Gå til innhold

Langvarig blødning - kan det ha noe å gjøre med minipille eller blodcyste

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en kvinne på 38 år som for 5 måneder siden begynte på minipillen Conludag. Jeg begynte på minipillen idet jeg tok ut hormonspiralen. Hormonspiralen ble bl.a. fjernet fordi jeg opplevde blødninger ifm samleie. Jeg er barnløs, og bruker kun prevensjon pga endometriose (ble operert for dette for ca 3,5 år siden). Det ble foretatt gynekologisk ultralyd når jeg tok ut hormonspiralen og det ble da påvist en endometriosecyste (blodcyste) på ca 4x4 cm. Gynekologen antydet operasjon for å fjerne denne, men ville avvente til ny GU etter ca 6 mnd. Den første måneden på Conludag var besværlig med småblødninger, kvalme og ømme bryster, men etter den tid har denne minipillen fungert meget bra. Smertene ifm menstruasjon (menstruasjonen har kommet så og si helt regelmessig hver måned) har feks vært mer eller mindre borte. For 2,5 uker siden fikk jeg menstruasjon/blødning til normalt tidspunkt. Problemet mitt er at denne blødningen pågår fortsatt! Blødningen er kraftigere enn den vanlige menstruasjonen jeg har opplevd med Conludag, og det er mye levret blod. Jeg er litt engstelig for hva denne blødningen kommer av. Er det minipillen som skaper ubalanse? Kan jeg isåfall vente at blødningen snart vil stanse? Eller er det den påviste blodcysten som kan ha noen innvirkningen på denne blødningen? Hva bør jeg gjøre ifm dette? På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Litt synd at du fikk fjernet hormonspiralen, for det er bedre behandling av endometriose enn minipillen Conludag som egentlig er for svak til å bruke ved endometriose. Jeg kan ikke helt forestille meg hvordan hormonspiralen skal kunne gi samleieblødninger. Det så imidlertid ut til at Conludag hjalp deg, og det var jo bra. Bivirkningen er som du har erfart de uregelmessige blødninger, vanligvis ikke store blødninger. Jeg synes du skal få en sjekk hos din gynekolog for å utelukke andre årsaker. Kan du ha vært gravid og hatt en tidlig abort? Blodcysten kan ikke gi uregelmessige blødninger. Hvis den holder seg stabil, skulle det ikke være nødvendig med operasjon, i og med at du har fått påvist endometriose tidligere. Det er ikke mulig å si noe om hvor lenge blødningen vil vare, da vi ikke kjenner årsaken.

Jeg vil altså anbefale at du tar kontakt med din gynekolog for å få sjekket livmorhals og selve livmoren, og da kan cysten sjekkes samtidig. Ta en graviditetstest (men den vil nok uansett være negativ da det har gått så lang tid).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...