæresten din faktisk er der de 363 andre dagene i året :o))

Lykke til!

Klem

Når jeg leser trådene under, blir jeg faktisk ganske så glad :o)

Det viser jo bare, at jeg ikke er så lite vellykket som jeg hadde trodd :o) Vi hører jo støtt om hvor flinke alle er, tidlig ferdig med 17 slag kaker, 120 julegaver, 370 julekort...

Vel, jeg får vel ikke rota meg til å sende ut julekort i år heller.. So what?! Jeg kan jo sende kort til sommeren, når jeg er på ferie ;o) Alt trenger ikke gjøres til jul..

Når jeg leser trådene under, blir jeg faktisk ganske så glad :o)

Det viser jo bare, at jeg ikke er så lite vellykket som jeg hadde trodd :o) Vi hører jo støtt om hvor flinke alle er, tidlig ferdig med 17 slag kaker, 120 julegaver, 370 julekort...

Vel, jeg får vel ikke rota meg til å sende ut julekort i år heller.. So what?! Jeg kan jo sende kort til sommeren, når jeg er på ferie ;o) Alt trenger ikke gjøres til jul..

Nei, ikke sant?

Jeg er milevis fra å være i mål - men det _er_ ganske lenge til jul, altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...