Gå til innhold

Julegaver - hva er den fineste gaven du har fått

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Dorthe

8

• Holmes

6

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Oslo likevel... :)

Ja, det er det, men ikke mitt Oslo skjønner du. Jeg er virkelig ikke kjent på Frogner annet enn når minstemann skulle i bursdag til de i klassen og jeg tok taxi og ventet utenfor og tok taxi hjem igjen.

Kåfte, med Å-lyd, har nå jeg aldri hørt. Her nede sier vi kofte med O.

Eller, jeg tror aldri ungene har sagt det, og det er nok sjelden jeg bruker det ordet nå lenger. Brukte det mye før, men det er kanskje fordi jeg ikke bruker lusekofte lenger - bare fleece... ;-(

Kjenner ei samejente, og hun sier i alle fall kofte med O.

I Oslo sier folk kåfte, jeg blir like overrasket hver gang. Men det er som du sier, ingen bruker et slikt plagg lenger, så det er ikke viktig.

I Oslo sier folk kåfte, jeg blir like overrasket hver gang. Men det er som du sier, ingen bruker et slikt plagg lenger, så det er ikke viktig.

Men i Oslo sier jo enkelte folk Fornebo og mye annet rart også;-)

O-lyder blir å og u-lyder blir o. Er det regnet for å være litt finere, kanskje?

Blir brukt i Trøndelag og Norland også. Mulig at ungdommene ikke bruker det så mye lengre, kanskje jeg begynner å bli gammel? Hehe.

I Trøndelag?! Jeg er født og oppvokst i Trondheim og har aldri hørt noen bruke begrepet jumper, men jeg vet hva det er da. :o)

Annonse

Jeg har fått mange fine gaver: tv på soverommet (han var helt i mot det, men jeg fikk det lell *hehe*), skinnveske, ring, speilreflekskamera, tegninger, mobil, smykke.

Jo, smykket og ringen er det fineste. Det er ikke uten grunn at det er populært med bittesmå innpakkede gaver.

Vet ikke om mannen har fått så flotte gaver, men et utvalg av det han har fått/skal få: jumpere, Pondusbøker, serier på DVD, stjernekikkert, ullundertøy, kaffemaskin, videokamera, bøker.

Som du ser noen år dyrere enn andre, men han er alltid like fornøyd han.

Helt norsk ja:-) Men har aldri hørt noen si jumper når man snakker om en genser med mindre man snakker engelsk..

Det kan vel snart regner som gammelnorsk-engelsk. Stort sett bare brukt av de over 70 som drikker selters og spiser skorpe med marmelade iført en lunende jumper og et par slacks;)

Fineste gaven er vel noe han ikke akkurat trenger (les: ikke kjøper seg selv), men heller en ting han har lyst på, men ikke tar seg råd til? Det kan da være alt fra en flott bok til et ekstra flott skjerf eller kanskje aller helst noe til hans sære hobby. Elller noe helt annet :).

Annonse

Den aller fineste fikk jeg som barn. Det var et hjemmesnekret dukkehus med mange rom og etasjer. Digert! Barbiesize. Fylte halve rommet mitt. Det beste var at det bare var et skall, så jeg fikk tapetsere og innrede det helt etter egen smak, og lage malerier og rammer og gardiner og gulvtepper og alt jeg trengte selv. O´lykke! Det var stas:)

Den aller fineste fikk jeg som barn. Det var et hjemmesnekret dukkehus med mange rom og etasjer. Digert! Barbiesize. Fylte halve rommet mitt. Det beste var at det bare var et skall, så jeg fikk tapetsere og innrede det helt etter egen smak, og lage malerier og rammer og gardiner og gulvtepper og alt jeg trengte selv. O´lykke! Det var stas:)

En flott gave :).

Skulle ønske jeg kunne komme på noe like artig til mine gutter. Men akkurat dukkehus tror jeg ikke de er så interessert i.

Men i Oslo sier jo enkelte folk Fornebo og mye annet rart også;-)

O-lyder blir å og u-lyder blir o. Er det regnet for å være litt finere, kanskje?

Jeg har hørt å-lyd i akkurat lusekofte, men regner ikke det som standard oslomål. F.eks. tror jeg aldri jeg har hørt noen si samekåfte. Men liknende ord som skofte (skulke) og hofte har jo mer overbevisende å-lyd.

Det er mange "dialektrester" blant Oslos innbyggere, så man hører en del som ikke virker helt standard på oss som er født her.

Om den gamle "bu"-endelsen (som vel betydde bosted på gammelnorsk) har blitt til bu eller bo i stedsnavn, tror jeg varierer litt. Så det har sikkert vært noen som har kalt Fornebu for -bo i protest eller vane (ref. Trondhjem / -heim).

Det kan vel snart regner som gammelnorsk-engelsk. Stort sett bare brukt av de over 70 som drikker selters og spiser skorpe med marmelade iført en lunende jumper og et par slacks;)

''Det kan vel snart regner som gammelnorsk-engelsk. Stort sett bare brukt av de over 70 som drikker selters og spiser skorpe med marmelade iført en lunende jumper og et par slacks;)

''

He-he, enig! Men jeg tror jumper fortsatt brukes av de under 70 på Vestlandet. Muligens...

Jeg har hørt å-lyd i akkurat lusekofte, men regner ikke det som standard oslomål. F.eks. tror jeg aldri jeg har hørt noen si samekåfte. Men liknende ord som skofte (skulke) og hofte har jo mer overbevisende å-lyd.

Det er mange "dialektrester" blant Oslos innbyggere, så man hører en del som ikke virker helt standard på oss som er født her.

Om den gamle "bu"-endelsen (som vel betydde bosted på gammelnorsk) har blitt til bu eller bo i stedsnavn, tror jeg varierer litt. Så det har sikkert vært noen som har kalt Fornebu for -bo i protest eller vane (ref. Trondhjem / -heim).

''Jeg har hørt å-lyd i akkurat lusekofte, men regner ikke det som standard oslomål. F.eks. tror jeg aldri jeg har hørt noen si samekåfte. Men liknende ord som skofte (skulke) og hofte har jo mer overbevisende å-lyd.

''

Jeg kan ikke huske å ha hørt oslofolk uttale kofte på annen måte enn "kåfte". Kunne ikke falle meg inn å si det på annen måte, i hvertfall. Samme med hofte og skofte.

Du sier ikke sny da?

Det synes jeg er så morsomt, kjenner et par som sier det ;-)

Sny er kanskje morsomt, men sjog er morsommere.

Husker jeg hadde store problemer med å forstå hva noen mente da de snakket om probmer med "sjogg" i fjellet. Kan du gjette fra hvor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...