sufi Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Hei. Jeg er en kvinne på 28 år, med en sønn på snart 4. Da jeg ble gravid med ham, visste jeg det kun ut fra at testen var positiv. Ikke var jeg kvalm, og ikke mistet jeg mensen før etter noen mnd - de var riktignok svakere, men dog. Jeg og min mann har prøvd å bli gravid igjen et halvt års tid, og nå fikk jeg endelig innkalling til en CT-undersøkelse som jeg har ventet lenge på... Jeg testet meg da med Clearblue, og den var negativ. Da lurer jeg på: Kan HCG-nivået gå ned etter en viss tid, slik at det ikke gir utslag på testen? Jeg vil ikke ta CT dersom jeg har den minste mistanke om graviditet. Hvor mistenksom bør jeg være? Jeg må nevne at jeg har hatt svakere mens de to-tre siste gangene, og brystene mine virker en anelse større enn vanlig. Jeg "føler meg" litt gravid, men det kan jo være bare fordi jeg grubler og lurer sånn... Har du et godt råd og litt fakta til meg?? Jeg har snakket litt med legen min, men han hadde liten tid og mente at jeg skulle teste meg og så avgjøre dette etterpå. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35777-sikker-graviditetstesting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Det er riktig at hCG-nivået går ned etter ca 10 ukers svangerskap, men det går ikke så lavt at det ikke gjør utslag på gravitesten. Gjennom hele svangerskapet produserer man hCG, men altså ikke i så store mengder som fram til uke 10. Rundt 14 dager etter befruktning er nivået så høyt at det gjør klart utslag på gravitester, og så lavt går ikke nivået igjen før du har født. Så lenge testen du nå har tatt er negativ, kan du stole på at du ikke er gravid. Det er helt sikkert lurt å få tatt CT-undersøkelsen nå før du blir gravid. Fram til undersøkelsen er gjort, er det sikkert lurt å bruke prevensjon (f.eks. kondom). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35777-sikker-graviditetstesting/#findComment-137506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.