Gå til innhold

Julebrev på fransk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• mariaflyfly

6

• morsan

4

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

''*Vi har det bra - Nous allons bien? (er det aller en bruker tro?)''

Ville heller sagt "On va bien".

''*fotballkeeper - keeper de football?''

Aner ikke, men det har du visst fått svar på allerede. Tror forøvrig "keeper" også brukes på fransk. Fotball kalles ofte bare "foot", men mulig det er mest muntlig.

'' *Jeg sitter i .... (et råd) - J'ei une place du conseil de....?''

Du vet sikkert at det heter "j'ai" og ikke "j'ei", antar det var en skrivefeil. Forøvrig høres det rett ut, uten at jeg er bombesikker. Hvis det er snakk om menighetsråd heter det "conseil du paroisse"

''*brystkreft - cancer de la poitrine? (er ikke poitrine mer brystkassa?)''

Le cancer du sein.

Det har du grunn til å være!

Jeg skriver nesten bare på tastatur, så jeg tror min håndskrift har degenerert til å bli mer eller mindre ulesbar! ;-)

Med vennlig hilsen

Ja, det er rart, de sjeldne gangene jeg må skrive 8-10 linjer for hånd føles det helt uvant, jeg blir sliten i hånden og skriften er håpløs blitt.

Nettopp - eller siden sist de hørte fra oss. Det er noen r siden forrige julebrev.

Tenk - jeg rablet ned en hel A 4 side (for hånd) i ett jafs - ble så inspirert. Og grammatikken sitter sånn tålig fremdeles, etter 20 år :-)

Så flink du er! :) Gøy å kunne flere språk ordentlig. Min skolefransk står det adskillig skralere til med. Men da vi var i Frankrike i sommer, var jeg den minst dårlige til å snakke, hehe :)

Ja, det er rart, de sjeldne gangene jeg må skrive 8-10 linjer for hånd føles det helt uvant, jeg blir sliten i hånden og skriften er håpløs blitt.

Samme her. Og jeg som skreiv ganske pent før! :(

Jeg holder på å omkomme hver gang jeg har skriftlig eksamen på skolen. Vi sitter fortsatt med sånne ark som man skriver 3 lag på. Etter å ha rabla ned rundt 20 sider har jeg vondt i skuldre, nakke og arm i flere dager etterpå. Helt utrolig, og så veldig uvant å ikke kunne flytte litt rundt på avsnitt osv. :(

Jeg holder på å omkomme hver gang jeg har skriftlig eksamen på skolen. Vi sitter fortsatt med sånne ark som man skriver 3 lag på. Etter å ha rabla ned rundt 20 sider har jeg vondt i skuldre, nakke og arm i flere dager etterpå. Helt utrolig, og så veldig uvant å ikke kunne flytte litt rundt på avsnitt osv. :(

Huff, det skjønner jeg godt. Men som student har du kanskje ørlite mer trening i håndskrift enn oss andre? Ser for meg at det blir en del notater i forbindelse med studiene?

Annonse

''*Vi har det bra - Nous allons bien? (er det aller en bruker tro?)''

Ville heller sagt "On va bien".

''*fotballkeeper - keeper de football?''

Aner ikke, men det har du visst fått svar på allerede. Tror forøvrig "keeper" også brukes på fransk. Fotball kalles ofte bare "foot", men mulig det er mest muntlig.

'' *Jeg sitter i .... (et råd) - J'ei une place du conseil de....?''

Du vet sikkert at det heter "j'ai" og ikke "j'ei", antar det var en skrivefeil. Forøvrig høres det rett ut, uten at jeg er bombesikker. Hvis det er snakk om menighetsråd heter det "conseil du paroisse"

''*brystkreft - cancer de la poitrine? (er ikke poitrine mer brystkassa?)''

Le cancer du sein.

Takk for hjelpa! Ja, det var en skrivefeil, vet at det heter "J'ai" - ellers fikk jeg god hjelp til alle uttrykkene her, både av deg og andre.

Nå skal jeg skrive ut noen bilder, få puttet det i konvolutt, og sendt det, før jeg angrer og vil skrive det på nytt....

Moro!

Takk for hjelpa! Ja, det var en skrivefeil, vet at det heter "J'ai" - ellers fikk jeg god hjelp til alle uttrykkene her, både av deg og andre.

Nå skal jeg skrive ut noen bilder, få puttet det i konvolutt, og sendt det, før jeg angrer og vil skrive det på nytt....

Moro!

Du er flink :-). Jeg skriver ikke brev eller julekort på fransk, bare en kjapp mail i ny og ne.

