Gå til innhold

Lavtliggende morkake, blødninger

Anbefalte innlegg

Gjest KonstanBekymret

Hei. Jeg er ei jente på 30 år som er gravid med nr. 2, i uke 17 idag. Første info: I uke 12 oppdaget legen (med UL) at jeg egentlig hadde tvillinger i magen, men at den ene hadde gått til grunne i uke 9. Dette ble sjekket nærmere, og den levende tvillingen hadde (har) det tilsynelatende veldig bra. Andre info: I uke 14 hadde jeg en veldig stor blødning som kom i flere omganger i løpet av en time. Dette fikk jeg også sjekket på sykehuset, og de sa jeg hadde lavtliggende morkake, og at det var helt vanlig å blø sånn når man hadde det. Men babyen hadde det bra fortsatt. Men; det er jeg er bekymret for er at jeg fortsatt blør. Det er rett og slett rødt i do hver morgen, og det fortsetter så smått utover dagen - hver dag. Jeg må gå med bind hele tiden. Fargen varierer litt, det er ofte mørkt, men også frisk blod. Skal jeg dra til legen? Jeg er av den typen som ikke løper ned dørene på hevrken sykehus eller legekontor. Men jeg er veldig bekymret hele tiden. Klarer ikke "slå meg til ro" med at det er vanlig å blø hver dag.... Er det vanlig??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357948-lavtliggende-morkake-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tidligere Lotte

Nei, det er ikke vanlig å blø i ukevis. Jeg mista også en tvilling i svangerskap, og ble sykmeldt pga blødninger. Det ga seg etter noen dager, så begynte det på igjen. Jeg ble UL-sjekka flere ganger. De oppdaga forresten ikke at det hadde vært tvillinger før ved fødsel, så jeg gikk i uvisse om hva blodet kom fra, i 7 mnd.

Få det sjekka, du - slik at du roer deg. Livmora vil vokse i svangerskapet, og etterhvert vil mest sannsynlig morkaka også forflytte seg litt opp, slik at den ikke blokkerer fødselskanalen (herregud for et ord).

Noen ganger er det nødvendig å ligge i ro i deler av svangerskapet. Så kontakt legen din. Lykke til :-)

Gjest Konstant bekymret

Nei, det er ikke vanlig å blø i ukevis. Jeg mista også en tvilling i svangerskap, og ble sykmeldt pga blødninger. Det ga seg etter noen dager, så begynte det på igjen. Jeg ble UL-sjekka flere ganger. De oppdaga forresten ikke at det hadde vært tvillinger før ved fødsel, så jeg gikk i uvisse om hva blodet kom fra, i 7 mnd.

Få det sjekka, du - slik at du roer deg. Livmora vil vokse i svangerskapet, og etterhvert vil mest sannsynlig morkaka også forflytte seg litt opp, slik at den ikke blokkerer fødselskanalen (herregud for et ord).

Noen ganger er det nødvendig å ligge i ro i deler av svangerskapet. Så kontakt legen din. Lykke til :-)

Tusen takk for svar! Jeg ringer sykehuset idag...

Mette Moen, Gynekolog

Det foreligger den tilstand man betegner ’vanishing twin’ hvor den ene tvilling bare forsvinner som en slags abort. Det medfører blødning og kan forklare det du opplever. I hvor stor grad den lavtliggende morkake bidrar til blødning, kan jeg ikke si noe om. Den pleier å trekke seg opp over når livmoren vokser, og blødningen stopper opp. Du har ikke hatt sjekk på 3 uker nå? Men du skal vel snart til rutineultralyd ved ca 18 ukers graviditet. Jeg mener at du kan vente til den tid med ny sjekk, for det er ikke noe man kan gjøre annet enn å se det an. Du behøver ikke å bekymre deg for fosteret, det tåler blødningen.

Lykke til med resten av graviditeten, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...