Gå til innhold

Kvalme ved trening

Anbefalte innlegg

Gjest Løve8080

Hei, Jeg er en frisk og relativt aktiv jente på 29 år. Jeg er glad i å trene, særlig styrketrening. Jeg har imidlertid hele livet opplevd å bli svært raskt kvalm dersom jeg driver kondisjonstrening. I mange år trodde jeg dette var relativt normalt, men senere har jeg skjønt jeg blir kvalm lenge før jeg egentlig presser meg maks (og dermed mye raskere enn de fleste andre jeg kjenner). Jeg kan løpe rolig ganske lenge, men øker jeg tempoet jevnt eller forsøker meg på intervalltrening, kommer kvalem svært raskt - men jeg føler meg ikke nødvendigvis sliten i kroppen. Ved intervalltrening fungerer det bedre hvis jeg tar helt pause mellom hvert intervall, heller enn å bare jogge rolig mellom hvert intervall. Typiske gymøverlser som å ta spensthopp og deretter legge seg rett ned på bakken, er rett og slett umulig å gjøre. Jeg spiser riktig før trening, inntar mye væske og spiser også etterpå. Hvis jeg stopper treningen blir jeg raskt bra igjen og føler meg klar til å trene videre. Men så kommer kvalmen igjen. Som nevnt har jeg hatt det slik hele livet, selv om det har vært noe bedre i de periodene jeg også har vært f_link_ til å trene rolig kondisjon. Ved styrketrening er problemet minimalt, og kommer kun ved veldig hard intensitet kombinert med korte pauser. Jeg blir lett kvalm dersom jeg er nervøs, spent eller ikke har spist nok (så er sånn sett "vant til" at jeg lett blir kvalm). Jeg har vært plaget med mye magesyre og noe halsbrann, og har vært til tre gastroskopier de siste årene. Noe mer syre enn normalt har blitt funnet, men ellers er alt fint. Jeg tar feks Link eller Zantac dersom det er nødvendig. Syrenivået kan også gjøre meg kvalm. For øvrig hjelper salte pastiller også, dersom jeg ikke har tabletter tilgjengelig. Ellers har jeg gress- og middallergi, spiser normalt sunt, men helt sikkert ikke nok fisk (tar en del tran) og litt for mye salte pastiller. Har dere noen teorier om hva kvalmen ved kondisjonstrening kommer av? Jeg vil gjerne forbedre utholdenheten min, men det er vanskelig å motivere seg til å feks løpe eller sykle når jeg fort blir dårlig. Er dette noe jeg bare må leve med, eller er det så unormalt at jeg burde få det undersøkt nærmere? Og hvor burde jeg henvende meg? Har nevnt det for flere leger, men har ikke blitt tatt alvorlig. Men det kjennes ikke bra ut å ikke kunne bruke kroppen aktivt slik jeg ønsker. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357770-kvalme-ved-trening/
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...