Gjest jente2684 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hei, Jeg er ei jente på 26 år og sliter veldig med blødningsforstyrrelser. Det har jeg gjort siden jeg var 16 - 17 år når jeg begynte med p - piller. Jeg oppsøkte ikke lege før jeg var 22-23 ca. Har vært hos 3 forskjellige gynokologer. Han første mente det var noe på livmorhalstappen jeg burde brenne bort og han penslet meg stadig. Pensling hjalp ikke. Den andre legen sa at det ikke var noe jeg skulle brenne bort og det sa han tredje også. Han legen jeg er hos nå sier at det har noe med meg og p-piller å gjøre som ikke fungerer. det er veldig slitsomt jeg kan ha blødninger i flere uker i strekk og det varierer fra gammelt blod til friskt blod. Men veldig ofte gammelt blod. Dette skjer hver eneste mnd. Gynokologen sier at alt ser bra ut med meg. Har tatt mange prøver og ultralyder og alt ser fint ut. Nå går jeg ikke på p-piller og da er jeg helt frisk og fin og har normal syklus og normal mens. Men da jeg er i fast forhold må jeg benytte meg av prevensjon ettersom vi ikke kan bruke kondom. Jeg har prøvd uttallige varianter av p-piller: - trionetta - den som kom som erstatter for trionetta - marvelon - yasmin - clear - og en tre, fire merker til som jeg ikke husker - p-plaster - cerazette Alle sammen er det samme problemet med. Cerazette fungerte i 3 mnd (da mistet jeg mensen) og når jeg fikk mensen igjen ville det ikke stoppe. Stoppet etter en mnd. Det er den pillen som fungerte lengst. Er så utrolig lei av og aldri vite når blødningene kommer. Har du noen gode råd til meg om hva jeg kan prøve? Håper det. Planlegger barn i løpet av 1 - 2 år så kan ikke bruke noe som det tar lang tid å bli gravid av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358292-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Vanlig kobberspiral? Kondom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358292-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/#findComment-3088926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Uten å ha undersøkt deg, blir det litt gjetteri, men en mulig og meget sannsynlig årsak til blødningene på p-pille er det den først gynekolog antydet, en blødning fra livmorhalsen. Hos kvinner i fruktbar alder, og spesielt de som bruker p-pille, kan det oppstå det som betegnes ’ektopi’, dvs. v slimhinnen fra innsiden av livmorhalsen vokser og brer seg til den ytre del av livmorhalsen. Denne slimhinnen blør lett, for eksempel ved samleie og også under mindre påvirkninger som avføring. Det er helt ufarlig, men ubehagelig. Tilstanden kan behandles med overfladisk laser, men det er tendens til at det kommer tilbake. Det har ingen hensikt å bytte p-pille da det er østrogenet i p-pillen som er årsak, og dosen er omtrent det samme i alle piller. Blødningsuregelmessigheten på Cerazette er en annen mekaniske. Hormon-prevensjon uten østrogen (som minipiller inkl. Cerazette, p-stav og p-sprøyte og hormonspiral) har det til felles at blødningen ofte blir uregelmessig, evt stopper helt opp (og det anses som en fordel). Om du vil fortsette med Cerazette kan du trøstes med at blødningene blir mindre med tiden. Hvis du går tilbake til p-pille, kan man behandle evt. mellomblødninger med laser som anført (om det foreligger ektopi). Laserbehandling vil ikke påvirke din mulighet for å bli gravid. Jeg håper du kan få hjelp, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358292-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/#findComment-3089094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.