Gå til innhold

Julebrev på fransk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, på mandarin har man 4 (5 med neuter):

ā

á

ǎ

à

Men hele språket er vanvittig komplisert.

Med vennlig hilsen

Forstod ingenting av det du skrev.

Men mandarin har jeg ingen ambisjoner om å lære :-)

For mange år siden, hadde jeg et kinesisk tv-team på omvisning her i jobb-sammenheng. De hadde med seg tolk. Moro. Jeg tok dem med meg hjem også, for å vise dem et norsk hjem. Husker jeg spurte om de ville ha kaffe eller te - men de takket høfli nei, og ville heller ha kokt vann :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• mariaflyfly

6

• morsan

4

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forstod ingenting av det du skrev.

Men mandarin har jeg ingen ambisjoner om å lære :-)

For mange år siden, hadde jeg et kinesisk tv-team på omvisning her i jobb-sammenheng. De hadde med seg tolk. Moro. Jeg tok dem med meg hjem også, for å vise dem et norsk hjem. Husker jeg spurte om de ville ha kaffe eller te - men de takket høfli nei, og ville heller ha kokt vann :-)

Det var fordi tegnene ("aksentene") ikke vises ordentlig på DOL.

Jeg hadde også noen (høytstående) kinesere på besøk på jobb. En kollega hadde sin sønn med på jobb samme dag (en meget lyshåret gutt, med blå øyne), og noen av kineserne var meget fornærmet over at de ikke fikk adoptere ungen, og ta ham med til Kina. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var fordi tegnene ("aksentene") ikke vises ordentlig på DOL.

Jeg hadde også noen (høytstående) kinesere på besøk på jobb. En kollega hadde sin sønn med på jobb samme dag (en meget lyshåret gutt, med blå øyne), og noen av kineserne var meget fornærmet over at de ikke fikk adoptere ungen, og ta ham med til Kina. :-)

Med vennlig hilsen

''noen av kineserne var meget fornærmet over at de ikke fikk adoptere ungen, og ta ham med til Kina''

Høres veldig merkelig ut. Min erfaring med kinesere (en del via jobb) er at de ikke tenker så veldig annerledes enn oss omkring barn, selv om de nok er tunge å kommunisere med.

Skrevet

''noen av kineserne var meget fornærmet over at de ikke fikk adoptere ungen, og ta ham med til Kina''

Høres veldig merkelig ut. Min erfaring med kinesere (en del via jobb) er at de ikke tenker så veldig annerledes enn oss omkring barn, selv om de nok er tunge å kommunisere med.

Det tror jeg også vanlige kinesere gjør.

Dette var på 90-tallet, og det var høytstående folk som, hvis de ville sitte, bare satt seg ned, og regnet med at en eller annen av assistentene stakk en stol under dem før de traff bakken!

Vi sørget for å ha nok ledige stoler tilgjengelig i de rommene de var på besøk i! .-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har bestandig skrevet mye engelsk på jobb, jeg, så skjønner ikke hva du mener :P (selv om din engelsk nok uansett er mye bedre enn min)

Det er nok ikke så sikkert. Jeg høres "innfødt" ut når jeg snakkker, men lurer de fleste. Når jeg skal forklare litt mer komplekse ting enn hverdagsengelsk, sliter jeg med å finne de rette orda. Heldigvis merker jeg betydelig forskjell nå enn for bare noen mnd sida, så litt flink student har jeg visst vært i høst ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...