Gå til innhold

Er ungdomsskolen blitt tøffere?


Gjest skolelei og snart ungdomsskoleelev

Anbefalte innlegg

Gjest skolelei og snart ungdomsskoleelev

Jeg har hørt at det kreves langt mer av ungdomsskoleelever faglig i dag enn det gjorde for 20-30 år siden. Altså at det er vanskeligere å få en god karakter i dag enn før. Stemmer dette eller er det en myte ute og går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så store forskjeller mellom (ungdoms)skolen idag og for 20-30 år siden, at det nesten ikke går an å svare på det. Dessuten er det veldig store variasjoner fra skole til skole.

Når det gjelder karakterer, er jo systemet forandret fra bokstaver til tall siden den gangen, og skalaen er dermed forskjellig. Jeg tror ikke det nødvendigvis er vanskeligere å få en bra karakter enn før, men mye er jo avhengig av faglærerens prinsipper. En ting som ER annerledes, er at den gamle S-karakteren var omtrent uoppnåelig mange steder - den skulle bare brukes i helt ekstraordinære tilfeller (mente mange lærere). Sekseren derimot, er en karakter som skal / kan brukes, selv om det selvfølgelig ikke skal være "enkelt" å få den.

Kjenner du noen som går på "din" ungdomsskole nå, er det dem du skal snakke med for å få vite noen om forholdene der. Ikke hør på rykter, alle elsker å sette ut historier som kan skremme de litt yngre. Lykke til og ikke ta sorgene på forskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skolelei

Det er så store forskjeller mellom (ungdoms)skolen idag og for 20-30 år siden, at det nesten ikke går an å svare på det. Dessuten er det veldig store variasjoner fra skole til skole.

Når det gjelder karakterer, er jo systemet forandret fra bokstaver til tall siden den gangen, og skalaen er dermed forskjellig. Jeg tror ikke det nødvendigvis er vanskeligere å få en bra karakter enn før, men mye er jo avhengig av faglærerens prinsipper. En ting som ER annerledes, er at den gamle S-karakteren var omtrent uoppnåelig mange steder - den skulle bare brukes i helt ekstraordinære tilfeller (mente mange lærere). Sekseren derimot, er en karakter som skal / kan brukes, selv om det selvfølgelig ikke skal være "enkelt" å få den.

Kjenner du noen som går på "din" ungdomsskole nå, er det dem du skal snakke med for å få vite noen om forholdene der. Ikke hør på rykter, alle elsker å sette ut historier som kan skremme de litt yngre. Lykke til og ikke ta sorgene på forskudd!

Ok. Kan de skrive stiler på PC på ungdomsskolen om de vil eller er de nødt til å skrive for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan de skrive stiler på PC på ungdomsskolen om de vil eller er de nødt til å skrive for hånd?

De fleste skriftlige arbeider skrives på pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan de skrive stiler på PC på ungdomsskolen om de vil eller er de nødt til å skrive for hånd?

På ungdomsskolen min tenåring gikk på (går 1. vgs nå) leverte de for det meste skriftlige arbeider på Fronter. I 8. klasse ble noe gjort for hånd, men det ble mindre og mindre ettersom de kom oppover i 9. og 10. klasse.

De fikk arbeidsplaner for en periode for hvert fag, jeg husker ikke helt nøyaktig med jeg tror at i 8. klasse dekket planene stort sett 14 dager, og så økte det på til 3 uker og opp til 4 uker i enkelte fag i 10. klasse. Der sto _alt_ de skulle gjøre i perioden. De fikk en del timer i løpet av uka hvor de fikk jobbe med fag, de kunne velge fag, og jobbe ut fra arbeidsplanen. Dette fungerte veldig bra for min tenåring, men jeg tror kanskje det vil være vanskelig å strukturere arbeidet for elever som strever en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skolelei

De fleste skriftlige arbeider skrives på pc.

Så bra! Min sønn liker ikke å skrive for hånd. Han har nok litt snev av skrive og lesevansker selv om han ikke har fått det på papiret. Han synes derimot det er gøy når han får bruke PC. Så derfor var det godt å lese at de bruker mye PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Kan de skrive stiler på PC på ungdomsskolen om de vil eller er de nødt til å skrive for hånd?

Det er noen år siden jeg hadde ungdomsskoleelev. Jeg tror mange av de største arbeidene kan gjøres på PC. Ofte bruker de Fronter eller et annet system for innlevering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at ungdomsskolen er blitt mer krevende de siste årene (kanskje hellere tvert imot).

