Gå til innhold

Rusproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest litt dumt ..

Jeg har verdens flotteste kjæreste og vi har nå vært sammen i 8 mnd. Begynner bare å lure på om han har rusproblemer. Vi var på ferie fra 12-20. des. Da drakk han hver dag. Dette er vel ikke uvanlig når man har ferie, men han bremset ikke etter noen øl igjennom dagen, vin til maten, cognac etter maten (ikke bare en) og utpå kvelden havnet vi stadig et eller annet sted der det var mer å drikke. Dette ble jeg etterhvert lei av og sa ifra. Da ble han med hjem etter mat, men fortsatte å drikke på rommet.

Ellers drikker han stadig litt midt i uka. Er han stresset, roer han ned men en cognac eller to eller tre. Etter at vi kom hjem fra ferie, har han vært synlig beruset to ganger og han har ikke latt være å drikke en enste kveld. Nå begynner jeg virkelig å lure på dette ......

Må nevne at det kan gå flere dager uten at han drikker også, men jeg synes i store og hele han driker for mye.

Til slutt kan jeg nevne at det er flere i hans famiie som er alkoholikere.

Jeg har tatt dette opp med ham, men aldri krevd at han skal la være å drikke. Kanskje det er det jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358199-rusproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''

Jeg har tatt dette opp med ham, men aldri krevd at han skal la være å drikke. Kanskje det er det jeg burde gjøre?''

Hva sa han da du tok det opp?

Det finnes også en (fornuftig) mellomting mellom å drikke seg full, og å være totalavholds, men det er mulig det er vanskelig for ham?

Jeg ville forsøkt noen flere runder før jeg begynte å "kreve" at han skal slutte helt å drikke noe som helst. Men å slutte å drikke seg full er et godt mål.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358199-rusproblemer/#findComment-3087759
Del på andre sider

Gjest litt dumt ..

''

Jeg har tatt dette opp med ham, men aldri krevd at han skal la være å drikke. Kanskje det er det jeg burde gjøre?''

Hva sa han da du tok det opp?

Det finnes også en (fornuftig) mellomting mellom å drikke seg full, og å være totalavholds, men det er mulig det er vanskelig for ham?

Jeg ville forsøkt noen flere runder før jeg begynte å "kreve" at han skal slutte helt å drikke noe som helst. Men å slutte å drikke seg full er et godt mål.

Med vennlig hilsen

Han sa bare at jeg ikke trang å bekymre meg, men bremset drikkinga litt når jeg gav utrykk for at jeg ikke likte det. Jeg har også sagt at jeg er bekymret fordi jeg også hadde en i familien som hadde alkoholproblemer. Han var ikke særlig snill når han drakk, men kjæresten mi blir aldri sur eller ugrei når ha gjør det

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358199-rusproblemer/#findComment-3087765
Del på andre sider

Her bør virkelig varselklokkene ringe!

Kjæresten din har så avgjort er alkoholproblem!

Folk som ofte drikker seg beruset "uten grunn" (altså ikke pga fest, eller sosialt lag) og som gjerne drikker alene, og som heller ikke stopper når de blir bedt om det, har som regel et avhengighetsforhold til alkohol.

De aller fleste med alkoholproblemer kan klare seg fint både dager og uker uten å drikke. Men de vil stadig falle tilbake i perioder hvor de drikker mye og ofte.

Ferier og høytider er typiske eksempler, fordi den alkohol- avhengige da føler at de kan "rettferdiggjøre" drikkingen, (man har jo tross alt fri/ferie) Dessuten har man tid og anledning til å være beruset når man har fri fra jobb og plikter.

En alkohol-avhengig vil stadig benytte anledninger til å drikke, eller finne "gode unskyldninger" ovenfor seg selv til hvorfor de må ta en drink eller flere..

- "Sliten etter jobb" eller "roe seg ned hvis man er stresset"

( drink = medisin)

- Gjort det bra på jobb, et godt kjøp, har noe å feire ( drink = belønning)

Jeg er sikker på at det du har observert til nå, bare er toppen av isfjellet. Og hvis du vil bli værende med denne mannen, må du nok belage deg på at ferier og fritid for ham, langt på vei vil omfatte alkohol og drikking!

Du kan jo forsøke å be ham la være å drikke.

Da vil antagelig dette skje:

-Han kommer til å bagatellisere og / eller begrunne drikkingen og hevde at du ikke trenger å bekymre deg..

-Han vil kanskje begrense seg i en periode for å bevise at han har kontroll.

-Han begynner å drikke i det skjulte når han forstår at du misliker drikkingen og holder ham under oppsikt.

Det er selvsagt en positiv ting at han ikke blir slem og vanskelig når han drikker.

Men man skal uansett ikke bagatellisere det at han ruser seg i tide og utide, og at alkohol tilsynelatende har en litt for stor plass i hans tilværelse.

Rus/ alkohol problemer har en tendes til å aksellere med tiden og øke i omfang.

Og som pårørende til en rusmisbruker vil du måtte leve i stadig usikkerhet, oppleve skuffelser, og ikke minst: bli pålagt svært mye ansvar for hus, hjem og evt oppfølging av barn, siden den som ruser seg ofte vil være utilregnelig, eller ute av stand til å bidra med omsorg og praktiske gjøremål.

Jeg synes du bør tenke deg SVÆRT godt om før du fortsetter forholdet til denne mannen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358199-rusproblemer/#findComment-3088978
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt dumt ..

Han sa bare at jeg ikke trang å bekymre meg, men bremset drikkinga litt når jeg gav utrykk for at jeg ikke likte det. Jeg har også sagt at jeg er bekymret fordi jeg også hadde en i familien som hadde alkoholproblemer. Han var ikke særlig snill når han drakk, men kjæresten mi blir aldri sur eller ugrei når ha gjør det

Jeg tror de fleste her har rett i at han har et rusproblem. Nå har han drukket hver enste kveld siden 12.desember. Veldig trist å tenke på. Tror aldri jeg har vært så forlesket og glad i noen som jeg er i denne mannen. Likevel vet jeg ikke om jeg orker å leve tett innpå et rusproblem. Glad vi ikke har flyttet sammen ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358199-rusproblemer/#findComment-3089352
Del på andre sider

Nei, dette er nok ikke et normalt forbruk av alkohol.

Mitt beste råd er å stille krav eller komme deg ut av det.

Selv er jeg separert fra en mann med akkurat samme drikkemønster som du skisserer. Jeg har prøvd snakking, bønn, trussler osv. uten at noe har hatt innvirkning på forbruket. Det har vel heller bare blitt verre med åra, eller iallefall mer synlig. Etter at vi fikk barn ble jeg meget streng, noe som hjalp i perioder, men ikke langvarig. Resultatet ble at vi måtte gå fra hverandre. Jeg kan ikke la barn vokse opp under slike forhold. Det triste er at han enda ikke ser sitt alkoholproblem og dattra vår kan dermed ikke overnatte hos ham. Noen episoder hvor han ikke har evnet å ha omsorgen for henne pga rus gjør dessverre det.

Mitt råd er derfor, ta tak iproblemet på et tidlig stadium og tenk på deg selv og din framtid. Vær egoistisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358199-rusproblemer/#findComment-3091769
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...