Gjest Går det an? Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Dattera mi hører antagelig dårlig. Hun har vært hos ØNH spesialist som sier hun har væske i ørene, spesielt det ene. Hun har også store mandler. Men ingen har tatt hørselstest på henne? Er det mulig å teste hørselen på en 3-åring? Hun ble henvist til hørselskontroll pga barnehagen syns hun ikke tar beskjeder og fordi språkutviklingen virker å ha stagnert. Er litt i tvil angående dren og operasjon av mandler. Ift dren så er det en del forskning som tilsier "vent og se" holdning. Hun har ny time hos ØNH spesialist i februar. Noen innspill? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til øre-barn Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Ene sønnen her fikk lagt inn dren som fem-åring. Det var som å få et nytt barn. Intill da hørte han svært dårlig, og var selv tydelig plaget av at han ikke fikk med seg det som ble sagt. Det ble ikke foretatt noen hørselstest av han. Legen brukte et måleapparat hvor han blåste luft inn i øret, og ved hjelp av målingene kunne han se at det var svært mye væske i mellomøret. Gutten min hadde også store mandler, og polypper i nesen. Dette førte til at han var snørrete hele året, noe som igjen førte til ørebetennelser, gjennomsnittelig 3 g pr år, og like gjerne i juli som i oktober. Han ble lagt inn til operasjon, dren og fjerning av mandler og polypper, og det var en helt fantastisk forandring. Basert på egenopplevelser vil jeg anbefale operasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Om du putter bomull eller sov-i-ro i øret på en treåring, trenger du ikke ta noen hørselstest for å vite at barnet vil høre dårligere. Har barnet væske i mellomøret trenger man heller ikke ta noen hørselstest for å vite at dette reduserer hørselen. Dren vil forbedre hørselen og redusere gradem og mengden smertefulle infeksjoner. På meg virker det en smule bortkastet å kjøre en treåring gjennom en hørselstest om man på forhånd vet en hel del om hva resultatet vil bli og hvordan man kan forbedre hørselen. Er det sertifisert tvil om nødvendigheten av et inngrep som f.eks. dren, kan en hørselstest gi mer mening. Jeg tipper at nøyaktigheten av en hørselstest på et så lite barn avhenger en hel del av hvor godt man klarer å få barnet til å samarbeide. Fjenes mandlene, vil dette også redusere mengden og alvorligheten av infeksjoner. Det kan også gi bedre pust. Man kan ha så mye lymfevev i svelget at det insnevrer halsåpningen merkbart, særlig om man i tillegg har en infeksjon. Dere venter og ser frem til spesialisttimen i februar. (Om det ikke skulle skje noe i mellomtiden.) Ta så en grundig diskusjon med legen om hva som taler for og hva som taler mot dren og mandeloperasjon. Skriv gjerne ned spørsmål på forhånd. Ikke alle leger er like hjelpsomme med å svare på spørsmål. Stålsett deg i forkant og bestem deg for at du skal ha vettuge svar før du forlater legekontoret. (Mange leger er selvsagt også supre til å informere og besvare spørsmål.) Jeg har selv fått fjernet mandlene i voksen alder, og det eneste jeg har å si på dette er at det brude blitt gjort mye tidligere, helst før jeg begynte på skolen. Husk at vente og se også kan innebære vente og ikke høre for barnet. Alt er en kost-nytte-vurdering. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Sønnen min hadde mye øreverk og væske i mellomøret som liten. Han ble operert (dren og fjerning av polypper) da han var ca. 2,5 år. Hørselen ble sjekket, både før operasjonen og ved hver kontroll (flere ganger i året) etter operasjonen. Da han var liten, kunne de ikke ta vanlig kontroll hvor han skulle trykke på en knapp eller noe sånt når han hørte lyden i hodetelefonene. De hadde en slags hørselstest hvor barnet ikke trengte å gjøre noe, men den var ikke like presis som den andre. Testene bekreftet at hørselen var OK etter operasjonen, og jeg var veldig fornøyd med oppfølgingen. Alt ble gjort hos en ØNH-spesialist og kirurg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Vi ventet og så med vår yngste sønn hvor hver forkjølelse endte med ørebetennelse. Da vi til slutt bestemte oss for å la han få dren, merket vi stor forandring. Han sluttet å være så ofte forkjølet og uttalen hans ble bedre. Vi angrer at vi ikke gjorde det før. Selve operasjonen er fort gjort og medfører lite plager for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Så vidt jeg vet, var det tidligere vanlig å ta hørselstest på 4-årskontrollen. Dette gikk de bort fra av to grunner: 1) Vanskelig å få ungene til å gjøre det de skal (rekke opp rett hånd i forhold til hvilket øre de hører lyd på) og dermed ble ikke testen til å stole på 2) Fordi foreldre gjerne oppdaget selv (på et tidligere tidspunkt enn 4-årskontrollen) dersom barnet virkelig hadde nedsatt hørsel. Prøv å teste selv. Lag lyd fra ulike kanter, når barnet ikke er oppmerksom på hva du holder på med. Det kan gi en pekepinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går ann Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 På sykehuset har de en maskin som kan ta hørseltest til og med på babyer..det fortalte de da vi var innom for test på vårt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Mine tre barn har hatt jevnlige hørselsmålinger de fire første leveårene, så det er uproblematisk. Siden språkutviklingen hemmes av dårlig hørsel, så tror jeg ikke jeg ville brukt vente-og-se-metoden.... (uten at jeg vet mye om grunnen til at man evt bør vente). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.