havet Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Jeg var på kontroll hos legen i dag, og alt stod bra til med både meg og babyen. Det som bekymrer meg litt er at legen sa babyen lå i tverrleie. Det gjorde han også ved siste kontroll. Jeg kjenner at babyen ofte snur seg, men han liker godt å ligge i tverrleie. Legen sa at hvis ikke babyen snudde seg om 4 uker (neste kontroll hos legen), så skal jeg få en henvisning til KK for en evaluering! Hva går denne ut på? Er det vanlig at babyen ikke har snudd seg i uke 32? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35767-tverrleie-i-uke-32-uvanlig-bekymret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 At barnet ligger i tverrleie et par måneder før termin, er normalt, men det er riktig som din lege sier, at du bør vurderes hvis den ikke har snudd seg til uke 36. Du forteller at den stadig snur seg, og det vil den trolig gjøre fremover også. Selv om den skulle ligge i tverrleie når du går mot fødsel, er det store sjanser for at den snur seg med hodet ned når riene setter i gang. Det er vanligs at flergangsfødende går i fødsel med barnet i tverrleie, - altså ikke så vanlig hos førstegangsfødende. Når du evt. skal vurderes hos spesialist, er det fordi man må få klarhet i om det er forhold i livmoren eller i bekkenet som tilsier at barnet foretrekker tverrleie. Slike forhold kan f.eks. være forliggende morkake ( noe du antagelig ikke har, siden du ikke sier noe om det) , muskelknuter i livmoren eller uvanlige utspring i bekkenet. Jeg tror ikke du har noen grunn til å anta at noe skulle være galt. Dette høres inntil videre helt normalt ut og jeg regner med at det ordner seg før du går i fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35767-tverrleie-i-uke-32-uvanlig-bekymret/#findComment-137212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.