Gå til innhold

Regelmessig syklus men ingen eggløsning eller graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Vil bli gravid, 27 år

Hei! Jeg er en kvinne på 27 år. Jeg lurer på hvorfor jeg ikke blir gravid/får eggløsning. Sluttet på p-piller i august, etter å ha brukt de 7 år, mer eller mindre sammenhengende (Noen pauser underveis). Siden pilleslutt har jeg hatt veldig regelmessig mens (de har kommet nøyaktig den dagen de skulle). Har aldri hatt mellomblødninger, verken på p-pillen eller etter pilleslutt. Mensen er kortere men littegrann kraftigere enn hva den var på p-pillen. Har også mer PMS nå enn da jeg gikk på p-pillen. Jeg spotter 1-2 dager før jeg får mens, og slik var det også på p-pillen. Jeg har brukt eggløsningskalkulator hver måned, og hatt sex flere ganger rundt eggløsning. Den siste måneden brukte jeg også eggløsningstest, men den ble aldri positiv. Var hos gynekolog rett før jeg sluttet på p-pillen. Tok vaginal ultralyd, og livmoren og eggstokkene så fine og normale ut, uten cyster (Celleprøven fra livmorhalsen var også normal). Tok ikke opp dette problemet da, da vi ikke hadde begynt å prøve å bli gravide enda. Jeg har hørt at kroppen må "hente seg inn igjen" etter p-pillebruk, at det er normalt at eggløsning ikke kommer med en gang og at syklusen er litt på tur. Men, mensen er jo så punktlig, og alt virker egentlig helt normalt. Kan det være andre årsaker til at jeg ikke får eggløsning og blir gravid? Kan man ta hormonprøver ved blodprøve, eller må man ta underlivsundersøkelse da? Kan man få eggløsningsfremkallende midler? Pergotime? Eller må man vente et helt år før slike ting blir gjort? Tar ingen medisiner. Har atopisk eksem mild sosial angst. Stressende og travel jobbhverdag. Ingen problemer med barnløshet i familien.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige blødninger (intervall fra første til første dag på 25-35 dager), så har kroppen hentet seg inn, og da kan du regne ganske sikkert med at du har eggløsning. Jeg har erfart at en del har problemer meg eggløsningstester, og egentlig synes jeg at de har liten betydning fordi det er i perioden FØReggløsning at det er sjanse for befruktning, i en periode på seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Ved samleie 2-3 ganger i uken er det ikke nødvendig å teste for fruktbare dager. Stress påvirker bare fruktbarheten, hvis menstruasjonen stopper helt opp. Man kan ta en blodprøve for måling av progesteron en uke før forventet menstruasjon, eller du kan måle temperatur daglig og se at den stiger et par streker etter eggløsning og fram til menstruasjon. Dere har bare forsøt i 3-4 måneder, så ta det med ro og se det an ett år. Jeg håper at du spiser folat 400 mikrogram per dag for å forebygge fosterskader.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...