Du er flink :-). Jeg skriver ikke brev eller julekort på fransk, bare en kjapp mail i ny og ne.

Familien "min" der nede er visst trege på mail-bruk. I hvert brev jeg har sendt, har jeg oppgitt mail-adresse, men de skriver aldri til meg. Fikk en eneste gang mail fra dattera, som nå er i 20-årene, det var velidg moro

De er de eneste jeg skriver håndskrevne brev til, så det er litt høy terskel for å sette seg ned å skrive for hånd, atpåtil på fransk...

Så flink du er! :) Gøy å kunne flere språk ordentlig. Min skolefransk står det adskillig skralere til med. Men da vi var i Frankrike i sommer, var jeg den minst dårlige til å snakke, hehe :)

Jeg bodde jo ett år i Frankrike da jeg var 19/20, så jeg snakket godt fransk da. Men har dessverre vedlikeholdt det dårlig, og vi er jo ikke noe flinke til å reise heller. Har ikke vært i Frankrike siden 1998 :-(

Men har jo veldig lyst til å ta det frem igjen, og så håper jeg at ungene velger fransk på ungdomsskolen. AKkurat nå har de dessverre ikke fransklærer ¨på den skolen. Jeg og ei venninne har tenkt å skrive til skolen og spørre om de kan få tak i en...

Jeg har alltid syntes det var gøy med språk. Gikk et semester på russisk-kurs da jeg var 15, lånte Lingaphone-kurs på både islandsk og tsjekkisk (det siste fikk jeg ingenting ut av), skravlet i vei på Derrick-tysk når jeg var i tysktalende land osv.

Annonse

Også mangler sånn rød bølgelinje under ordene på papir, hvis man har en skriveleif!

Det burde noen finne opp!

Også mangler sånn rød bølgelinje under ordene på papir, hvis man har en skriveleif!

Det burde noen finne opp!

*humre, humre*

Det hadde vært noe det.

Men jeg brukte aldri pc da jeg skrev jevnlig på fransk (i urtiden altså), så jeg synes det er tungvint å skrive fransk på tastatur. Alle aksenter og endinger ligger i skrivehånda, ikke i fingrene ;-)

*humre, humre*

Det hadde vært noe det.

Men jeg brukte aldri pc da jeg skrev jevnlig på fransk (i urtiden altså), så jeg synes det er tungvint å skrive fransk på tastatur. Alle aksenter og endinger ligger i skrivehånda, ikke i fingrene ;-)

Det merker jeg faktisk på engelsk også! Det har gått skrekkelig tregt å skrive oppgaver på engelsk, men nå har det heldigvis løsna. :)

Det merker jeg faktisk på engelsk også! Det har gått skrekkelig tregt å skrive oppgaver på engelsk, men nå har det heldigvis løsna. :)

Har bestandig skrevet mye engelsk på jobb, jeg, så skjønner ikke hva du mener :P (selv om din engelsk nok uansett er mye bedre enn min)

*humre, humre*

Det hadde vært noe det.

På portugisisk er det enda flere - også ~ er ofte brukt (som i São Paulo).

Og på pīinyīn (mandarin med latinske bokstaver) så sliter man virkelig med tone-markeringer, for det bruker man hele tiden.

Har du sett tastaturene de har i f. eks. Thailand? Der har man latin, thai, kinesisk og japansk (hvis jeg husker rett) på samme tastatur! Det er til å få knute på fingrene av!

Med vennlig hilsen

På portugisisk er det enda flere - også ~ er ofte brukt (som i São Paulo).

Og på pīinyīn (mandarin med latinske bokstaver) så sliter man virkelig med tone-markeringer, for det bruker man hele tiden.

Har du sett tastaturene de har i f. eks. Thailand? Der har man latin, thai, kinesisk og japansk (hvis jeg husker rett) på samme tastatur! Det er til å få knute på fingrene av!

Med vennlig hilsen

Ja, det er mange språk som er adskillig mer kompliserte enn våre vest-europeiske.

Har bare sett norsk, engelsk og fransk tastatur. På fransk har de i alle fall egne taster til é og è og à, tror jeg :-)

Det er på mandarin de har 7 tonemer, er det ikke?

Ja, det er mange språk som er adskillig mer kompliserte enn våre vest-europeiske.

Har bare sett norsk, engelsk og fransk tastatur. På fransk har de i alle fall egne taster til é og è og à, tror jeg :-)

Det er på mandarin de har 7 tonemer, er det ikke?

Nei, på mandarin har man 4 (5 med neuter):

ā

á

ǎ

à

Men hele språket er vanvittig komplisert.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...