Gå til innhold

Etter keisersnittet.........

Anbefalte innlegg

For en uke siden hadde jeg et såkalt hastekesersnitt, er endelig begynt å komme til hektene igjenn, men lurer på noen få ting.

det kommer fremdeles en del sånne blodklumper, noen bittesmå og noen på størrelse med plommesteiner, hvor lang tid skal det ta før det gir seg. Jeg lurte også på når det er normalt og begynne med samleie igjenn.

Tilslutt lurte jeg på om du har noen råd for vondt i ryggen, etter fødselen har jeg mye ryggsmerter, og blir fort sliten etter en spasertur. Håper du kan svare meg på desse spørsmålene, takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35815-etter-keisersnittet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et hastesnitt for snart 2 år siden.

Du vil komme til å blø en 5-7 uker. Klumper vil det være en stund, så vil det avta og etterhvert er blødningen bitteliten. Alt dette er som etter en vanlig fødsel og kommer av at morkaken løsner fra livmorveggen og etterlater seg en stor sårflate.

Samleie kan dere i prinsippet gjennoppta når dere ønsker det. Man anbefaler ofte å vente til blødningen har gitt seg, pga en liten fare for infeksjon. Men det viktigste er at dere begge har lyst.

Det er ikke så uvanlig å ha vondt i ryggen etter et keisersnitt. Du har i en uke nå gått litt fremoverbøyd for ikke å "forstyrre" såret for mye. Prøv å rette deg litt mer opp. Hjelper ikke dette, ta kontakt med legen/jordmor du skal til på etterkontroll.

Gratulerer med den lille, og lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35815-etter-keisersnittet/#findComment-137406
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er nok blodkoagler (størknet blod) som kommer ut, og det er normalt. Regner med at det er mest klumper på morgenen når du står opp. Dette er gjerne fordi blodet har ligget og klumpet seg i løpet av natten. Den friske blødningen skal imidlertid gi seg innen en uke etter fødsel, men senere vil du i en tre ukers periode ha blodtilblandet (brunlig) utflod. Denne lukter ikke spes. godt, men blir den spes. illeluktende kan det være tegn på infeksjon og da må man oppsøke lege.

Etter keisersnitt kan det hende at livmoren bruker litt mer tid på å trekke seg godt sammen, og et symptom på dette kan være at man blør lenger enn normalt. Oppsøk lege for en ekstra sjekk hvis det ikke avtar snart. Smerter/ømhet i livmoren er også symptomer som bør tas opp med lege.

Noen får smerter i ryggen etter en hard fødsel, andre som har bekkenløsningsplager, får en forverring rett etter fødsel. Føler du deg sliten i ryggen, kan det tyde på at det er muskulært og kan ha sammenheng med at belastningen endres etter at den tunge magen er lettere. Jge synes imidlertid at du bør snakke med en lege om disse smertene hvis de ikke snart avtar eller blir borte.

Når det gjelder samleie etter et keisersnitt, gjelder det som for alle som har født, at innen renselsen er over, er det lurt å bruke kondom. Det er ingen grunn til å vente med å gjenoppta den seksuelle aktiviteten så lenge begge har lyst. Du som er forløst ved keisersnitt, slipper sårheten i skjedeinngangen som faktisk er årsaken til at mange kvier seg for å ha samleie de første 4-8 ukene etter fødsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35815-etter-keisersnittet/#findComment-137595
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...