Mye viktig læringstid går til tull og tøys, er min erfaring.

Jeg har barn nr.4 på u.skolen nå. H*n går i 9.klasse, er helt vanlig "middels elev" og har ingen problemer med å klare kravene som stilles. Heller det motsatte: "jøss, læreren sa at det var så mye arbeid med dette, men det var jo bare sånn og sånn som skulle gjøres!?"

Ang. PC: ja (dessverre?) leveres så å si alt via nettet til læreren. Sier dessverre, fordi det er jo snart slik at "Ingen" kan bruke en vanlig penn til å skrive litt. Dermed fikk 9.klassingene et sjokk, da norsktentamenen før jul måtte leveres inn håndskrevet...

Jeg ville ikke vært bekymret om u.skolen. Har heller vært mer bekymret når barna skal over til vgs. og for at de kanskje ikke har fått med seg gode nok studieteknikker og -rutiner fra ungdomsskoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren72

Det er så store forskjeller mellom (ungdoms)skolen idag og for 20-30 år siden, at det nesten ikke går an å svare på det. Dessuten er det veldig store variasjoner fra skole til skole.

Når det gjelder karakterer, er jo systemet forandret fra bokstaver til tall siden den gangen, og skalaen er dermed forskjellig. Jeg tror ikke det nødvendigvis er vanskeligere å få en bra karakter enn før, men mye er jo avhengig av faglærerens prinsipper. En ting som ER annerledes, er at den gamle S-karakteren var omtrent uoppnåelig mange steder - den skulle bare brukes i helt ekstraordinære tilfeller (mente mange lærere). Sekseren derimot, er en karakter som skal / kan brukes, selv om det selvfølgelig ikke skal være "enkelt" å få den.

Kjenner du noen som går på "din" ungdomsskole nå, er det dem du skal snakke med for å få vite noen om forholdene der. Ikke hør på rykter, alle elsker å sette ut historier som kan skremme de litt yngre. Lykke til og ikke ta sorgene på forskudd!

Karaktersettingen er ikke avhengig av faglærers prinsipper. Det er er klare retningslinjer når det gjelder vurderinger. Vurderingskriteriene er ikke noe man tar på feelingen i farta. Trynetillegg er heldigvis ikke så utbredt som det var før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karaktersettingen er ikke avhengig av faglærers prinsipper. Det er er klare retningslinjer når det gjelder vurderinger. Vurderingskriteriene er ikke noe man tar på feelingen i farta. Trynetillegg er heldigvis ikke så utbredt som det var før i tiden.

Man har likevel ingen garanti for at alle lærere følger alle retningslinjer hele tiden. Det kan jo f.eks. være helt umulig å få forklaring på hvor svakhetene ligger, dersom man får 5- på en innlevering.

Men heldigvis er det mye større grad av f.eks. samordning på trinnet, enn det var for lang tid tilbake.

Jeg mente forøvrig ikke trynefaktor med "prinsipper". Men det finnes lærere som har egne meninger om hvordan en karakter bør brukes, og som følger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren72

Man har likevel ingen garanti for at alle lærere følger alle retningslinjer hele tiden. Det kan jo f.eks. være helt umulig å få forklaring på hvor svakhetene ligger, dersom man får 5- på en innlevering.

Men heldigvis er det mye større grad av f.eks. samordning på trinnet, enn det var for lang tid tilbake.

Jeg mente forøvrig ikke trynefaktor med "prinsipper". Men det finnes lærere som har egne meninger om hvordan en karakter bør brukes, og som følger dem.

Enig i det. Det fins dårlige lærere som ikke følger retningslinjer til punkt og prikke, og slik vil jeg tro det er i de fleste yrker.

Jeg gir alltid en skriftlig forklaring på hvorfor en besvarelse/prøve belønnes med f.eks 5-. Både det som er bra og det som kan bli bedre blir kommentert. Alt dette blir samlet på hver elevs portefølje på Fronter. Veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

ja, det er hardere på ungdomsskolen i forhold til da jeg gikk der, for 25 år siden. nå er det å holde foredrag for medelever, uansett hvor blyg du er o.l., en helt vanlig ting. i gym må du kunne løpe så og så fort for å få toppkarakter, og andre kriterier er det også. i mat og helse må du kunne alt av teori osv for å kunne få en 6 er. før var det nok at du kunne lage mat etter oppskrifter. alt er mye vanskeligere. hadde jeg vært ungdom i dag, så hadde jeg ligget på 3 og 4 i karakter, istedetfor 5 og 6. har elever i ungdomskolen nå, så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...