Gå til innhold

Han engasjerer seg ikke i juleforberedelser

Anbefalte innlegg

Gi ham konkrete oppgaver som feks henge ut lys ute, kjøpe og sette juletreet på fot og kjøpe julegaver til sine barn. (Med litt veiledning fra deg...). Ellers må du ikke ha så høye krav til deg selv og til det du skal gjøre til jul. La det bli koselig!!

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Hva forventer du at han skal gjøre?

Jeg er selv ikke spesielt glad i julen eller kjøpepresset, men om ungene (voksne) kommer hjem, så pynter jeg litt og lager god mat. Juletre kuttet jeg ut for lenge siden...

Fortell mannen din hva du synes han bør gjøre, kommunikasjon er så viktig!

Jeg blir nok "julete" igjen om det kommer barnebarn;)

''Rundt meg pynter alle til jul, og her har vi ikke kjøpt en eneste julegave, og slettes ikke bakt julekaker.''

Rundt meg har folk bare tatt fram noen få adventsgreier, i den grad jeg vet noe om det. Det samme har jeg. Lys og en stjerne for å være nøyaktig.

Jeg har bestilt de julegavene og -kortene som ikke skal kjøpes over disk, de andre har jeg ikke startet på. Men vi er ingen stor familie, så det er et endelig antall gaver vi snakker om.

Julekaker skal jeg starte med førstkommende helg, mye fordi jeg er innesperret i en idrettshall mesteparten av siste helg før jul.

Det å gjøre ting mindre stressende er ikke bare å lempe mer over på andre, men å redusere antall oppgaver og ambisjonsnivået. Lag en liste over det som MÅ gjøres, finn en fordeling som begge kan leve med og bestem noen frister. Ikke mas om at alt må være på plass en uke før det skal brukes, og la ham styre med det som blir hans ansvar, uten å minne ham på dem annenhver time.

Mange menn forstår ikke sånt planleggingsprat, de liker å gjøre ting, ikke gnåle om dem.

Med utflyttede barn må dere redefinere hva som skal være deres måte å feire jul på. Han deltar bare mindre hvis du bestemmer at dere skal gjøre en masse ting som han synes er unødvendige.

Gjest Elextra

''Herregud.

Legg lista lavere da vel, dersom du synes alt er et ork. Han kommer neppe til å bidra i noe særlig større grad enn han allerede har gjort. Hvis du ønsker masse fuzz rundt jula, så må du organisere det sjøl. Kanskje han ikke liker jula engang.

''

Her ligger lista lavt allerede, og jeg er ikke den som ønsker masse stæsj rundt omkring i jula. Men jeg ønsker at min samboer skal svare og vise litt interesse når jeg spør hva vi skal forberede av mat til jul, felles julegaver til de nærmeste og slike praktiske ting. Det at han overhode ikke viser noe engasjement gjør at jeg mister den gode stemningen som man ellers kunne hatt nå i adventstiden.

''Men jeg ønsker at min samboer skal svare og vise litt interesse når jeg spør hva vi skal forberede av mat til jul, felles julegaver til de nærmeste og slike praktiske ting.''

Mange menn er ikke så gode til å prate om og planlegge ting, de vil heller handle. Kan ikke du heller svelge en kamel og ta deg av planleggingen? Skriv handlelister og send ham ut på oppdrag. Fordel andre ting du mener bør gjøres før jul. Men for all del, senk listen, julen blir ikke nødvendigvis minder hyggelig selv om hver minste ting ikke er gjennomtenkt og pusset på forhånd.

Kan du ikke spørre, da, om han vil at dere skal bake og kjøpe julegaver og pynte? Hvis han svarer ja, så må du jo følge opp og si at dere må planlegge litt, slik at det ikke blir så pes like innpå.

Her i huset er det heller ikke veldig ferdig, men siden vi skal sende endel gaver må vi ha det klart i litt god tid. Og vi bruker også tårnkake som gave til endel, ergo er det blitt bakt litt her selv om det ikke er til eget forbruk.

Skjønner godt at du er frustrert om det er så ille som du beskriver, men hvis han nå ikke vil ordne til jul, så blir det tydeligvis opp til deg hva dere skal gjøre ut av det. Og da legger du lista der det passer deg. Hvis du driter i alt du også kan det jo hende at det endrer seg til neste år.

Gjest gjør det enkelt

Gjør det enkelt for deg selv og gi blaffen i hele greia. Jula kommer og går uten at du har bakt alle julekakene. Kjøp dem heller ferdig på butikken. Når det gjelder julegaver så kjøper du gavekort til hele gjengen bortsett fra de minste ungene. Det er mitt råd til deg.

Hilsen ei som hade det på samme måte

Annonse

Hva er det du styrer så fælt med til jul at du er helt utkjørt etterpå da?

Julegaveinnkjøpene kan du jo fordele litt utover høsten så ikke alt kommer på en gang, evt. planlegge godt så du har en konkret liste å gå ut fra, da går det fortere. Det som ikke er ferskvare av julemat kjøper du tidlig i desember så slipper du å stresse med det den 22.

Julebaksten - du trenger ikke bake så mye, noen få sorter sammen med ungene holder lenge, resten kan du kjøpe om det er noe mer du vil/må ha.

Julevask - det blir jul selv om ikke huset er renvasket fra kjeller til loft, ta bare litt mer grundig helgevask. (*host*)

Pynting - la ungene være med og pynte, det trenger ikke / skal ikke være stil og matching i jula når man har småunger :o)

Slapp av, senk skuldrene og kravene litt - det blir jul allikevel! Godta at mannen din ikke deltar så mye, det er ikke alle som er så opptatte av jula. :o)

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...