Gå til innhold

Sen debut av PCO(S)?

Anbefalte innlegg

Gjest 30årig kvinne

Hei, Jeg fødte en gutt for 18 måneder siden. Graviditet og fødsel forløp helt problemfritt, og jeg ble gravid med ham knapt uten å ha prøvd. Hadde regelmessig menstruasjon på ca. 31 dager, pluss minus et par dager, før graviditeten. Ammet i til sammen 7 måneder og fikk menstruasjonen tilbake etter 9. Etter dette, dvs. de siste 9 månedene, har jeg imidlertid hatt uregelmessige og stort sett svært lange sykluser, henholdsvis 31, 35, 58, 40, 27 og 56 dager. Er nå på dag 48 uten blødning. Har mye "menstruasjonssmerter" uten at noen mens kommer. Dårlig og svingende humør. Føler meg premenstruell uten å være det. Blodprøver og ultralyd hos gynekolog viser manglende eggløsning. PCO(S) er antydet hos én gynekolog, mens en annen mente nei. Akupunktur har ikke hatt effekt. Har forsøkt meg i retning av ren lavkarbokost, men syklusene har heller blitt lengre av det. Tilfeldig kanskje. Er 163 cm og veier 52 kilo. Veide 62 kilo før svangerskapet, og var vel nede i under 50 en kort periode i sommer (sammenfalt med den første lange syklusen på 58 dager). Brukte rundt 7 måneder på å gå ned, men de siste (unødvendige) kiloene forsvant vel litt vel kjapt. Jeg innrømmer at jeg ble litt fanget av vekttapsuksessen og ikke klarte å stoppe når jeg burde. Har nå gått opp rundt 3 kilo og har hatt stabil vekt i ca. et halvt år, men innrømmer også å fortsatt jobbe ganske hardt for å holde vekten. Er en god del sulten og trener ganske mye, tipper 15 timer uka dersom 1,5-2 timer rask gange til og fra jobb regnes som trening. I tillegg kommer jogging, svømming og pilates kanskje 3-4 ganger i uka til sammen. Hvor lang tid etter et (litt for stort) vekttap kan menstruasjonen henge seg opp selv om vekt nå er stabil og normal? Lege og gynekolog mener at vekttapet fra førgravid vekt ikke har noe å si for eggløsningsproblemene mine da jeg fortsatt har normal BMI. Er du enig i det? Kan PCO(S) debutere i 30-årsalderen? Er det fortsatt lavkarbo og sukkerkutt som gjelder i så tilfelle, selv om jeg er svært slank, og selv om endringer i slik retning nok vil føre til at jeg går ytterligere ned i vekt? Jeg spiser allerede svært sunt. Ikke 100% karbofritt, men i den retning. Lite sukker. Har fått resept på pergotimetabletter da vi ønsker oss nr. 2, men får ikke begynt fordi mensen ikke kommer. Kan du si noe om sjansen for at pergotime vil virke? Har hørt at de virker best på overvektige PCOS'ere. Bør jeg derfor gå rett på dobbel kur? Hva kan vi slanke generelt gjøre for å bedre sjansene for graviditet når vi ikke kan slanke oss og begynne å trene for å få eggløsning? Finner BARE sånne råd overalt og jeg trener jo og spiser jo så sunt fra før! Takk for svar Kvinne, 30

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357729-sen-debut-av-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...